READING POEMS IN ELEMENTARY SCHOOL
Keywords:
Poetry, Elementary School, Michael RiffaterreAbstract
The article reviews the use of poems in elementary school, disapproving a utilitarian and pedagogical approach, commonly employed by some teaching manuals and/or teachers in Brazilian formal education, and highlights instead the importance of a reading of this textual genre from the perspective of its language and aesthetic organization. To this end, it introduces as methodological tool the concept of "Significance" elaborated by Michael Riffaterre and, by this means, analyses two poems by Vinicius de Moraes.
Downloads
References
CANDIDO, Antonio. (2006). O direito í literatura. In: Vários Escritos. São Paulo & Rio de Janeiro: Duas Cidades. 274 p. ISBN: 8588777428
CANDIDO, Antonio. (2004). O estudo analítico do poema. 6. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas. 161p. ISBN: 8598292958.
COELHO, Nelly Novaes. (1984). A literatura infantil: histórias, teoria, análise. 3. ed. São Paulo: Edições Quiron ltda. 287 p. ISBN: 8516026310.
COUTINHO, Afrânio. (2008). "Gênero lírico". In: Notas de teoria literária. Petrópolis: Vozes. 128 p. ISBN: 8532637477.
D"™ONOFRIO, Salvatore. (1995). Teoria do texto 2: teoria da lírica e do drama. São Paulo: Editora ítica. 240 p. ISBN 8508054548
GEBARA, Ana Elvira Luciano. (2011). A poesia na escola: leitura e análise de poesia para crianças. 2. ed. São Paulo: Cortez. 192 p. ISBN: 8524919094.
PALO, Maria José; OLIVEIRA Maria Rosa D. (1986). Literatura Infantil. São Paulo: ítica. 80 p. ISBN: 8508103050.
RIFFATERRE, Michael. (1978). The poem"™s significance. In.: Semiotics of poetry. Indiana (USA): Methuen. p.1 – 22. 213p. ISBN: 0416732003
ROSENBLATT, Louise M. (1974). The reader, the text, the poem: the transactional theory of the literary work. Illinois: Southern Illinois University Press. 211 p. ISBN: 0809318059.
SARA, Leite. Leitor cooperante. E-dicionário de termos literários. Disponível em:<http://www.edtl.com.pt/idex.php?option=com_mtree&task=viewlink&link_id=897<emid=2>. Acesso em: 02 de maio de 2012.
SHELLEY, Percy Bysshe. (2008). Uma defesa da poesia e outros ensaios. Trad. Fabio Cyrino e Marcella Furtado. São Paulo: Editora Landmark. 144 p. ISBN: 85887.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Daniel Sousa Morais, Jeová Rocha de Mendonça
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.