DROUGHT: LITERATURE, ART AND WRITING

Authors

  • Alaí­de Angélica de Menezes Cabral Carvalho
  • Daniele Ramalho Pereira

Keywords:

Teaching Proposal, Literature, Arts

Abstract

Our main objective is to develop literary reading skills, writing and rewriting of texts and review based on the novels Morte e Vida Severina (2007), Vidas Secas e O quinze (2002), which deal with drought issues, relating them to the artistic works of Candido Portinari, Joan Miró and Mestre Vitalino. For this, we use as theoretical contribution Parâmetros Curriculares Nacionais – PCNs (1997), os PCN+ Ensino Médio (2002) e as Orientações Curriculares para o Ensino Médio (2008) and also some theorists as Candido (2000), Moisés (2000), and others that allow to base this work. The didactic proposal for the teaching of reading makes use of interdisciplinarity - Teaching of Arts and Literature. In making use of these two forms of human expression in teaching, we seek to make students understand the subject matter and perceive the importance of the literary text and artistic works for their formation. We consider this approach necessary in order to improve the language skills of reading and writing, intellectual development, critical thinking and ethical and citizen training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alaí­de Angélica de Menezes Cabral Carvalho

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2016). Graduada em Letras - Habilitação em Lí­ngua Portuguesa e suas respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2012).

Daniele Ramalho Pereira

Especialista em Estudos Literários pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2015). Graduada em Letras - Habilitação em Lí­ngua Portuguesa e suas respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2012).

