Ethos e antiethos do professor do Ensino Básico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02316

Keywords:

Ethos, Antiethos, Professor do Ensino Básico

Abstract

This article analyzes  the construction of the discursive ethos and antiethos of the  teaching professional, more specifically focuses on the way in which the discourses about "being a teacher" produce meanings for the construction or deconstruction of teacher identity, in particular, of teachers of Brazilian elementary school. The construction of  the corpus of  analysis was oriented to gather texts, taken as discourse, that enunciate about the teaching profession, discourses from which emerge an ethos and antiethos of the Brazilian teacher. As an interdisciplinary theoretical-methodological apparatus, it is based on the discussions arising from Linguistics and Education on identity and teacher training, it also mobilizes the concept of ethos and antiethos drawn by the French Discourse Analysis. The results reveal that in the discourses analyzed, the construction of the ethos of the education teacher, when it appears detached from the educational process, that is, in discourses in circulation in the media, engenders an anti-ethos, building relevant tensions between media discourses and discourses linked within the educational process, thus evidencing what we call identity (de)construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutor, mestre e especialista em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP, com estágio sanduíche pela Universidade do Minho - UMinho-ILCH, Portugal, com bolsa CAPES/PDSE. Bacharel e Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de São Paulo, Unifesp, e Licenciado em Letras Português-Literatura pela Universidade Guarulhos, UNG. Professor de Língua Portuguesa e Literatura no Ensino Básico nas redes particular e públicas de São Paulo, de 2004 a 2019. 

Izilda Maria Nardocci, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)

Pós-doutorado, doutorado e mestrado em língua portuguesa pela PUC-SP; Especialização em tecnologias aplicadas à educação pela PUC/SP; Letras pela Faculdade de Educação São Luís- Jaboticabal/SP e Pedagogia pela Faculdade de Educação "Antonio Augusto Reis Neves" - Barretos/SP. Professora do departamento de português da PUC-SP e professora convidada da Escola Superior do Ministério Público de São Paulo para atuar na gestão e planejamento pedagógico de cursos on-line a distância.

Camila Martins Pereira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Mestra em Letras pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP - Campus Guarulhos, na linha de pesquisa de Estudos Linguísticos. Graduada em Letras, nas habilitações de Língua Portuguesa e Espanhol, pela Universidade Metodista de São Paulo. Especialista em Linguística e Ensino de Línguas pela Universidade Estácio de Ribeirão Preto. Atualmente, atua como professora de Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental - Anos finais na rede Municipal de São José dos Campos (SP).

References

CARVALHO, R. S.; FERRAREZI JR, C. Oralidade na educação básica: o que saber, como ensinar. São Paulo: Parábola, 2018.

DUARTE, N. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, M. L.; DUARTE, N. (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 33-49.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

FERREIRA, A. Discurso de formação de professor: tensões e valores na produção de sentidos. 2014. 168 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d´Água, 1997.

KLEIMAN, A. B. Letramento e formação do professor: quais as práticas e exigências no local de trabalho? In: KLEIMAN, A. B. (org.). A formação do professor: perspectivas da Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 39-68.

KLEIMAN, A. B. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 20. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

LOURO, G.L. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORE, M. (org.) História das mulheres no Brasil. 5 ed. São Paulo: Contexto, 2001. p. 443-491.

MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. Organização de Sírio Possenti e Maria Cecília Perez Souza-e-Silva. São Paulo: Parábola, 2008a.

MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. R.; SALGADO, L. (org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008b. p. 11-29.

MAINGUENEAU, D. Doze conceitos em análise do discurso. Organização de Sírio Possenti e Maria Cecília Perez Souza-e-Silva. São Paulo: Parábola, 2010.

MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2011. p. 9-28.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução Maria Cecília Perez Souza-e-Silva e Décio Rocha. 6. ed. ampl. São Paulo: Cortez, 2013.

MAINGUENEAU, D. Discurso e análise do discurso. Tradução Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015.

MAINGUENEAU, D. Retorno crítico sobre o ethos. In: BARONAS, R.L.; MESTI, P. C.; CARREON, R. O. (org.). Análise do Discurso: entorno da problemática do ethos, do político e de discursos constituintes. Campinas, SP: Pontes, 2016. p. 18-33.

MAINGUENEAU, D. Variações sobre o ethos. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2020.

MARTINS, L. M. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, M. L.; DUARTE, N. (org.) Formação de Professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 13-31.

MOITA-LOPES, L. P. (org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

NARDOCCI, I. M. O gênero fórum educacional digital e o ethos discursivo dos sujeitos em práticas interacionais. 2010. 280 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

PACIEVITCH, T.; MOTIN, G.; MESQUIDA, P. O mercado da pedagogia e a pedagogia de mercado: reflexos do neoliberalismo sobre a educação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – PUC-PR, 2008, Curitiba. Anais do VIII EDUCARE... Curitiba, 2008. p. 4607-4618.

PEREIRA, C. M. A constituição do ethos discursivo de Jair Messias Bolsonaro em três pronunciamentos oficiais sobre a Educação. 2023. f. 135. Dissertação (Mestrado em Letras) Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2023.

PIMENTA, S.G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999. p. 15 a 34.

SANTOS, M. S & MESQUIDA, P. As matilhas de Hobbes: o modelo da pedagogia por competência. São Paulo: Edumesp, 2007.

Published

2023-07-28

How to Cite

FERREIRA, A.; NARDOCCI, I. M.; PEREIRA, C. M. Ethos e antiethos do professor do Ensino Básico. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02316, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02316. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5109. Acesso em: 5 oct. 2024.