Grammar of Visual Design: an analysis of representational metafunction in cartoons about racism

Authors

  • Débora Brenda Teixeira Silva Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL) / Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
  • José Roberto Alves Barbosa Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL)/Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Keywords:

GVD, Representational metafunction, Cartoon, Racism

Abstract

This article aims to analyze the representational visual metafunction in cartoons which portray racism. In view of this, Grammar of Visual Design (GVD) is a theory that focuses on the systematic and multimodal study of images. In this sense, we begin doing a brief discussion about racism based on Almeida (2019); in order to discuss the visual analysis, we used mainly the theoretical contributions of Almeida (2009), Kress and van Leeuwen (2006) and Silva and Almeida (2018); to address the theme of the textual genre cartoon, our study was based especially on Alves (2016), Bakhtin (2003), Bazerman (2005), Marcuschi (2008), and Swales (1990). Thus, we proceeded with a qualitative investigation of five cartoons by the illustrator Junião, seeking to verify the representational structures, the narrative processes of action, reactional, verbal and mental, the conceptual processes categorized as classificational, analytical and symbolic; as well as to critically reflect on the contributions of cartoons to the fight against racism. In view of the results obtained, we verified that the narrative structure is present in all of the cartoons, while the conceptual structure is present in only two. Regarding the processes, we identified the narrative processes of action, reactional, and verbal; as we found only the conceptual classificational process. That said, we conclude that cartoons are critical genres and, in the researched corpus, they show and denounce racist practices that are naturalized in our society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Brenda Teixeira Silva, Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL) / Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Graduada em Letras - Lí­ngua Inglesa e respectivas Literaturas pela UERN (2020). Atuou como aluna pesquisadora pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientí­fica (PIBIC, 2016-2019), participando atualmente como integrante voluntária de grupo de estudo vinculado ao Grupo de Pesquisa em Linguí­stica e Literatura (GPELL - UERN).

José Roberto Alves Barbosa, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL)/Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Linguí­stica Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É professor e pesquisador do Departamento de Letras Estrangeiras (DLE/FALA) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), atuando também no Mestrado Profissional em Letras UERN/Mossoró e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL/UERN) nas áreas de Teorias Linguí­sticas, Análise de Discurso Crí­tica e Letramento Crí­tico Multimodal

References

ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins. Do texto í s imagens: as novas fronteiras do letramento visual. In: PEREIRA, Regina Celi; ROCCA, Pilar (org.). Linguí­stica aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

ALVES, Jucelma Sacramento. Texto humorí­stico: por uma leitura além do riso. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2016.

ANTUNES, Irandé Costa. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, Irandé Costa. Lí­ngua, texto e ensino: outra escola possí­vel. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

BALOCCO, Ana Elizabeth. A perspectiva discursivo-semiótica de Gunther Kress: o gênero como um recurso representacional. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 65-80.

BARBOSA, José Roberto Alves. Linguí­stica: outra tradução. Mossoró: Queima Bucha, 2013.

BAZERMAN, Charles. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In: HOFFNAGEL, Judith Chambliss; DIONÍSIO, Ângela Paiva (org.). Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005. p. 19-46.

FUZER, Cristiane; CABRAL, Sara Regina Scotta. Introdução à gramática sistêmico-funcional em lí­ngua portuguesa. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014.

HALLIDAY, Michael. An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1985.

HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. Halliday"™s introduction to functional grammar. 4. ed. Londres e Nova York: Routledge, 2014.

HIRSCH, Joachim. Forma polí­tica, instituições polí­ticas e Estado – I. Crí­tica Marxista, São Paulo, v. 1, n. 24, p. 9-36, 2007.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

KRESS, Gunther; van LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MENDES, Maria Manuela. Raça e racismo: controvérsias e ambiguidades. Revista Vivência, Natal, n. 39, p. 101-123, 2012.

MIANI, Rozinaldo Antonio. Charge: uma prática discursiva e ideológica. 9ª Arte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 37-48, 2012.

NASCIMENTO, Abdias. O genocí­dio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1978.

OLIVEIRA, Renatha Rebouças de. A representação de Donald Trump na mí­dia brasileira: uma análise visual das capas de revistas nacionais. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2019.

SILVA, Monica Maria Pereira da. Material didático impresso de curso de licenciatura a distância: um olhar para os recursos multimodais. 2016. Tese (Doutorado em Linguí­stica) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2016.

SILVA, Monica Maria Pereira da; ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins. Linguagem Verbal, Linguagem Visual: reflexões teóricas sobre a perspectiva Sócio-Semiótica da Linguí­stica Sistêmico-Funcional. Odisseia, Natal, v. 3, n. 1, p. 36-56, 2018.

SWALES, Jonh Malcolm. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

2021-06-30

How to Cite

SILVA, D. B. T.; BARBOSA, J. R. A. . Grammar of Visual Design: an analysis of representational metafunction in cartoons about racism. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 8, n. 1, p. 90–109, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3475. Acesso em: 5 oct. 2024.