CHALLENGES OF SCHOOL GEOGRAPHY: THE ELABORATION OF THE TEACHING PLAN ANCHORED IN CURRICULUM PROPOSITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26704/pgeo.v7i1.4676

Keywords:

Plano de ensino. Conteúdos. Ensino de geografia.

Abstract

The study aims to investigate, through the analysis of teaching plans, whether Basic Education teachers are able to distinguish the contents of School Geography Teaching from the objects of knowledge indicated by the National Common Curricular Base - BNCC structured in a format similar to that proposed by Curricular Document of the State of Rio Grande do Norte - Elementary School, using the curricular organization chart. The research is characterized as a qualitative documental analysis with data collection of five teaching plans of the curricular component Geography of Elementary School - Final Years, prepared by licensed teachers in this curricular component, having been developed in schools of the State Teaching Network of Rio Grande do Norte, located in the city of Caicó, during the 2021 school year. When analyzing the data collected in the documents shared by the teachers, it was observed whether they presented the categories and inclusion criteria that met the research object, these they were organized and systematized in matrices to facilitate data analysis. The results show that of the eight shared and analyzed teaching plans, only five meet the criteria established for the research, of these, three presented as a teaching objective the contents foreseen for the academic year of enrollment and two presented interdisciplinary development with restriction in the approach of geography contents in their development. It is concluded, in general, that on average 60% of the teaching plans of the analyzed Geography curricular component present the contents in a clear and objective way, depending on the possibility of developing the competences foreseen for the foreseen enrollment year.

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Author Biographies

Mercia Carla da Silva Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú (2010). Especialista em
Psicopedagogia Clínica e Institucional pelas Faculdades Integradas de Patos (FIP). Professora
Permanente da Rede Municipal de Ensino de Caicó. Especialista em Educação da Rede Estadual
de Ensino do Rio Grande do Norte. Tem experiência docente na Educação Infantil e no Ensino
Fundamental Anos Iniciais, em Coordenação Pedagógica do Ensino Fundamental, em
Atendimento Educacional Especializado e no Assessoramento Pedagógico às Escolas da Rede
Estadual de Ensino. Área de interesse: Educação, Inclusão, Alfabetização e Ensino de
Geografia.

Tânia Cristina Meira Garcia , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1985). Graduada em Direito pela Universidade de Fortaleza (2003). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1997) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2005). Atualmente é professora da Universidade Federal do Rio Grande e Coordenadora do Polo UAB Caicó de Educação a Distância da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Área de interesse: Educação, com ênfase em Ensino, Formação Docente e Escola.

DJANNI MARTINHO DOS SANTOS SOBRINHO, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciado em Pedagogia pela UNP (2019) e em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2008). Especialista em Geografia e Gestão Ambiental pelas Faculdades Integradas de Patos (2010). Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba. Doutor em Educação pela UFRN. Professor permanente do GEORPOF/CERES Caicó. Tem experiência na área de Geografia, Ensino e Educação a Distância, com ênfase Educação Geográfica, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino Geografia, História da Geografia Escolar, Práticas e metodologias no Ensino de Geografia, Estágio curricular supervisionado, BNCC, Formação de professores, Avaliação escolar, tutoria.

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Published

2024-05-15

How to Cite

da Silva Pereira, M. C., Meira Garcia , T. C. ., & DOS SANTOS SOBRINHO, . D. M. . (2024). CHALLENGES OF SCHOOL GEOGRAPHY: THE ELABORATION OF THE TEACHING PLAN ANCHORED IN CURRICULUM PROPOSITIONS. Think Geography Magazine, 7(1), e7202407. https://doi.org/10.26704/pgeo.v7i1.4676