Social activity as volunteer work: perspectives of engagement

Authors

  • Sandra Maria Duarte dos Santos Universidade de Taubaté

Keywords:

English teaching, Social Activities, Volunteering

Abstract

This article, clipping of a master's thesis in Applied Linguistics as a form of experience report, discusses the accomplishment of a volunteer work developed in English classes at the 3rd grade high school level in the countryside of São Paulo. The problem that motivated the work developed from the lack of students´ engagement and interest in the English subject, in face of traditional pedagogical practices used by teachers. Therefore, the purpose of this report is to reflect on the way in which a social activity as voluntary work provides the engagement of students and the expansion of the linguistic repertoire, as well as new ways of being and acting in society. Specifically, it is intended to discuss which values of volunteer work are revealed, in a multimodal way, through the textual genre Testimonial. Thus, this study is anchored in the conceptions of the Socio-Historical-Cultural Activity Theory, in the Pedagogy of Multiliteracies, in Social Activity and in the concept of Volunteering. The methodological bases that support this study are anchored in the Critical Collaborative Research – PcCol. The corpus that composes this research was analyzed through the enunciative, discursive and linguistic categories of language. The results indicate that having participated in a social activity as voluntary work led to class engagement through the redefinition of the English classes and enabled new ways of being and acting in society, in addition to expanding the English language repertoire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Maria Duarte dos Santos, Universidade de Taubaté

Mestra em Linguí­stica Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica Aplicada da Universidade de Taubaté.

References

AZEVEDO, D. Voluntariado corporativo – motivações para o trabalho voluntário. Universidade Federal de Santa Catarina – Florianópolis/SC – Brasil. Edição especial/dezembro de 2007. Artigo selecionado dos anais – XXVII Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Disponí­vel em: https://bitlybr.com/Anq1. Acesso em : 20 abr. 2019.

BRASIL. Lei do Voluntariado. Lei nº 13.297, de 16 jun. 2016 que altera o art. 1º da lei nº 9.608, de 18 de fevereiro de 1998, para incluir a assistência à pessoa como objetivo de atividade não remunerada reconhecida como serviço voluntário. Diário Oficial da União de 17/06/2016, p. 1; Disponí­vel em: https://bitlybr.com/7Lhp. Acesso em: 20 out. 2019.

BRASIL. Lei do Voluntariado. Lei nº 9.608, de 18 fev. 1998 que dispõe sobre o serviço voluntário e dá outras providências, Diário Oficial da União de 19/02/1998, p. 2; Disponí­vel em: https://bitlybr.com/1OEC8ne. Acesso em: 20 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasí­lia. DF, 2018. Disponí­vel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br.Acesso em: 14 jun. 2020.

ENGESTRÖM, Y. Activity theory and individual and social transformation. In: ENGESTRÖM, Y.; MIETTINEN, R.; PUNAMÄKI, R. Perspectives on Activity Theory. United States of America: Cambridge University Press, pp. 19-38, 1999.

ESTEFOGO, F. Panorama do ensino de inglês na escola pública do Brasil. São Paulo: British Council, 2019. Disponí­vel em: https://bitlybr.com/rUI3hh. Acesso em: 15 jun.2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUGA, V. P.; Damianovic, M. C. A pesquisa crí­tico-colaborativa: por uma educação monista de professores em totalidades. In: Cruz, N.C; Pinheiro, M. J. (Org.). Ensino de Lí­nguas Estrangeiras: contribuições teóricas e de pesquisa. Campina Grande: EDUFCG: editora da Universidade Federal de Campina Grande, 2011, v. 1, pp. 173-201.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Grubhas, 2003. Disponí­vel em: https://bit.ly/2TAunmp Acesso em: 19 ago. 2019.

HOLZMANN, L. Expurgos e cassações, 2019. Disponí­vel em: https://bitlybr.com/RFOdJCuN Acesso em: 15 abr. 2020.

LEONTIEV, A. N. Atividade e Consciência. Tradução do inglês: Marcelo José de Souza e Silva. 20p. Disponí­vel em: https://www.marxists.org/portugues/leontiev/1972/mes/atividade.htm. Acesso em: 30 nov. 2019.

LIBERALI, F. C. Argumentação em Contexto Escolar. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

LIBERALI, F. C. Atividade Social nas aulas de lí­ngua estrangeira. São Paulo: Moderna, 2009.

MAGALHíES, M. C. C. A linguagem na formação de professores como profissionais reflexivos e crí­ticos. In: MAGALHíES, M. C. C. (org.). A formação do professor como um profissional crí­tico. Campinas: Mercado de Letras, 2004, pp. 59-85.

MAGALHíES, M.C.C. Vygotsky e a pesquisa de intervenção no contexto escolar: Pesquisa Crí­tica de Colaboração - PcCol. In: LIBERALI, Fernanda; MATEUS, Elaine; DAMIANOVIC, Maria Cristina. (Org.). A Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural e a escola: recriando realidades sociais. Pontes ed. 2012, p. 13-26.

MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do partido comunista. Porto Alegre: L&PM, 2006.

NEWMAN, F.; HOLZMAN, L.; VYGOTSKY, L. Cientista revolucionário. São Paulo: Loyola, 2014.

REGO, A. Liderança nas organizações: teoria e prática. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1998.

ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

STETSENKO, A. Darwin and Vygotsky on development: an exegesis on human nature. In: KONTOPODIS, M.; WULF, C.; FICHTNER, B. (org.). Childen, culture and education. New York, NY: Springer, 2011. pp. 25-41.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. The Harvard educational review, v.1, 1996. Disponí­vel em: http://www.sfu.ca/~decaste/newlondon.htm. Acesso em: 02 abr. 2019.

VYGOTSKY, L. S., A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

Published

2020-12-31

How to Cite

SANTOS, S. M. D. dos. Social activity as volunteer work: perspectives of engagement. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 7, n. 2, p. 99–120, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3382. Acesso em: 24 nov. 2024.