CONSUMERISM DISCOURSE IN INSTAGRAM ADVERTISEMENT POSTS

A CRITICAL ANALYSIS

Authors

  • Maria Geizi Silva Pinto Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN https://orcid.org/0000-0002-1311-4782
  • José Roberto Alves Barbosa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Keywords:

critical discourse analysis, digital post genre, ideology of consumerism, social media, publicity

Abstract

The study aims to critically analyze the discourse of advertising posts that establish asymmetrical power relations, ideologically and hegemonically marked by consumerism. Therefore, the study undertaken follows a qualitative and interpretive research approach, with a documental and critical focus. Four advertising posts in the Instagram feed are analyzed, from the selected profiles of four artists, which are @brunamarquezine, @marinaruybarbosa, @larissamanoela and @anitta, which focus on the same category, women's fashion and beauty. Through this, the study found that the images of advertising posts on celebrity profiles on Instagram behave with the same communicative capacity as that of a verbal text, in which the ideology of consumerism is operationalized with a view to indirectly mediating this discourse to the followers, who are the true members of the consumer society. Finally, it was concluded that the main general modes of ideology operation and their respective typical strategies of symbolic construction in the manipulation of advertising posts on Instagram are: legitimation, in which relations of domination are represented as legitimate, through universalization ; unification, which works as the symbolic construction of collective identity, based on standardization and symbolization; and, reification, which portrays a transitory situation as permanent and natural, through naturalization and nominalization/passivation.

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Author Biographies

Maria Geizi Silva Pinto, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Pós-graduanda no curso de Especialização em Linguí­stica Aplicada e Ensino de Lí­nguas pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), no curso de Especialização em Ensino de Lí­ngua Portuguesa e Matemática em uma Perspectiva Transdisciplinar pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) e no curso de Especialização em Mí­dias na Educação pela UERN. Graduada em Letras Lí­ngua Portuguesa e suas respectivas Literaturas pela UERN (2019). É pesquisadora e atuante, principalmente, nos seguintes temas e correntes teóricas: Análise de Discurso Crí­tica (ADC), Gramática do Design Visual (GDV), Multimodalidade e Discurso Midiático. Possui experiências como professora na educação básica.

José Roberto Alves Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É professor e pesquisador do Departamento de Letras Estrangeiras (DLE/FALA) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), atuando também no Mestrado Profissional em Letras UERN/Mossoró e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL/UERN) nas áreas de Teorias Linguísticas, Análise de Discurso Crítica e Letramento Crítico Multimodal.

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Published

2022-12-31

How to Cite

PINTO, M. G. S.; BARBOSA, J. R. A. CONSUMERISM DISCOURSE IN INSTAGRAM ADVERTISEMENT POSTS: A CRITICAL ANALYSIS. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 9, n. 2, p. 99–114, 2022. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4253. Acesso em: 22 nov. 2024.