Teaching english pronunciation

Authors

  • Bruno Horta Liza Cultura Inglesa de Minas Gerais
  • Thaïs Cristófaro Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • Victor Hugo Medina Soares Cultura Inglesa de Minas Gerais

Keywords:

English, Pronunciation, Phonetics, Phonology, Teaching, Methodology

Abstract

This paper aims to discuss some challenges Brazilian learners of L2 English have regarding pronunciation. It considers the type of information dictionaries present and discusses what pronunciation model is more appropriate for classroom practice. A second aim of this paper is to present methdological suggestions for pronunciation instruction based on the sequence "˜meaning"™, "˜pronunciation"™, "˜form"™ (THORNBURY; WATKINS, 2007). This methodology has been widely implemented and succesfully tested in the institution where two of this paper"™s authors have worked. This paper aims to prove useful for English language teachers who would like to include pronunciation instruction effectively in their teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Horta Liza, Cultura Inglesa de Minas Gerais

Mestre em Linguí­stica Aplicada (2005) e especialista em Ensino de Lí­nguas Mediado por computador (2016) . Possui as certificações CEELT, ICELT, Delta and Train the Trainer. Atuou em vários cursos de idioma e também no Ensino Médio. Atualmente é professor de inglês e coordenador acadêmico de tecnologias da Cultura Inglesa Belo Horizonte. 

Thaïs Cristófaro Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora do Programa de Pós-graduação em Estudos Linguí­sticos (Universidade Federal de Minas Gerais), bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, ní­vel 1A. Mestre em Linguí­stica pela UFMG (1986), Doutora em Linguí­stica pela Universidade de Londres (1992) e Pós-Doutorado na Universidade de Newcastle (2002), PUCMINAS (2011) e University College London (2017).

Victor Hugo Medina Soares, Cultura Inglesa de Minas Gerais

Mestre em Estudos Linguí­sticos pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (PosLin/FALE/UFMG) e bacharelado em Letras/Inglês com ênfase em Estudos Linguí­sticos também pela UFMG. Atualmente é professor de lí­ngua inglesa e coordenador acadêmico na Cultura Inglesa de Minas Gerais. 

References

CRISTÓFARO-SILVA, T. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercí­cios. 6. Ed. São Paulo: Contexto, 2002.

CRISTÓFARO-SILVA, T. Pronúncia do inglês: para falantes do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012.

CRISTÓFARO-SILVA, T. Fonética e Fonologia. Disponí­vel em: <http://fonologia.org/>. 2021.

IPA Chart, http://www.internationalphoneticassociation.org/content/ipa-chart, available under a Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported License. 2015 International Phonetic Association.

JENKINS, J. The phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press, 2000.

MURPHY, J. M.; BAKER, A. A. History of ESL Pronunciation Teaching. In: REED, M.; LEVIS, J. (eds). The Handbook of English Pronunciation. First Edition. Chichester: John Wiley & Sons Inc, 2015. p. 36-66.

MOLLICA, M. C.; BRAGA, M. L. 2003. Introdução à Sociolingüí­stica: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto. 200p.

OLIVEIRA, M. A. de. Reanalisando o processo de cancelamento do (R) em final de sí­laba. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 6, n.2, p. 70-97, 1997.

THORNBURY, S.; WATKINS, P. The CELTA Course Trainer"™s Manual. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Published

2021-06-30

How to Cite

LIZA, B. H. .; SILVA, T. C. .; SOARES, V. H. M. . Teaching english pronunciation. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 8, n. 1, p. 2–20, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3441. Acesso em: 5 oct. 2024.