BEYOND THE PERIODIC TABLE OF ELEMENTS: THE USE OF READING STRATEGIES IN THE INTERPRETATION OF CHEMISTRY QUESTIONS AT THE ENEM EXAMINATION

Authors

  • Luiz Fernando Pereira
  • Tito Matias Ferreira Junior

Keywords:

Teaching and learning of Chemistry, Reading strategies, ENEM

Abstract

This work aims to show the importance of reading texts in the process of learning Chemistry for it takes into account the cognitive and interactional aspects involved in the reading process, as well as emphasizes the importance of language, encyclopedic knowledge and interaction. For this research, multiple choice questions of the discipline of Chemistry from four editions of the National High School Examination (ENEM) were analyzed. Methodologically, such multiple choice questions were separated according to the necessary knowledge to answer them. It was possible to understand that several multiple choice questions demanded that the candidate possessed strict reading skills for their resolution. After analyzing these questions, some of them were collected for the sample in order to exemplify our analysis. It was observed that the knowledge of reading strategies is essential to a better mastering of Chemistry, once thirty percent of the analyzed questions required from the participant such knowledge and that the vast majority of the multiple choice questions presented long statements, contextualized subjects and words in scientific language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Fernando Pereira

Graduado em Licenciatura em Quí­mica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Tito Matias Ferreira Junior

Doutorando e Mestre em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

References

BRASIL. MEC. Provas e Gabaritos das edições do Exame Nacional do Ensino Médio. Disponí­vel em: http://portal.inep.gov.br/web/enem/edicoes-anteriores/provase-gabaritos. Acesso em: 15 jul 2012.
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: lí­ngua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasí­lia: MEC/SEF, 1998. 106 p.
DA SILVA, Maria José Moraes; DOS SANTOS, Acácia Aparecida Angeli. A avaliação da compreensão em leitura e o desempenho acadêmico de universitários. v. 9, n. 3, p. 459-467. Psicologia em Estudo: Maringá, 2004.
HERRON, J. D.; NURRENBERN, S. C. Chemical education research. In: Journal of Chemical Education, v. 76, 1999, p. 1354-1361.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender: os sentidos do texto. 3. ed., 3. reimpr. São Paulo: Contexto, 2010.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. Trad. Cecí­lia P. de Souza-e-Silva, Décio Rocha. 4°. Ed. São Paulo: Cortez, 2005.Revista Colineares - ISSN 2357-8203
REIS, Ana Queli Mafalda. Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM como indutor da prática curricular de professores de matemática a partir da perspectiva de contextualização. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências) Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Ijuí­, 2012.
UNIVERSITÁRIO. História e Objetivos do Exame Nacional do Ensino Médio. Disponí­vel em: http://www.universitario.com.br/noticias/n.php?i=7915 Acesso em 28 junho 2012.

Published

2015-06-30

How to Cite

PEREIRA, L. F.; FERREIRA JUNIOR, T. M. . BEYOND THE PERIODIC TABLE OF ELEMENTS: THE USE OF READING STRATEGIES IN THE INTERPRETATION OF CHEMISTRY QUESTIONS AT THE ENEM EXAMINATION. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 2, n. 1, p. 05–18, 2015. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/92. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Nossas Letras