Grammar of Visual Design: an analysis of representational metafunction in cartoons about racism
Keywords:
GVD, Representational metafunction, Cartoon, RacismAbstract
This article aims to analyze the representational visual metafunction in cartoons which portray racism. In view of this, Grammar of Visual Design (GVD) is a theory that focuses on the systematic and multimodal study of images. In this sense, we begin doing a brief discussion about racism based on Almeida (2019); in order to discuss the visual analysis, we used mainly the theoretical contributions of Almeida (2009), Kress and van Leeuwen (2006) and Silva and Almeida (2018); to address the theme of the textual genre cartoon, our study was based especially on Alves (2016), Bakhtin (2003), Bazerman (2005), Marcuschi (2008), and Swales (1990). Thus, we proceeded with a qualitative investigation of five cartoons by the illustrator Junião, seeking to verify the representational structures, the narrative processes of action, reactional, verbal and mental, the conceptual processes categorized as classificational, analytical and symbolic; as well as to critically reflect on the contributions of cartoons to the fight against racism. In view of the results obtained, we verified that the narrative structure is present in all of the cartoons, while the conceptual structure is present in only two. Regarding the processes, we identified the narrative processes of action, reactional, and verbal; as we found only the conceptual classificational process. That said, we conclude that cartoons are critical genres and, in the researched corpus, they show and denounce racist practices that are naturalized in our society.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
ALVES, Jucelma Sacramento. Texto humorístico: por uma leitura além do riso. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2016.
ANTUNES, Irandé Costa. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ANTUNES, Irandé Costa. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.
BALOCCO, Ana Elizabeth. A perspectiva discursivo-semiótica de Gunther Kress: o gênero como um recurso representacional. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 65-80.
BARBOSA, José Roberto Alves. Linguística: outra tradução. Mossoró: Queima Bucha, 2013.
BAZERMAN, Charles. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In: HOFFNAGEL, Judith Chambliss; DIONÍSIO, Ângela Paiva (org.). Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005. p. 19-46.
FUZER, Cristiane; CABRAL, Sara Regina Scotta. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014.
HALLIDAY, Michael. An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1985.
HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. Halliday"™s introduction to functional grammar. 4. ed. Londres e Nova York: Routledge, 2014.
HIRSCH, Joachim. Forma política, instituições políticas e Estado – I. Crítica Marxista, São Paulo, v. 1, n. 24, p. 9-36, 2007.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
KRESS, Gunther; van LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MENDES, Maria Manuela. Raça e racismo: controvérsias e ambiguidades. Revista Vivência, Natal, n. 39, p. 101-123, 2012.
MIANI, Rozinaldo Antonio. Charge: uma prática discursiva e ideológica. 9ª Arte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 37-48, 2012.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1978.
OLIVEIRA, Renatha Rebouças de. A representação de Donald Trump na mídia brasileira: uma análise visual das capas de revistas nacionais. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2019.
SILVA, Monica Maria Pereira da. Material didático impresso de curso de licenciatura a distância: um olhar para os recursos multimodais. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.
SILVA, Monica Maria Pereira da; ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins. Linguagem Verbal, Linguagem Visual: reflexões teóricas sobre a perspectiva Sócio-Semiótica da Linguística Sistêmico-Funcional. Odisseia, Natal, v. 3, n. 1, p. 36-56, 2018.
SWALES, Jonh Malcolm. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Débora Brenda Teixeira Silva, José Roberto Alves Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.