READING POEMS IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Daniel Sousa Morais
  • Jeová Rocha de Mendonça

Keywords:

Poetry, Elementary School, Michael Riffaterre

Abstract

The article reviews the use of poems in elementary school, disapproving a utilitarian and pedagogical approach, commonly employed by some teaching manuals and/or teachers in Brazilian formal education, and highlights instead the importance of a reading of this textual genre from the perspective of its language and aesthetic organization. To this end, it introduces as methodological tool the concept of "Significance" elaborated by Michael Riffaterre and, by this means, analyses two poems by Vinicius de Moraes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Sousa Morais

Graduado em Letras - Inglês pela Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB). Mestrando em Linguí­stica no Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica da Universidade Federal da Paraí­ba (PROLING/UFPB).

Jeová Rocha de Mendonça

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo. Professor Associado da UFPB.

References

CANDIDO, Antonio. (2006). O direito í literatura. In: Vários Escritos. São Paulo & Rio de Janeiro: Duas Cidades. 274 p. ISBN: 8588777428

CANDIDO, Antonio. (2004). O estudo analí­tico do poema. 6. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas. 161p. ISBN: 8598292958.

COELHO, Nelly Novaes. (1984). A literatura infantil: histórias, teoria, análise. 3. ed. São Paulo: Edições Quiron ltda. 287 p. ISBN: 8516026310.

COUTINHO, Afrânio. (2008). "Gênero lí­rico". In: Notas de teoria literária. Petrópolis: Vozes. 128 p. ISBN: 8532637477.

D"™ONOFRIO, Salvatore. (1995). Teoria do texto 2: teoria da lí­rica e do drama. São Paulo: Editora ítica. 240 p. ISBN 8508054548

GEBARA, Ana Elvira Luciano. (2011). A poesia na escola: leitura e análise de poesia para crianças. 2. ed. São Paulo: Cortez. 192 p. ISBN: 8524919094.

PALO, Maria José; OLIVEIRA Maria Rosa D. (1986). Literatura Infantil. São Paulo: ítica. 80 p. ISBN: 8508103050.

RIFFATERRE, Michael. (1978). The poem"™s significance. In.: Semiotics of poetry. Indiana (USA): Methuen. p.1 – 22. 213p. ISBN: 0416732003

ROSENBLATT, Louise M. (1974). The reader, the text, the poem: the transactional theory of the literary work. Illinois: Southern Illinois University Press. 211 p. ISBN: 0809318059.

SARA, Leite. Leitor cooperante. E-dicionário de termos literários. Disponí­vel em:<http://www.edtl.com.pt/idex.php?option=com_mtree&task=viewlink&link_id=897&ltemid=2>. Acesso em: 02 de maio de 2012.

SHELLEY, Percy Bysshe. (2008). Uma defesa da poesia e outros ensaios. Trad. Fabio Cyrino e Marcella Furtado. São Paulo: Editora Landmark. 144 p. ISBN: 85887.

Published

2015-06-30

How to Cite

MORAIS, D. S.; MENDONÇA, J. R. de . READING POEMS IN ELEMENTARY SCHOOL. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 2, n. 1, p. 73–93, 2015. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/99. Acesso em: 22 dec. 2024.