THE MULTIMODAL AND HIPERTEXTUAL WRITING FOR THE DEVELOPMENT OF MULTILITERACIES

Authors

  • Aline Ribeiro Lucas
  • Moises Batista da Silva

Keywords:

Multiliteracies, Multimodality, Hipertext

Abstract

The Portuguese language learning-teaching process has gained new dimensions with the use, increasingly, of the new digital technologies as mediating and facilitating tools for the practice and development of the new literacies which are demanded by the contemporary society. According to Rojo, it is necessary to foster, within the school enviroment, didatic proposals that considerate the new ways of production, configuration and circulation of the texts, which imply the multiliteracies. Therefore, this study aims to promote and investigate the development of multiletracies in the Portuguese language classes throughout the digital text writing on a blog, taking into consideration the use of multimodal and hipertextual resources in the process of meaning production. To support such study, we resort to the theories that discuss the multiliteracies (ROJO, 2013; KALANTZIS; COPE, 2008), the multimodality (BARTON; LEE, 2015; LEMKE, 2010) and the hipertext (GOMES, 2011; XAVIER, 2002). For the purposes of analysis, we use samples of digital texts written by the students of 9th grade during the application of a didatic proposal which was inspired in the same way of Schneuwly and Dolz (2004) and on the studies of Oliveira, Tinoco and Santos (2014). The results reveal that the digital texts writing which explore and use multimodal and hipertextual aspects allows and accomplishes significantly the practices of multiliterated writing in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Ribeiro Lucas

Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professora da Rede Estadual de Ensino Fundamental do Estado do Ceará. 

Moises Batista da Silva

Doutor em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

References

BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
BOEIRA, A. F. Blogs na Educação: Blogando algumas possibilidades pedagógicas. Revista Tecnologias na Educação. a. 1, n.1. dez. 2009. Disponí­vel em: <http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2015/07/Art-9-vol1-dez-20091.pdf>. Acesso em: 14 set. 2017.
COSCARELLI, C. V. (org.). Hipertextos na teoria e na prática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
DIAS, M. A. A. et al. Minicontos multimodais: reescrevendo imagens cotidianas. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
DIONÍSIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K.S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FONTENELE, C. M. Letramento digital, práticas de leitura e escrita de lí­ngua portuguesa no nono ano do ensino fundamental: o gênero fanfic do consumo à produção. Dissertação (Mestrado em Letras). Centro de Humanidades, UFC, Ceará, 2015. 175f.
GALLI, F.C. S. Linguagem da internet: um meio de comunicação global. In: MARCHUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. Hipertextos e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. São Paulo: Cortez, 2010.
GOMES, L. F. Hipertexto no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2011.
KALANTZIS, M.; COPE, B. Literacies. Australia: Cambridge University Press, 2012.
______. Language Education and Multiliteracies. In: MAY, S.; HORNBERGER, N. H. (eds). 2ª Ed., Encyclopedia of Language and Education. Volume 1: Language Policy and Political Issues in Education, p. 195-211.Springer Science Business Media LLC, v. 1, 2008. Disponí­vel em: <https://goo.gl/3ErDFv>. Acesso em: 13 set. 2017.
KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Orgs.) Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.
KOCH, I. G. V. Hipertexto e construção do sentido. Alfa, São Paulo, v. 51, n. 1. 2007. p. 23-38.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mí­dias. Trab. Ling. Aplic., Campinas, vol. 49, n. 2, p. 455-49, Jul./Dez, 2010. Disponí­vel em:<http://www.scielo.br/pdf/tla/v49n2/09.pdf>. Acesso em: 14 set. 2017.
LIMA, M. B.; De GRANDE, P. B. Diferentes formas de ser mulher na hipermí­dia. In: ROJO, R. (org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
LIMA, A. M. P.; PINHEIRO, R. C. Os multiletramentos nas aulas de lí­ngua portuguesa no Ensino Médio. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 18, n. 2, p. 327-354, jul./dez, 2015.
LUCAS, A. R. A multimodalidade e o hipertexto no blog: uma proposta de escrita à luz dos multiletramentos. Dissertação (Mestrado em Letras). Faculdade de Letras e Artes, UERN, Mossoró, 2016. 126f.
MARCHUSCHI, L. A. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem & Ensino, v. 4, n. 1, p. 79-111. 2001.
OLIVEIRA, M. S; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. A. Projetos de letramento e formação de professores de lí­ngua materna. Natal: Editora da UFRN, 2014.
PREDIGER, A.; KERSCH, D. F. Usos e desafios da multimodalidade no ensino de lí­nguas. Signo, v. 38, n. 64, p. 209-227. 2013.
RIBEIRO, A. E. Kd o prof? Tb foi navegar. In: RODRIGUES-JÚNIOR, A. S. et al. Internet e ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Singular, 2009.
ROJO, R. (Org.). Escol@conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.
______, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROWSELL, J.; WALSH, M. Rethinking Literacy Education in New Times: Multimodality, Multiliteracies, & New Literacies. Brock Education, v. 21, n. 1, p. 53- 62. 2011.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaí­s Cordeiro. Campinas. São Paulo. Mercado das Letras, 2004.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho cientí­fico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, v. 23, n. 81, p. 143-160. 2002.
XAVIER, A.C. Hipertexto na sociedade da informação: a constituição do modo de enunciação digital. Tese (Doutorado em Lingüí­stica). Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, São Paulo, 2002.
ZACHARIAS, V. R.C. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, C. V. (Orgs.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

Published

2018-06-30

How to Cite

LUCAS, A. R.; SILVA, M. B. da . THE MULTIMODAL AND HIPERTEXTUAL WRITING FOR THE DEVELOPMENT OF MULTILITERACIES. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 5, n. 1, p. 03–25, 2018. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/146. Acesso em: 5 oct. 2024.