RESISTANCE ACADEMIC TEXTUAL GENDERS: PLANS OF CLASS AND INTERNSHIP REPORT

Authors

  • Maria Margarete Fernandes de Sousa Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Abniza Pontes de Barros Leal Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • Maria Ednilza Oliveira Moreira Universidade Federal do Ceará (UFC)

Keywords:

Set of genres, Types of resistance, Class plan, Internship report

Abstract

The discussion on the academic genres lesson plan and internship report carried out in the Academic Written Production Laboratory Extension Project – LAPEA / UREN, in October 2020, brought us good prospects for the interest was shown by the participants in two genres so practiced in the academy, but who suffer expressive resistance by users of this genre. With this article, which counts with the contribution of Bazerman"™s theorist (2005, 2006, 2007), among others authors, in addition to oficial documents, such as the Law of Guidelines and Bases / LDB (2020), the Student Internship Law (2008) and the Common National Curricular Base / BNCC (2018), we aim to discuss the status of these genres, as well as the resistance of students and teachers, regarding the need to understand and practice, coherently and effectively, those genres, which are essential to teacher training, so they are included in the list of genres academics. The discussion we held, both at LAPEA and here, shows that the lesson plan and internship report are genres that resist the time and pedagogical changes, as they allow and condense, in good part, the educational activity, which obliges us, as teachers and researchers, alert the academic and school community to the need to know, understand and give these genres the due attention that they should have. With this, we trust that, soon, these genres will migrate from the situation of resistance spontaneous adherence.

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Author Biographies

Maria Margarete Fernandes de Sousa, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Linguí­stica pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Mestre em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará (UFC).  É professora e pesquisadora do Departamento de Letras Vernáculas (DLV) da Universidade Federal do Ceará (UFC), atuando também no Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica (PPGLin), Mestrado e Doutorado, nas linhas de pesquisa: Práticas Discursivas e Linguí­stica Aplicada. É Coordenadora do Grupo de Pesquisa: Gêneros: estudos teóricos e metodológicos- GETEME.   

Abniza Pontes de Barros Leal , Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestre em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). É professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE) dos Cursos de Graduação e de Especialização, atuando também no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS e vice coordenadora do Grupo de Pesquisa: Gêneros: estudos teóricos e metodológicos - GETEME.  

Maria Ednilza Oliveira Moreira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Linguí­stica pelo Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica da Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), atua como professora, pesquisadora e extensionista do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal do Ceará - na licenciatura com estágios, no Mestrado Profissional em Letras e na coordenação de Programa de Extensão, sempre na perspectiva da linguí­stica textual e do letramento. É membro efetivo do Grupo de Pesquisa: Gêneros: estudos teóricos e metodológicos/GETEME. 

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Published

2021-12-29

How to Cite

SOUSA, M. M. F. de . .; LEAL , A. P. de B.; MOREIRA, M. E. O. . RESISTANCE ACADEMIC TEXTUAL GENDERS: PLANS OF CLASS AND INTERNSHIP REPORT. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 8, n. 2, p. 91–106, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3775. Acesso em: 22 dec. 2024.