READING IN SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRACTICAL PROPOSAL

Authors

  • Alessandra Ferreira de Melo
  • Ester Vieira de Lima
  • Mariana Freire Sampaio
  • Talita Dantas Pinto
  • Kátia Cilene David da Silva

Keywords:

Reading Activity, Journalistic Texts, High School

Abstract

In this article we propose a practical way of teaching reading in Spanish as a Foreign Language, more specifically at High Schools. In order to do so, we have developed an activity that works with the most diverse reading moments, based on the divisions proposed by Solé (1999), such as: pre-reading, reading and post-reading procedures. The activity was produced using an authentic journalistic text and we worked to bring a theme which would draw students"™ attention. The activity was also designed to practice two different types of reading: silent and aloud reading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Ferreira de Melo

Graduanda no curso de Letras – Português e Espanhol e respectivas literaturas. Universidade Federal do Ceará – UFC. 

Ester Vieira de Lima

Graduanda no curso de Letras – Português e Espanhol e respectivas literaturas. Universidade Federal do Ceará – UFC.  

Mariana Freire Sampaio

Graduanda no curso de Letras – Português e Espanhol e respectivas literaturas. Universidade Federal do Ceará – UFC.  

Talita Dantas Pinto

Graduanda no curso de Letras – Português e Espanhol e respectivas literaturas. Universidade Federal do Ceará – UFC. 

Kátia Cilene David da Silva

Doutora em Linguí­stica e Docente de Lí­ngua Espanhola, da Universidade Federal do Ceará – UFC. 

References

BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (orgs.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
BZUNECK, J. A. As crenças de auto-eficácia dos professores. In: SISTO, F. F.; Oliveira, G.; FINI, L. D. (Orgs.). Leituras de psicologia para formação de professores. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
CAPALLERA, J.; BARNADA, C. (1997). Estrategias lectoras y comprensión del texto en la enseñanza obligatoria. Aula de Innovación Educativa, n. 39, p. 24-29.
CASSANY, D. (2006). Tras las lí­neas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona, Editorial Aragoana.
CASSANY, D.; LUNA, M.; SANZ, G. (1994). Enseñar Lengua. Barcelona: Editorial Graó.
CASTAÑO, M. A. A.; QUEBRADA, M. O. L. (2008). La lectura en voz alta: Una buena estrategia de animación a la lectura. Monografia (Graduação em Filologia). Universidade Tecnológica de Pereira, Pereira, 89f.
DALPIAN, L. (1996). A lí­ngua e o acesso à cultura. Lajeado: Fates/Feclat.
GAGO, E. (2004). El texto periodí­stico como material para el conocimiento como material para el conocimiento de la dimensión sociocultural de la lengua. In: Actas del XV Congreso Internacional de ASELE. Sevilla: Centro Virtual Cervantes, p. 952- 956.
MARTINS, O. (2013). A importância da leitura silenciosa e dicas para interpretar um texto. Disponible en: <http://odemartins.blogspot.com.br/2013/05/a-importancia-daleitura-silenciosa e.html>. Acceso en: 25 jan. 2017.
REGO, I. M. S. (2006). Reflexión respecto al uso de periódicos electrónicos en la enseñanza del español como lengua extranjera: La enseñanza de la variedad chilena. Revista Electrónica de Didáctica Español Lengua Extranjera, n. 6.
SOLÉ, I. (1999). Estrategias de lectura. Barcelona, Editorial Graó.
TOMLISON, B. (2003). Developing Materials for language Teaching. Londres: Cintinuum.

Published

2017-12-31

How to Cite

MELO, A. F. de; LIMA, E. V. de; SAMPAIO, M. F. .; PINTO, T. D. .; SILVA, K. C. D. da. READING IN SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE: A PRACTICAL PROPOSAL. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 4, n. 2, p. 85–99, 2017. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/144. Acesso em: 5 oct. 2024.