ASPIRATION OF THE VOICELESS ALVEOLAR STOP t IN BRAZILIAN PORTUGUESE (BP) - ENGLISH AS AN ADDITIONAL LANGUAGE (EAL) INTERPHONOLOGY

Authors

  • Mylani Nathalini Dantas Costa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
  • Anderson Romário Souza Silva Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Clerton Luiz Felix Barboza Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Keywords:

CAS, Usage-based Phonology, Exemplar Model, Interphonology

Abstract

The main objective of this study is to analyze aspiration emergence of voiceless alveolar stop t by Brazilian EAL learners. The research-question that guides this study is: how does voiceless alveolar stop t aspiration emerges in BP-EAL interphonology? It is hypothesized that the emergence of aspiration for voiceless alveolar stop t is influenced by the high front vowel i in PB and by vowel ɪ in EAL. The theoretical background of this study is based on the theory of language as Complex Adaptive System - CAS (LARSEN-FREEMAN, 1997), in Usage-based Phonology (BYBEE, 2001) and Exemplar Theory (PIERREHUMBERT, 2001). This study has a quasi-experimental design, in which analyses involving aspiration duration are performed using beginner EAL learners seeking to analyze the influences for the emergence of aspiration in the voiceless alveolar stop t in BP-EAL interphonology. Results indicated longer t aspiration emergence followed by BP and EAL high vowels. Additionally, longer EAL t aspiration was reported in comparison to BP aspiration patterns. Finally, informants"™ sex did not significantly influence the phenomenon. It was concluded the phonetic detail associated to EAL t realization was acquired, unexpectedly, by the beginner level subjects in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mylani Nathalini Dantas Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Mestranda em Ciências da Linguagem UERN. Graduada em Lí­ngua Inglesa na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN e em Matemática pela Universidade Federal Rural do Semi írido - UFERSA. Membro do Grupo de Pesquisa em Fonética e Fonologia – GPeFF – UERN.

Anderson Romário Souza Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Graduado em Letras com habilitação em lí­ngua inglesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestre em Ciências da Linguagem pela UERN. Doutorando em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará. Bolsista CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa em Fonética e Fonologia – GPeFF – UERN.

Clerton Luiz Felix Barboza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Graduado em Letras (2000) e Especialista no Ensino de Lí­ngua Inglesa (2004) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, Instituição onde atualmente trabalha enquanto professor adjunto IV na Graduação de Lí­ngua Inglesa e no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL). Mestre em Linguí­stica Aplicada (2008) pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. Doutor em Linguí­stica (2013) pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Lí­der do Grupo de Pesquisa em Fonética e Fonologia – GPeFF – UERN. 

References

ALVES, Ubiratã K. Estudios recientes sobre la adquisición fonético-fonológica de lenguas extranjeras desarrollados en Brasil. In: LUCHINI, P. L; GARCÍA, M. A. J; ALVES, U. K (org.). Fonética y Fonologí­a: Articulación entre enseñanza e investigación. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2015. p. 98-109.
BOERSMA, Paul, WEENIK, David. Praat: doing phonetics by computer. Version 6.0.43. Disponí­vel em: http://www.praat.org. 2018.
BYBEE, Joan. Phonology and language use. 2 ed. Cambridge: CUP, 2001.
COSTA, Mylani Nathalini Dantas; SILVA, Abraão Medeiros da; BARBOZA, Clerton Luiz Felix. A palatalização das oclusivas alveolares no PB: estado da arte. In: XI SALíO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UERN. Anais do XI salão de iniciação cientí­fica da UERN. Mossoró: UERN, 2015. p. 1572-1584.
COSTA, Mylani Nathalini Dantas; BARBOZA, Clerton Luiz Felix. Influência do falar regional na realização de lí­nguas estrangeiras. Revista Colineares, v. 3, n. 1, p. 106-124, 2016.
CRISTÓFARO-SILVA, Thaïs. Pronúncia do inglês: para falantes do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012.
______. Modelos multirrepresentacionais em fonologia. In: MARCHEZAN, Renata Coelho; CORTINA, Arnaldo. Os fatos da linguagem, esse conjunto heteróclito. Araraquara: FCLUNESP Laboratório Editorial, 2006. p. 171-185.
CRISTÓFARO-SILVA, Thaïs; BARBOZA, Clerton L. F.; GUIMARíES, Daniela;
NASCIMENTO, Katiene. Revisitando a palatalização no português brasileiro. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 59-89, dez. 2012.
DANCEY, Christine P.; REIDY, John. Estatí­stica sem matemática para psicologia: usando SPSS para Windows. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MENEZES, Vera. Ensino de Lí­ngua Inglesa no Ensino Médio: teoria e prática. 1. edi. São Paulo, 2013.
______. Exemplar dynamics: word frequency, lenition and contrast. In: BYBEE, Joan;
HOPPER, Paul (Comp.). Frequency and the emergence of linguistic structure.
Amsterdam: John Benjamins, 2001. p. 137-158.
POLAR ENGINEERING AND CONSULTING. SPSS statistics. Version 17.0. [S.l.]: Polar engineering and consulting, 2008.
SCHWARTZHAUPT, Bruno Moraes; BARATZ, Ana Hemmons; ALVES, Ubiratã Kickhöfel. Percepção e produção das plosivas do inglês (L2) por aprendizes brasileiros. In: SCHERER et.al (orgs.). Anais do I seminário internacional de aquisição da linguagem - I SIAL. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 01-13. Disponí­vel em: https://editora.pucrs.br/anais/sial/2011/src/31.pdf. Acesso em: 05 de junho de 2018.
ZIMMER, Silveira; SILVEIRA, Rosane; ALVES, Ubiratâ Kickhöfel. Pronunciation for Brazilians: Bringing theory and practice together. Cambridges Scholars Publishing, 2009.

Published

2019-06-30

How to Cite

COSTA, M. N. D.; SILVA, A. R. S. .; BARBOZA, C. L. F. ASPIRATION OF THE VOICELESS ALVEOLAR STOP t IN BRAZILIAN PORTUGUESE (BP) - ENGLISH AS AN ADDITIONAL LANGUAGE (EAL) INTERPHONOLOGY. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 6, n. 1, p. 56–70, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2151. Acesso em: 6 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.