THE USE OF CONTEMPORARY LITERATURE AS A TOOL FOR TEACHING READING AND LITERATURE IN HIGH SCHOLL: A PROPOSAL ACCORDING TO PAULO FREIRE PRECEPTS

Authors

  • Alexandre Huady Torres Guimarães
  • Sheila Darcy Antonio Rodrigues

Keywords:

Reading, Paulo Freire, André Vianco

Abstract

What is and how is the importance and the function nowadays of reading and literature are important points for discussion in present, due to the fact that more and more individuals are exposed to texts and have the need to analyze them and understand them in a reflective and critically way. According to Paulo Freire since the individual is born he is reading the world, but teach reading is also one of the school functions, and the teachers should use many different tools to prepare their students to be reflective and critics readers. Contemporary literature is available to teachers, schools and students as a tool for teaching reading and literature in the classroom, once by it uses is possible a work that will make students more prepared for a better understanding of other texts, as well as their own reality. In order to see how this is possible, in a real situation, in this article is presented a study case of the application of a contemporary literature, the book Os sete, by André Vianco in a high school in São Paulo, so it wiil be possible the demonstration of the advantages of this type of exercise in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Huady Torres Guimarães

Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Professor da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

Sheila Darcy Antonio Rodrigues

Mestre em Letras pela UPM. Doutoranda (bolsista CAPES) em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases, LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponí­vel em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em 22/04/2011.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. 3. ed. Revista e Ampliada. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
FISCHER, Steven Roger. História da Leitura.1.ed. São Paulo: Editora Unesp, 2005.
FORD, Michael Thomas. Jane Austen, A vampira. 1.ed. São Paulo: Lua de Papel, 2010.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de Ler em três artigos que se completam. 23.ed. São Paulo: Cortez Editora, 1989.
______. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
______. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 3ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
______. À sombra desta mangueira. São Paulo:Olho d"™Água, 1996.
GADOTTI, Moacir. Alfabetização e Letramento: Como negar nossa história. Disponí­vel em: <http://acervo.paulofreire.org/xmlui/bitstream/handle/7891/2388/FPF_PTPF_13_048. pdf>. Acesso em: 12/09/2014.
______; Zilberman, Regina. Das tábuas da lei à tela do computador – A leitura em seus discursos. 1.ed. São Paulo:Editora Ática,2009.
LLOSA, Mário Vargas. Em defesa do romance. Disponí­vel em: http://www.revistapiaui.com/edicao-37/questoes-literarias/em-defesa-do-romance. Acesso em 15/09/2010.
MANGUEL, Alberto. Uma história da Leitura. 1.ed. São Paulo: Companhia das letras, 2009.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 19.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.
Ministério da Educação e do Desporto Orientações Curriculares para o Ensino Médio, Linguagens, Códigos e suas tecnologias. Brasí­lia: Secretaria de Educação Fundamental, 2000. Disponí­vel em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf>. Acesso em: 22/04/2011. VIANCO, André. Os Sete.1.ed. São Paulo: Novo Século editora, 2008.

Published

2015-12-31

How to Cite

GUIMARÃES, A. H. T. .; RODRIGUES, S. D. A. . THE USE OF CONTEMPORARY LITERATURE AS A TOOL FOR TEACHING READING AND LITERATURE IN HIGH SCHOLL: A PROPOSAL ACCORDING TO PAULO FREIRE PRECEPTS. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 2, n. 2, p. 152–171, 2015. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/105. Acesso em: 6 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)