O lugar das práticas de análise linguística/semiótica na pedagogia dos multiletramentos: questões para o ensino de língua materna

Authors

  • Rafael Mota Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952022v11e02212

Keywords:

Práticas de análise linguística/semi´ótica, Pedagogia dos Multiletramentos, Reflexão sobre a linguagem, Design

Abstract

It is a consensus among those who study language in its relation to the teaching of mother tongue in basic education that as important as the practice of reading and producing texts is the process of reflection on the constitution of these practices. Thus, the school should reserve a space in its curriculum for the systematic treatment of issues involving the materialities of the senses production process. In view of the social transformations that have occurred due to the advent and growth of digital and information and communication technologies, in which different cultures and languages hybridize and texts lose their essentially linguistic contours, reflection on language from the perspective of multiliteracies has become a topic that raises debates. The purpose of this article is to discuss and articulate the proposal of pedagogy of multiliteracies (NEW LONDON GROUP, 1996; KALANTZIS, COPE, PINHEIRO, 2020) with the linguistic/semiotic analysis practices (GERALDI, 2011; MENDONÇA, 2006; PEREIRA; COSTA-HÜBES, 2021) proposed in portuguese language teaching. We argue here that the linguistic/semiotic analysis practices is an act of design, since by reflecting on the materialities of the different semiotes there is the constitution of meanings. In this sense, linguistic/semiotic analysis practices have a prominent place in a perspective that involves the use of multiliteracies in the classroom because it promotes a reflection on languages consciously and concerned with the development of criticality to act in the different worlds of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Mota, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PPGLA) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução. 5ª a 8ª séries do ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 1998.

BRUNS, A. Produsage, generation C, and their effects on the democratic process. In: MIT5 media in transition: creativity, ownership and collaboration in the digital age. Massachusetts Institute of Technology, United States of America, Massachusetts, Cambridg. p. 1-26.

CHARLES, S. Cartas sobre a hipermodernidade ou o hipermoderno explicado às crianças. São Paulo: Bacarolla, 2009.

FRANCHI, C. Linguagem – atividade constitutiva. São Paulo: Parábola, 2011.

GARCÍA-CANCLINI, N. Comunicación y ciencias sociales: el giro transdisciplinario y la política. Revista Oficios Terrestres, v. 27, n. 27, p. 1-19, 2011.

GERALDI, J. (org.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.

GOERNER, P. O sentido da educação na sociedade contemporânea. In: GALLO, S.; MENDONÇA, S. (org.). A escola: uma questão pública. São Paulo: Parábola, 2020. p. 123-145.

HOEY, M. The discourse colony: a preliminar study of a neglected discourse type. In: COULTHARD, M. (ed.). Talking about text. Birminghan: University of Birminghan, 1986. p. 1-25.

KALANTZIS, M., COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020.

LIMA-LOPES, R. Tecnologia e linguística aplicada: 10 questões para inquietação. In: LIMA-LOPES, R.; GABARDO, M. (org.). Horizontes em tecnologia, ensino e sociedade: diálogos interdisciplinares em linguística aplicada. Curitiba: Editora IFPR, 2020. p. 13-33.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um novo objeto. In: BUNZEN, C; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006, p. 199-225.

NEVES, M. Que gramática estudar na escola?: norma e uso na língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

NEVES, T.; LEMOS, E. Educar na era digital: considerações sobre tecnologia, conexões e educação a distância. Comunicação & Educação, v. 25, n. 1, p. 18-30, jan./jun. 2020.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review; Spring 1996; 66, 1; Research Library, p. 60.

PAIS, J. Culturas juvenis. 2. ed. Lisboa: Imprensa Nacional, 2002.

PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. (org.). Prática de análise linguística nas aulas de língua portuguesa. São Carlos: Pedro &João Editores, 2021.

PERFEITO, A. Concepções de linguagem e ensino gramatical. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 12., 2006, Recife. Anais... Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2006. p. 1-13.

ROJO, R (org.) Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

ROJO, R.; BARBOSA, J. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

ROSENFIELD, D. Justiça, democracia e capitalismo. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

SENA, E. Novas tecnologias da comunicação: tempos e materialidade da escola pública. Comunicação & Educação, v. 16, n. 2, p. 23-29, maio/ago. 2009.

SOARES, M. Concepções de linguagem e o ensino da língua portuguesa. In: BASTOS, N. (org.) Língua portuguesa: história, perspectivas, ensino. São Paulo: EDUC, 1998, p. 53-60.

TRAVAGLIA. L. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2022-11-04

How to Cite

MOTA, Rafael. O lugar das práticas de análise linguística/semiótica na pedagogia dos multiletramentos: questões para o ensino de língua materna. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 11, p. e02212, 2022. DOI: 10.22297/2316-17952022v11e02212. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/3955. Acesso em: 8 dec. 2025.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.