READING TRAINING IN ELEMENTARY SCHOOL: A SNAPSHOT AT PUBLIC SCHOOL
Keywords:
Reader formation, Elementary School, ReadingAbstract
Reading is essential in the process of formation and emancipation of humankind, and it can contribute in providing subsidies so that subjects can assume the role of critical and conscious readers. Based on this, this work realizes a field research, which aims to investigate the constitution of the reader of the 6th and 9th grade of a public elementary school in Brazil. It specifically aims to identify which genres students read during their reading Formation process and how learners deal with these genres, observe what kind of reader is built in the act of reading: critical or idea-replicant; and verify how reading strategies help in the formation of the reader. Data for the study was constituted from observations, application of a questionnaire, and the holding of a workshop. Thirty one students from the 6th and nineteen 9th grade students from a public school in Assu, Rio Grande do Norte, were investigated. Data analysis indicates that there is still a large gap in reading teaching, and it is necessary for the school to redefine its methodologies and focus on student learning, so it could engage them to enter the reading world as a way of learning, contribute to personal and intellectual growth so that they can become proficient readers and seek meaningful readings that contribute to an awareness of the world and the issues surrounding them.
Downloads
References
BOAS, João Afonso Ribeiro Costa Vilas. 39 poemas e contos contra o racismo. Lisboa: Acide, 2014-2014. 2014. ISSN 978-989-685-059-3. Disponível em: https://infantilidades.files.wordpress.com/2016/07/39-poemas-contos-contra-o-racismo.pdf. Acesso em: 20 março. 2019.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para as séries iniciais: língua portuguesa. 3. ed. Brasília: MEC/SEF, 2001.
CASTRO, Janileyde. Significado de Leitura. 2013. Disponível em: <http://ninaflor2014.blogspot.com.br/2013/09/a-importancia-da-leitura_113.html>. Acesso em: 21 mar. 2019.
FAILLA, Zoara. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o dicionário da língua portuguesa. 8. ed. Curitiba: Positivo, 2010.
FERNANDES, Cláudio. História da leitura. Disponível em: <https://www.historiadomundo.com.br/curiosidades/historia-leitura.htm>>. Acesso em: 9 mar. 2019.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 30. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
LOPES, Moita. Oficina de linguística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. São Paulo: Mercado das Letras, 1996.
KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria e prática. 9. ed. Campinas, SP: Pontes, 2002.
KOCH, Ingedore VilLaça; ELIAS, Maria Vanda. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.
MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 2006.
PEDRO, Marisa Alves. 39 poemas e contos contra o racismo. Lisboa: Acide, 2014-2014. 2014. ISSN 978-989-685-059-3. Disponível em: https://infantilidades.files.wordpress.com/2016/07/39-poemas-contos-contra-o-racismo.pdf. Acesso em: 20 março. 2019.
PONTES, Veronica. O fantástico e maravilhoso mundo literário infantil. Curitiba: CRV, 2012.
ROSENDO, Marcos. Texto leitor e contexto: a leitura na perspectiva interacionista. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/portugues/o-texto-leitor-contexto-leitura-numa-perspectiva-interacionista.htm. Acesso em: 25 de mar, 2019.
SILVA, Lílian Lopes Martin da; FERREIRA, Norma Sandra de Almeida; SCORSI; Rosalia de Ângelo. Formar leitores: desafios da sala de aula e da biblioteca escolar. In.: SOUZA, Renata Junqueira de. (Org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2009
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.
SOUZA, Míria Helen Ferreira de. Literatura e formação humana: nas entrelinhas das obras infantis de Clarice Lispector. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró-RN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Juliana Coelho da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.