Ethos e antiethos do professor do Ensino Básico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02316

Keywords:

Ethos, Antiethos, Professor do Ensino Básico

Abstract

This article analyzes  the construction of the discursive ethos and antiethos of the  teaching professional, more specifically focuses on the way in which the discourses about "being a teacher" produce meanings for the construction or deconstruction of teacher identity, in particular, of teachers of Brazilian elementary school. The construction of  the corpus of  analysis was oriented to gather texts, taken as discourse, that enunciate about the teaching profession, discourses from which emerge an ethos and antiethos of the Brazilian teacher. As an interdisciplinary theoretical-methodological apparatus, it is based on the discussions arising from Linguistics and Education on identity and teacher training, it also mobilizes the concept of ethos and antiethos drawn by the French Discourse Analysis. The results reveal that in the discourses analyzed, the construction of the ethos of the education teacher, when it appears detached from the educational process, that is, in discourses in circulation in the media, engenders an anti-ethos, building relevant tensions between media discourses and discourses linked within the educational process, thus evidencing what we call identity (de)construction.

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Author Biographies

Anderson Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutor, mestre e especialista em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP, com estágio sanduíche pela Universidade do Minho - UMinho-ILCH, Portugal, com bolsa CAPES/PDSE. Bacharel e Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de São Paulo, Unifesp, e Licenciado em Letras Português-Literatura pela Universidade Guarulhos, UNG. Professor de Língua Portuguesa e Literatura no Ensino Básico nas redes particular e públicas de São Paulo, de 2004 a 2019. 

Izilda Maria Nardocci, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)

Pós-doutorado, doutorado e mestrado em língua portuguesa pela PUC-SP; Especialização em tecnologias aplicadas à educação pela PUC/SP; Letras pela Faculdade de Educação São Luís- Jaboticabal/SP e Pedagogia pela Faculdade de Educação "Antonio Augusto Reis Neves" - Barretos/SP. Professora do departamento de português da PUC-SP e professora convidada da Escola Superior do Ministério Público de São Paulo para atuar na gestão e planejamento pedagógico de cursos on-line a distância.

Camila Martins Pereira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Mestra em Letras pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP - Campus Guarulhos, na linha de pesquisa de Estudos Linguísticos. Graduada em Letras, nas habilitações de Língua Portuguesa e Espanhol, pela Universidade Metodista de São Paulo. Especialista em Linguística e Ensino de Línguas pela Universidade Estácio de Ribeirão Preto. Atualmente, atua como professora de Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental - Anos finais na rede Municipal de São José dos Campos (SP).

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Published

2023-07-28

How to Cite

FERREIRA, A.; NARDOCCI, I. M.; PEREIRA, C. M. Ethos e antiethos do professor do Ensino Básico. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02316, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02316. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5109. Acesso em: 21 nov. 2024.