Embaralhar as pistas: hesitações diante do gênero crônica na produção clariciana
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02526Keywords:
autoria, crônica, Análise do discurso, Clarice Lispector (1920-1977)Abstract
Although she dedicated herself to writing chronicles, Clarice Lispector (1920-1977) always emphasized her discomfort with this genre. In an attempt to understand this phenomenon, the aim of this study was to reflect on the effect of hesitation produced in the writing of Clarice's chronicles. In methodological terms, the investigation articulated the discursive perspective of Pecheutian discourse analysis, AD, as well as documentary work through interviews, statements and analysis of different textual genres produced by the author throughout her career. Although the misconception about the transparency of language is postulated by Pecheutian AD, the author seems to try to respond to the effects of this apparent transparency through discursive strategies that affect not only her chronicles, but also her short stories and novels. Analyzing these productions together, it stands out that hesitation seems to operate as an effect that seeks to contain the drift, dispersion and slippage of meanings when the boundaries between fiction and non-fiction become blurred. Thus, the author's hesitations when faced with the possible effects of letting herself be seen through her words are not exclusive to the chronicle genre, but run through her work as a condition for the very establishment of authorship.
Downloads
References
BARTHES, R. O rumor da língua. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BITTAR-PALU, A. L. B. O lugar do “outro” no ensino de Língua Portuguesa: uma análise do trabalho com a alteridade a partir de textos de Clarice Lispector. Diálogo das Letras, v. 14, p. e02506, 2025. DOI: https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02506. Acesso em: 29 out. 2025.
BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 2004.
COLASANTI, M. Posfácio. In: LISPECTOR, C. Felicidade clandestina. Rio de Janeiro: Rocco, 2022. p. 151-159.
FOUCAULT, M. O que é um autor? In: FOUCAULT, M. Ditos e Escritos: Estética – literatura e pintura, música e cinema (vol. III). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298.
GOTLIB, N. B. Olhos nos olhos (Fernando Pessoa e Clarice Lispector). Remate de Males, n. 9, p. 139-145, 1989.
GOTLIB, N. B. Clarice Lispector: jornalista-escritora ou escritora-jornalista? Revista Rascunhos Culturais, v. 9, n. 15, p. 13-37, 2017. Disponível em: https://philarchive.org/archive/CORALA-12. Acesso em: 10 nov. 2025.
LISPECTOR, C. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998a.
LISPECTOR, C. A hora da estrela. Rio de Janeiro: Rocco, 1998b.
LISPECTOR, C. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 1998c.
LISPECTOR, C. Uma aprendizagem ou O livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998d.
LISPECTOR, C. Um sopro de vida (Pulsações). Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
MANZO, L. Era uma vez: eu - a não-ficção na obra de Clarice Lispector. Curitiba: Secretaria do Estado da Cultura/Xerox do Brasil/Editora da UFJF, 2001.
MARCOS, P. M. Clarice Lispector cronista: o conflito entre o tom pessoal e a escrita autobiográfica. Littera: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 11, n. 21, p. 62-77, 2020. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/littera/article/view/15969. Acesso em: 10 nov. 2025.
MOISÉS, M. A criação literária prosa. São Paulo: Editora Cultrix, 1997.
MONTERO, T. À procura da própria coisa: uma biografia de Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Rocco, 2021.
MOSER, B. Clarice. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
NEIVA, E. M. C. Questionamentos e reflexões no exercício cronístico de Clarice Lispector. Caligrama, v. 1, n. 2, p. 1-15, 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2005.64275. Acesso em: 8 jul. 2025.
O GLOBO. Cate Blanchett cita “gênia” Clarice Lispector em discurso de agradecimento no Festival de San Sebastian. 21 set. 2024. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/noticia/2024/09/21/cate-blanchett-cita-clarice-lispector-em-discurso-de-agradecimento-a-premio-no-festival-de-san-sebastian.ghtml. Acesso em: 8 jul. 2025.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas: Pontes Editores, 2007.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
SANT’ANNA, A. R.; COLASANTI, M. Com Clarice. São Paulo: Editora da UNESP, 2013.
SCORSOLINI-COMIN, F. Suprimir os fatos e privilegiar as sensações: a emergência da criança-autora em Clarice Lispector. Revista do SELL, v. 10, n. 1, p. 135-154, 2021. DOI: https://doi.org/10.18554/rs.v10i1.4517. Acesso em: 8 jul. 2025.
SCORSOLINI-COMIN, F. Clarice Lispector e o filme O livro dos prazeres: adaptação e leitura em discurso. Diálogo das Letras, v. 13, p. e02401, 2024. DOI: https://doi.org/10.22297/2316-17952024v13e02401. Acesso em: 8 jul. 2025.
SCORSOLINI-COMIN, F.; PACÍFICO, S. M. R. Etnografar Clarice: por uma didática do olhar, do ouvir, do escrever e do sentir. Desenredo, v. 18, n. 1, p. 43-61, 2022. DOI: https://doi.org/10.5335/rdes.v18i1.13038. Acesso em: 8 jul. 2025.
SCORSOLINI-COMIN, F.; RODRIGUES, L. I.; PACÍFICO, S. M. R. Aumentando as views de Clarice Lispector: intertextualidade, interdiscurso e efeito-leitor em 'Sonzers' e 'Lispectors'. Revista Educação e Linguagens, v. 11, n. 22, p. 484-506, 2022. DOI: https://doi.org/10.33871/22386084.2022.11.22.484-506. Acesso em: 8 jul. 2025.
TFOUNI, L. V. Letramento e autoria. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id299. Acesso em: 28 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabio Scorsolini-Comin, Soraya Maria Romano Pacífico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.








