A BIBLIOGRAPHIC ANALYSIS OF TAG QUESTIONS INTONATION IN BRAZILIAN PORTUGUESE AND AMERICAN ENGLISH

Authors

  • Ítala Carvalho Lima Tôrres Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)
  • Clerton Luiz Felix Barboza Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Keywords:

brazilian portuguese intonation, american english intonation, tag questions, english as an additional language

Abstract

This article aims to present research on intonation contours of Tag questions (TQs) in Brazilian Portuguese (BP) and American English (AE). To carry out this study, we have the following research question: how are the intonational contours of TQs in BP and AE realized? We hypothesized that the intonation of BP TQs differs from AE and can influence the Brazilian learner of English as an Additional Language (EAL). In this way, a survey of the intonational variations of TQs of BP and AE was carried out, bringing a methodology of bibliographic research. This research was based on the works involving BP intonation of TQs by Duarte (1985) and Serra (2009) and, for AE, the works of Verdugo and Trillo (2005) and Knudsen (2011). The review indicates that the intonation contours of AE TQs can be either ascending or descending, while in BP there was a predominance of the ascending contour, without, however, a stablished pattern of intonation. According to the literature review, we believe that the realization of TQs by Brazilian EAL learners will pose difficulties due to the influence of BP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ítala Carvalho Lima Tôrres, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL), pela Universidade do Estado do Rio grande do Norte (UERN). Foi bolsista da CAPES pelo PPCL. Graduada em Letras – Língua Inglesa e respectivas Literaturas pela UERN (2020). Atuou como aluna pesquisadora pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC, 2016-2019), participando atualmente como integrante do grupo de Pesquisa em Fonética e Fonologia (GP e FF) e do grupo de Estudos em Prosódia, Variação e Ensino (PROVALE). O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001.

Clerton Luiz Felix Barboza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Linguística (2013) pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Linguística aplicada (2008) pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. É Professor e pesquisador do Departamento de Letras Estrangeira (DLE/FALA) da Universidade do Estado do Rio grande do Norte (UERN), atuando também como coordenador no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL/UERN). Tem publicado artigos na área de Fonética e Fonologia do português brasileiro e sua interfonologia com línguas adicionais.

References

AVERY, T. Tag questions in english. ResearchGate, ago. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3IRn5zc. Acesso em: 12 fev. 2022.

AXELSSON, K. Tag questions in fiction dialogue. Tese (Doutorado em linguística inglesa) – University of Gothenburg, Tag questions in fiction dialogue, 2011. Disponível em: bit.ly/3AGpmeN. Acesso em: 15 fev. 2022.

BECKMAN, M. E. et al. Evaluation of prosodic transcription labeling reliability in the TOBI framework. 1995. Disponível em: https://bit.ly/3IS7jE6. Acesso em: 02 fev. 2021.

DUARTE, L. C. Tag questions in English and Portuguese: a contextual analysis. Dissertação (Mestrado em Letras – Opção Inglês e Literatura Correspondente) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1985. Disponível em: bit.ly/3pGckYG. Acesso em: 10 abr. 2022.

KNUDSEN, A. Cross-linguistic interference of intonation in regard to tag questions in native, second and third language use: does Russian have an impact on Danish and English in terms of intonation in the tags? Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Lund University, 2011. Disponível em: bit.ly/3QLODtQ. Acesso em: 15 mar. 2022.

LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. O ensino de outra (s) língua (s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: LEFFA, V. J.; IRALA, V. (Org.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014. p. 21-48. Disponível em: bit.ly/3AegdZw. Acesso em: 20 abr. 2022.

LUCENTE, L. Aspectos Dinâmico da fala e da entoação no português brasileiro. Tese (Doutorado em Linguística) – Unicamp, Campinas, 2012. Disponível em: bit.ly/3Ah3rcL. Acesso em: 15 abr. 2022.

LUCENTE, L. Introdução à análise entoacional. In: FREITAG, R. M. K.; LUCENTE, L. (Org.). Prosódia da fala: pesquisa e ensino. São Paulo: Blucher, 2017. p. 7-25.

MATEUS, M. H. M. Estudando a melodia da fala: traços prosódicos e constituintes prosódicos. In: MATEUS, M. H. M. (Org.). Palavras-Revista da Associação de Professores de Português, v. 28, p. 79-98, 2004. Disponível em: bit.ly/3A8GSqQ. Acesso em: 15 fev. 2022.

NESPOR, M.; VOGEL, I. Prosodic phonology with a new foreword. 2. ed. Mouton de Gruyter, 2007.

PIERREHUMBERT, J. B. The phonology and phonetic of english intonation. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Harvard, 1980. Disponível em: bit.ly/3cfAqpW. Acesso em: 10 abr. 2022.

SELKIRK, E. O. Phonology and syntax: the relation between sound and structure. Cambridge: M.I.T. Press, 1984.

SERRA, C. R. Realização e percepção de fronteiras prosódicas no português do Brasil: fala espontânea e leitura. Tese (Doutorado em Letras Vernáculas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: bit.ly/3QLVdjT. Acesso em: 15 abr. 2022.

SILVA, C. G. A entoação de tag questions nas variedades do espanhol de Buenos Aires e de Santiago do Chile. III Conalim, p. 64-75, 2015. Disponível em: bit.ly/3c6G2Ti. Acesso em: 20 mar. 2022.

TOTTIE, G.; HOFFMANN, S. Tag questions in British and American English. Journal of English Linguistics, v. 34, n. 4, p. 283-311, 2006. Disponível em: bit.ly/3QL5e0Q. Acesso em: 22 abr. 2022.

VERDUGO, D. R.; TRILLO, J. R. The pragmatic function of intonation in L2 discourse: English tag questions used by Spanish speakers. Intercultural Pragmatics, p. 151-168, 2005. Disponível em: bit.ly/3AhZpRE. Acesso em: 12 fev. 2022.

Published

2022-06-30

How to Cite

TÔRRES, Ítala C. L. .; BARBOZA, C. L. F. . A BIBLIOGRAPHIC ANALYSIS OF TAG QUESTIONS INTONATION IN BRAZILIAN PORTUGUESE AND AMERICAN ENGLISH. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 9, n. 1, p. 39–50, 2022. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/4296. Acesso em: 6 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>