References

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte. 2. ed. São Paulo: Perspectiva. 1994.
BRASIL. PCN + Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasí­lia: MEC/SEMTEC, 2002.
BRASIL. Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: pluralidade cultural/orientação sexual. Brasí­lia. DF, 1998. V.10.
______. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Parte II - Linguagem Códigos e suas Tecnologias. Ministério da Educação. Brasí­lia: MEC, 2000.
CADERNO DO PROFESSOR DE ARTE. São Paulo: Secretaria Estadual de Educação, 2009. 7ª série/8ª série, ano, volume 4, p.13.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ____. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades/ Ouro Sobre Azul, 2000.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução n. 3, de 26 de junho de 1998.
FREDERICO, Enid Yatsuda. MACHADO, Maria Zélia Versiani. REZENDE, Neide Luzia de. In: Orientações curriculares para o ensino médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasí­lia: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2008.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o dicionário da lí­ngua portuguesa. 8. ed. Curitiba: Positivo, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. São Paulo, Editora Paz e Terra, 2007.
GONZAGA, Luiz; TEIXEIRA, Humberto. Asa Branca. In: GONZAGA, Luiz. O Canto jovem de Luiz Gonzaga. Toada. RCA VICTOR, 1947. 2mim51seg (Web). Disponí­vel em https://goo.gl/VC9FhD. Acesso em: 10 mar 2016.
GUALDA, Ivani Martins Maria e GUERRA, Terezinha Telles. Arte é conhecimento.
TV escola, ensino à distância. São Paulo: CENP/SE. Governo do Estado de São Paulo, 1994. Fascí­culo 1.
LAURIA, Maria Paula Parisi. Lí­ngua Portuguesa. In: BRASIL. PCN + Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasí­lia: MEC/SEMTEC, 2002.
LEITE, Maria Isabel. Educação e as linguagens artí­stico-culturais: Processos de apropriação/fruição e de produção/criação. In: FRITZEN, Celdon; MOREIRA, Janine. Educação e arte: as linguagens artí­sticas na formação humana. Campinas, SP: Papirus, 2008.
MELO NETO, J. C. Morte e Vida Severina: auto de Natal Pernambucano. São Paulo: Publifolha, 2007.
MORTE e Vida Severina. Direção: Afonso Serpa. Ilustrações/HQ: Miguel Falcão. Roteiro: obra homônima de João Cabral. Voz: Gero Camilo. Música: Lucas Santtana. Produção: TV Escola / OZI / FUNDAJ - Fundação Joaquim Nabuco, 2010, 55min, animação, preto e branco.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Consideração intempestiva sobre o ensino de literatura. In: ____. Inútil poesia e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
QUEIROZ, Rachel de. O quinze. 73. ed. São Paulo: ARX, 2002.
RAMOS, G. Vidas secas. São Paulo: Record, 1993.
VALE, João do. Carcará. In: Coleção nova música popular brasileira: João do Vale. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Abril Cultural, 1977. Disponí­vel em <https://goo.gl/E1EyHH>. Acesso em: 10 mar. 2016.
PORTINARI, Cândido. Criança Morta. 1944. 1 original de arte, painel, óleo sobre tela, 180 x 190 cm.
___________. Enterro na Rede. 1944. 1 original de arte, painel, óleo sobre tela, 180 x 120 cm.
___________. 1944. 1 original de arte, painel, óleo sobre tela, 190 x 180 cm.
___________. Retirantes. 1944. 1 original de arte, painel, óleo sobre tela, 190 x 180 cm.
___________. Retirantes. 1955. 1 original de arte, pintura, óleo sobre tela, 73 x 60 cm.
___________. Retirantes. 1955. 1 original de arte, pintura, óleo sobre madeira, 23 x 14,5 cm.
SANTOS, Vitalino Pereira dos. Retirante com Lata d'Água. 1950. 1 Escultura em barro cozido, 26 x 8 cm.
RETIRANTES . In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2017. Disponí­vel em: < https://goo.gl/nXBazJ>. Acesso em: 22 de Jun. 2017.
LAMPIíO a Cavalo. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2017. Disponí­vel em: <https://goo.gl/HCwXbo>. Acesso em: 22 de Jun. 2017.
SANTOS, Vitalino Pereira dos. Casal de Noivos a Cavalo. 1950. 1 Escultura em barro cozido, 21,5 x 8,5 cm.
VIOLEIROS . In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2017. Disponí­vel em: < https://goo.gl/7eqVCB>. Acesso em: 22 de Jun. 2017.
SANTOS, Vitalino Pereira dos. Banda de Músicos. 1950. 1 Escultura em barro cozido, 17 x 21 cm
__________. A esperança do condenado à morte III. 1974. 1 original de arte, acrí­lico sobre tela, 267 x 351 cm. Fundació Joan Miró, Barcelona. Número de registro FJM 4769.
__________. La esperanza del navegante III. 1973. 1 original de arte, óleo sobre tela, 24 x 41 cm. Fundació Joan Miró, Barcelona. Donación de Pilar Juncosa de Miró. Número de registro FJM 4739.
__________. La sonrisa de una lágrima. 1973. 1 original de arte, acrí­lico sobre tela, 200 x 200 cm. Fundació Joan Miró, Barcelona. Depósito de la Gallery K. AG. Número de registro D 23.
__________. Mujer delante del sol I. 1974. 1 original de arte, acrí­lico sobre tela, 258,5 x 194 cm. Fundació Joan Miró, Barcelona. Número de registro FJM 4790.
__________. Mujer y pájaro delante del sol. 1976. 1 original de arte, óleo sobre cartón (caja de sombreros), 106 x 115,5 cm. Fundació Joan Miró, Barcelona. Número de registro FJM 7717.
__________. Pintura sobre fondo blanco para la celda de un solitario (I). 1968. 1 original de arte, acrí­lico sobre tela, 268 x 352 cm. Fundació Joan Miró, Barcelona. Número de registro FJM 4711.

Published

2016-12-31

How to Cite

CARVALHO, A. A. de M. C.; PEREIRA, D. R. DROUGHT: LITERATURE, ART AND WRITING. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 3, n. 2, p. 03–22, 2016. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/123. Acesso em: 5 oct. 2024.

Most read articles by the same author(s)