READING TRAINING IN ELEMENTARY SCHOOL: A SNAPSHOT AT PUBLIC SCHOOL

Authors

  • Juliana Coelho da Silva

Keywords:

Reader formation, Elementary School, Reading

Abstract

Reading is essential in the process of formation and emancipation of humankind, and it can contribute in providing subsidies so that subjects can assume the role of critical and conscious readers. Based on this, this work realizes a field research, which aims to investigate the constitution of the reader of the 6th and 9th grade of a public elementary school in Brazil. It specifically aims to identify which genres students read during their reading Formation process and how learners deal with these genres, observe what kind of reader is built in the act of reading: critical or idea-replicant; and verify how reading strategies help in the formation of the reader. Data for the study was constituted from observations, application of a questionnaire, and the holding of a workshop. Thirty one students from the 6th and nineteen 9th grade students from a public school in Assu, Rio Grande do Norte, were investigated. Data analysis indicates that there is still a large gap in reading teaching, and it is necessary for the school to redefine its methodologies and focus on student learning, so it could engage them to enter the reading world as a way of learning, contribute to personal and intellectual growth so that they can become proficient readers and seek meaningful readings that contribute to an awareness of the world and the issues surrounding them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Coelho da Silva

Graduada em Letras Lí­ngua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2019). Pós-graduanda no curso de Português e Matemática sobre uma perspectiva transdisciplinar - IFRN. Pós-graduanda no curso de Linguí­stica aplicada e Ensino de Lí­nguas.

References

ANTUNES, Irandé. Lí­ngua, texto e ensino: outra escola possí­vel. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

BOAS, João Afonso Ribeiro Costa Vilas. 39 poemas e contos contra o racismo. Lisboa: Acide, 2014-2014. 2014. ISSN 978-989-685-059-3. Disponí­vel em: https://infantilidades.files.wordpress.com/2016/07/39-poemas-contos-contra-o-racismo.pdf. Acesso em: 20 março. 2019.


BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para as séries iniciais: lí­ngua portuguesa. 3. ed. Brasí­lia: MEC/SEF, 2001.


CASTRO, Janileyde. Significado de Leitura. 2013. Disponí­vel em: <http://ninaflor2014.blogspot.com.br/2013/09/a-importancia-da-leitura_113.html>. Acesso em: 21 mar. 2019.

FAILLA, Zoara. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o dicionário da lí­ngua portuguesa. 8. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FERNANDES, Cláudio. História da leitura. Disponí­vel em: <https://www.historiadomundo.com.br/curiosidades/historia-leitura.htm&gt>. Acesso em: 9 mar. 2019.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 30. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

LOPES, Moita. Oficina de linguí­stica aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de lí­nguas. São Paulo: Mercado das Letras, 1996.

KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria e prática. 9. ed. Campinas, SP: Pontes, 2002.

KOCH, Ingedore VilLaça; ELIAS, Maria Vanda. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 2006.

PEDRO, Marisa Alves. 39 poemas e contos contra o racismo. Lisboa: Acide, 2014-2014. 2014. ISSN 978-989-685-059-3. Disponí­vel em: https://infantilidades.files.wordpress.com/2016/07/39-poemas-contos-contra-o-racismo.pdf. Acesso em: 20 março. 2019.

PONTES, Veronica. O fantástico e maravilhoso mundo literário infantil. Curitiba: CRV, 2012.

ROSENDO, Marcos. Texto leitor e contexto: a leitura na perspectiva interacionista. Disponí­vel em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/portugues/o-texto-leitor-contexto-leitura-numa-perspectiva-interacionista.htm. Acesso em: 25 de mar, 2019.

SILVA, Lí­lian Lopes Martin da; FERREIRA, Norma Sandra de Almeida; SCORSI; Rosalia de Ângelo. Formar leitores: desafios da sala de aula e da biblioteca escolar. In.: SOUZA, Renata Junqueira de. (Org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: o mediador em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2009

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.

SOUZA, Mí­ria Helen Ferreira de. Literatura e formação humana: nas entrelinhas das obras infantis de Clarice Lispector. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró-RN.

Published

2019-12-31

How to Cite

SILVA, J. C. da . READING TRAINING IN ELEMENTARY SCHOOL: A SNAPSHOT AT PUBLIC SCHOOL. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 6, n. 2, p. 57–75, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2509. Acesso em: 5 oct. 2024.