EXPERIENCE AND INTERNSHIP IN GEOGRAPHY : LANGUAGES, PLACES AND LISTENING
DOI:
https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6269Keywords:
experience, geopsychic place, geography of listening, affective cartographies, teacher trainingAbstract
How was or has been your Geography Internship experience? Are you involved in your Internship? What is your relationship with the school space? How does the school affect you? How do you make yourself present at school? These were some questions that marked the path built in an Internship course for Geography undergraduates. This text chooses three moments in a thread of work that precedes going to school and at the end collects reports of the experiences lived. The activities of those invited for this text take us on the path of the Geography of Listening and on the possibilities for learning about the experiences lived by students in and with the school. The main references are Sigmund Freud, Jacques Lacan, and Jorge Larrosa as a basis for reading and doing Geography in teacher training. This text was prepared based on a combination of doctoral and master's research.
Downloads
References
BIRMAN, Joel. Cartografias do avesso: escrita, ficção e estéticas de subjetivação. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
CHEMAMA, Roland. Dicionário de Psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda, 1995.
DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Geografia da escuta: a possibilidade de caminho com as palavras no fazer geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 14, n. 24, p. 05-25, 2024.
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Lugar geopsíquico: onde a Psicanálise e a Geografia se encontram. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022.
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Lugar geopsíquico: contribuições da Psicanálise para uma epistemologia da Geografia. 2019. Tese (Doutorado em Geografia). Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Estadual de Campinas, 2019. 172f
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Memória e lugar: entre a noção de indissociabilidade espaço-tempo e a reflexão sobre a experiência geográfica. Geograficidade, v. 8, n. 2, Inverno de 2018. p. 161-173, 2018.
FREUD, Sigmund. Conferências introdutórias à Psicanálise. [1916-1917]. (Edições Cia das Letras das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 13). São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
FREUD, Sigmund. O Inquietante. [1919]. (Edição Cia das Letras das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, Vol. 14). Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LACAN, Jacques. O seminário, livro 1: os escritos técnicos de Freud, 1953-1954. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, 2002, p. 20-28.
LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen. P de Profesor. São Carlos, Pedro & João Editores, 2019.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. tradução Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi.1.ed.; 6. Reimp. – Belo Horizonte: Autêntica editora, 2022.
LOWENTHAL, David. Geografia, experiência e imaginação. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio. Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982, p. 103-141.
OLIVEIRA Jr., Wenceslao Machado de. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a geografías menores. Pro-Posições, v. 20, n. 3, p. 17-28, 2009.
RICOEUR, Paul. A Memória, a História, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
ROCHA, Tássia Mizael Camargo. Cartografias afetivas / Tata Rocha. Juiz de Fora: Edições Macondo, 2022.
ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. 2a edição. Porto Alegre: Sulina; Editora UFGRS, 2016.
TUAN, Yi-Fu. Lugar: Uma perspectiva experiencial. Geograficidade, v. 8, n. 1, p. 4-15, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Maddalena Trifilio Dias, Tássia Mizael Camargo Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.