O orientador como mediador de letramento legitimado na elaboração do projeto de pesquisa de um mestrando

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952024v13e02420

Keywords:

Academic literacies. Literacy broker. Research project.

Abstract

We aim to reflect from the student’s perspective on the advisor’s role in the process of producing the dissertation project from the student’s perspective around materials engineering. This is research supported within the framework of Academic Literacies, within the scope of sociocultural studies on language, which understand the inseparable relationship between text and context (STreet, 2010; Lillis, 2008; Lillis; Scott, 2007; Fiad, 2017; Lillis; Curri, 2010). We used a theoretical-methodological approach guided by conversations around the text proposed by Lillis (2008), using as analysis material conversations with the student about the orientation and the versions of their project under construction and feedback from the advisor around the text in a single case study. The analysis of a particular context identified that the advisor is (re)positioned as a literacy broker legitimized by the advisee in writing the research project in their statements during the production of the research project, as well as in the history of the text through feedback informed in the research project file.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Artur Silva Cantuário , Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Mestre e doutorando em Linguística pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professor da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Membro do grupo de pesquisa Cataphora e do Laboratório de Letramentos acadêmicos (Leia/UESPI). 

Francisco Alves Filho, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutor em linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor titular da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Líder do grupo de pesquisa Cataphora (UFPI).

References

BAZERMAN, C.; PRIOR, P. A participação em mundos socioletrados emergentes: gênero, disciplinaridade, interdisciplinaridade. In: BAZERMAN, C. (org.). Escrita, gênero e interação social. Recife: Pipa Comunicação, Campina Grande: EDUFCG, 2021. p. 223-293.

BAZZO, W. A.; PEREIRA, L. T. do V. Introdução à engenharia: conceitos, ferramentas e comportamentos. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006.

BLOOME, D.; KALMAN, J.; SEYMOUR, M. Fashioning literacy as social. In: BLOOME, D.; CASTANHEIRA, M. L.; LEUNG, C.; ROWSELL, J. (org.). Re-theorizing literacy practices: complex social and cultural contexts. New York: Routledge, 2019. p.26-35. Disponível em: https://observatorioieb.com.br/docs/docs297968102.pdf. Acesso em: 03 dez. 2023.

BRAMBILA, G. A experiência singular na pesquisa em letramento acadêmico: focalizando o processo de escrita na pós-graduação. Percursos Linguísticos, v.12, n. 31, p. 80-97, 2022. DOI: https://doi.org/10.47456/pl.v12i31.38637. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/38637/25716. Acesso em: 10 set. 2023.

DEVITT, A. Writing genres. Southern Illinois University Press, 2004.

FIAD, R. S. Pesquisa e ensino de escrita: letramento acadêmico e etnografia. Revista do GEL, v. 14, n. 3, p. 86-99, 2017. DOI: https://doi.org/10.21165/gel.v14i3.1867. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/1867/1316. Acesso em: 24 jul. 2021.

FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. 341 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Florianópolis, SC, 2007.

FISCHER, A.; SCHLICHTING, T. de S. Letramentos acadêmicos: princípios, potencialidades e proposições. In: PEREIRA, R. A.; COSTA-HUBES, T. da C. (org.). Práticas de linguagem na esfera acadêmica. São Carlos: Pedro e João, 2023. p. 19-49.

GEE, J. P. What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan, 2003.

GEE, J. P. Situated Language and Learning: A Critique of Traditional Schooling. New York: Routledge, 2004.

LEA, M.; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in higher education, v. 23, n. 2, p. 157-172, jun. 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079812331380364. Disponível em: https://typeset.io/pdf/student-writing-in-higher-education-an-academic-literacies-1g4ncwjlch.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

LILLIS, T. Ethnography as Method, Methodology, and "Deep Theorizing": Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research. Written Communication, v. 25, n. 3, p. 253-388, 2008. DOI: https://doi.org/10.1177/0741088308319229. Disponível em: http://wcx.sagepub.com/cgi/content/abstract/25/3/353. Acesso em: 03 jun. 2021.

LILLIS, T.; CURRY, M. J. Academic writing in a global context. The politics and practices of publishing in English, Londres, Routledge, 2010.

PARIS, L. G. Letramentos acadêmicos de doutorandos: entre mediações e publicações. 2021. Tese (Doutorado em Linguística aplicada). Programa de Pós-graduação em Linguística aplicada, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.

PARIS, L. G. O orientador como mediador de letramento privilegiado no processo de escrita da tese de doutorandos. Revista do GEL, v. 19, n. 1, p. 246-264. 2022. DOI: https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3360. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3360/2107. Acesso em: 10 jun. 2023.

STREET, B. Dimensões escondidas na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, v. 28, n. 2, p. 541-567, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p541. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541. Acesso em: 13 de set. 2022.

STREET, B. Letramentos acadêmicos: avanços e críticas recentes. In: AGUSTINI, C.; ERNESTO, B. (org.). Incursões na escrita acadêmico-universitária: letramento, discurso, enunciação. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 21-33.

VIANA, C. M. Q. Q.; VEIGA, I. P. A. O diálogo acadêmico entre orientadores e orientandos. Educação, v. 33, n. 3, p. 222-226, 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8079/5726. Acesso em: 20 jul. 2023.

Published

2024-07-30

How to Cite

CANTUÁRIO , . A. A. S.; ALVES FILHO, F. O orientador como mediador de letramento legitimado na elaboração do projeto de pesquisa de um mestrando . Diálogo das Letras, [S. l.], v. 13, p. e02420, 2024. DOI: 10.22297/2316-17952024v13e02420. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/6247. Acesso em: 5 oct. 2024.