Reelaboração e mescla de gêneros no X/Twitter: uma categorização piloto
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02530Keywords:
Genre re-elaboration, Genre mixing, Digital genres, Social networkAbstract
Speech genres, which guide human communication in different spheres of activity, follow social transformations. Therefore, they change constantly and can mix and generate (or not) new genres. To explain these phenomena, Brazilian linguists and applied linguists have adopted the concepts of genre re-elaboration and genre mixing, which describe genre trans-formation in different eras and media and the categorization of their mixtures. This paper aims to analyze the phenomenon of genre re-elaboration in X/Twitter posts and to categorize the relationships between them based on the concept of genre mixing. The analysis of three posts about teaching and learning objects, published by different X/Twitter profiles, showed that the social network users re-elaborate genres from several spheres of human activity, blending various aspects that characterize them. We also observed that the mixing in these publications has not yet been adequately categorized in linguistic studies, which makes it necessary to continue researching this phenomenon.
Downloads
References
AMORIM, M. M. P. O hipertexto no ensino-(app)rendizagem: a retextualização no meio digital. 2021. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021.
ARAÚJO, J. C. Os chats: uma constelação de gêneros na Internet. 2006. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006.
ARAÚJO, J. C. Reelaboração de gêneros em redes sociais. In: ARAÚJO, J. C.; LEFFA, V. (org.). Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender? São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 49-64.
ARAÚJO, V. A.; SILVA, F. O. Intergenericidade e propósito comunicativo em anúncios publicitários. Diálogo das Letras, v. 13, p. 1-15, 2024. DOI: https://doi.org/10.22297/2316-17952024v13e02414. Acesso em: 15 out. 2025.
AZEVEDO, A. C. O. O gênero tweet e a (hiper)textualização de objetos de ensino-aprendizagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2022.
AZEVEDO, A. C. O.; PEREIRA, M. H. M. A reelaboração de gêneros em tweets didáticos. Cadernos de Linguística, v. 3, p. 1-25, 2022. DOI: https://doi.org/10.25189/2675-4916.2022.V3.N1.ID630. Acesso em: 13 maio 2025.
AZEVEDO, A. C. O.; PEREIRA, M. H. M. Contribuições do Círculo de Bakhtin para o desenvolvimento dos conceitos de reelaboração e mescla de gêneros. Revista Linha D’Água, v. 38, p. 377-396, 2025. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v38i1p377-396. Acesso em: 13 maio 2025.
BAKHTIN, M. Teoria do romance I: A estilística. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.
BEZERRA, B. G. O gênero como ele é (e como não é). São Paulo: Parábola Editorial, 2022.
CARVALHO, D. P. B.; SILVA, M. G. T. Leitura de textos multimodais do tipo memes: uma proposta de recurso pedagógico para o ensino de Língua Portuguesa. Diálogo das Letras, v. 12, p. 1-15, 2023. DOI: https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02305. Acesso em: 15 out. 2025.
COSTA, R. R. A TV na Web: percurso da reelaboração de gêneros audiovisuais na era da transmídia. 2010. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010.
COSTA, S. M. Tweet: reelaboração de gêneros em 140 caracteres. 2012. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Centro de Humanidades, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012.
LIMA-NETO, V. Mesclas de gêneros no Orkut: o caso do scrap. 2009. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.
LIMA-NETO, V. Um estudo da emergência de gêneros no Facebook. 2014. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
LIMA-NETO, V.; ARAÚJO, J. C. Por uma rediscussão do conceito de intergenericidade. Linguagem em (Dis)curso, v. 12, p. 273-297, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000100013. Acesso em: 24 jun. 2024.
PEREIRA, M. H. M.; AZEVEDO, A. C. O. A reelaboração de gêneros em tweets: propósitos comunicativos em 280 caracteres. Fórum Linguístico, v. 19, p. 8232-8251, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e76925. Acesso em: 16 maio 2025.
TESTA, L. F. Uma análise dialógica do discurso sobre o trabalho docente no gênero meme. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2020.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
ZAVAM, A. Por uma abordagem diacrônica dos gêneros do discurso à luz da concepção de tradição discursiva: um estudo com editoriais de jornais. 2009. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Claudia Oliveira Azevedo, Márcia Helena de Melo Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.








