Building a database for research in L2 phonetics and phonology: an interinstitutional project
Keywords:
English as an L2, Complex Dynamic Systems, Phonetics, PhonologyAbstract
This paper describes the stages of an interinstitutional project aimed at building a speech database of English as a second language (L2), which could be used for research in the field of L2 Phonetics and Phonology. The bank will have longitudinal and cross-sectional data, focusing on the production of vowels, consonants and syllabic patterns of English. We intend to recruit students enrolled in undergraduate programs that involve training professionals who need to develop a high level of English proficiency (Letras and Secretariado Executivo), as well as L2 learners in language centers. A better understanding of how these learners develop the L2 sound system can provide important information for L2 pronunciation pedagogy, as well as improve the understanding of how interphonology develops for each individual. Several studies have highlighted the fact that both the perception and the production of sounds and syllable patterns of L2 improve as L2 proficiency advances (ZIMMER, 2004; SILVEIRA, 2011). However, most of these studies have adopted a cross-sectional design, which generally implies a single session of data collection from learners across proficiency levels. Adopting both a longitudinal and a cross-sectional perspective, in a 'product' approach in line with a 'process' approach (LOWIE, 2017; LOWIE; VERSPOOR, 2019; YU; LOWIE, 2019), will allow for a better understanding of the development of the L2 system, showing that the acquisition of L2 phonology presents complex and non-linear behavior (BARBOZA, 2013; ALBUQUERQUE, 2019; LIMA JR.; ALVES, 2019). The importance of including a longitudinal perspective lies in the fact that, in the development of an L2 system, progress and regression coexist, since the learning of new structures can temporarily affect structures that were already present in the learner"™s system, due to the fractal nature of complex / dynamic systems (BECKNER et al., 2009; LARSEN-FREEMAN; CAMERON, 2008; LARSEN-FREEMAN, 2015; 2017).
Downloads
References
ALVES, U. K. O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela Teoria da Otimidade. 2004. 335 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2004.
ALVES, U. K. Ensino de pronúncia na sala de aula de língua estrangeira: questões de discussão a partir de uma concepção de língua como Sistema Adaptativo Complexo. Revista Versalete, Curitiba, v. 3, n. 5, p. 392-413, jul./dez. 2015a.
ALVES, U. K. Estudios recientes sobre la adquisición fonético-fonológica de lenguas extranjeras desarollados en Brasil. In: LUCHINI, P. L.; GARCÍA JURADO, M. A.; ALVES, U. K. (org.). Fonética y fonología: articulación entre enseñanza e investigación. Argentina: Editora da Universidad Nacional de Mar del Plata, 2015b. v. 1, p. 98-109.
ALVES, U. K.; ZIMMER, M. C. Percepção e Produção dos Padrões de VOT do Inglês por Aprendizes Brasileiros: o papel de múltiplas pistas acústicas sob uma perspectiva dinâmica. Alfa: Revista de Linguística (Online), São José do Rio Preto, v. 59, p. 157-180, 2015.
ALVES, M. A.; DIAS, E. C. O. Estudo da produção do vot em plosivas não-vozeadas diante de vogal alta posterior e anterior do português brasileiro. In: ENCONTRO DO CELSUL, 9., 2010, Palhoça. Anais [...]. Palhoça: UNISUL, 2010. p. 1-9.
BAPTISTA, B. O. Adult phonetic learning of a second language vowel system. In: BAPTISTA, B. O.; WATKINS, M. A. (Ed.). English with a Latin Beat: Studies in Portuguese/Spanish–English Interphonology (Studies in Bilingualism 31). Amsterdam: John Benjamins, 2006. p. 19-40.
BARBOZA, C. L. F. Efeitos da palatalização das oclusivas alveolares do português brasileiro no percurso de construção da fonologia do inglês língua estrangeira. 2013. 263f. Tese (Doutorado em Linguística) - Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.
BARBOZA, C. L. F. Palatalization in Brazilian Portuguese and Its Effects on the Phonological Learning of English as a Foreign Language. Revista Organon, Porto Alegre, v. 30, n. 58, p. 49-68, jan/jun. 2015.
BECKNER, C. et al. Language Is a Complex Adaptive System: Position Paper. Language Learning, Malden, v. 59, n. 1, p. 1-26, dez. 2009.
BEST, C. T. A direct realistic view of cross-language speech perception. In: STRANGE, W. (ed.). Speech perception and linguistic experience: issues in cross-language research. Timonium: York Press, 1995. p. 171-206.
BEST, C. T.; TYLER, M. D. Nonnative and second-language speech perception: Commonalities and complementarities. In: BOHN, O. S.; MUNRO, M. J. (eds.). Second language speech learning: the role of language experience in speech perception and production. Amsterdam: John Benjamins, 2007. p. 13–34.
BISOL, L. A sílaba e seus constituintes. In: NEVES, M. H. de M. (org.). Gramática do Português Falado Vol. VII: Novos Estudos, Campinas: Editora da UNICAMP, 1999. p. 701-742.
BYBEE, J. Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
COLLISCHONN, G. A epêntese vocálica no português do Sul do Brasil. In: BISOL, L.; BRESCANCINI, C. (orgs.). Fonologia e variação: recortes do português brasileiro. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. p. 205-230.
CRISTÓFARO-SILVA, T. (2000). Sobre a queda de encontros consonantais no português brasileiro. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 29, p. 522-527, maio/2000.
DE BOT, K. Rates of Change: Timescales in Second Language Development. In: DÖRNYEI, Z.; MacINTYRE, P. D.; HENRY, A. (eds). Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters, 2015, p. 29-37.
DE BOT, K. Complexity Theory and Dynamic Systems Theory: same or different? In: ORTEGA, L.; HAN, Z.H. (eds.). Complexity Theory and language development: in celebration of Diane Larsen-Freeman. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2017, p. 51-58.
DE BOT, K.; LOWIE, W.; VERSPOOR, M. A Dynamic Systems Approach to Second Language Acquisition. Bilingualism: Language and Cognition, Cambridge, v. 10, n. 1, p. 7-21, 2007.
DE BOT, K.; LARSEN-FREEMAN, D. Researching second language development from a dynamic systems theory perspective. In: VERSPOOR, M. H.; DE BOT, K.; LOWIE, W. (eds.). A Dynamic Approach to Second Language Development: Methods and Techniques. Amsterdam: John Benjamins, 2011. p. 5-23.
DELATORRE, F. Brazilian EFL learners"™ production of vowel epenthesis in words ending in –ed. 2006. 214 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
DELATORRE, F. Intelligibility of English verbs ending in -ed for Brazilian learners of English as listeners. 2017. 312 f. Tese (Doutorado em Língua Inglesa) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
DE LOS SANTOS, B. R. A produção da vogal átona final /e/ por Porto-Alegrenses aprendizes de Espanhol como Segunda Língua (L2): uma investigação sobre Atrito Linguístico em ambiente de L2 não-dominante. 227 f. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
ELLIS, N. The Dynamics of Second Language Emergence: Cycles of Language Use, Language Change, and Language Acquisition. The Modern Language Journal, Malden, v. 92, n. 2, p. 232-249, 2008.
FLEGE, J. E. Second language speech learning: theory, findings, and problems. In: STRANGE, W. (ed.). Speech perception and linguistic experience: issues in cross-language research. Timonium: York Press, 1995. p. 233-277.
FLEGE, J. E.; BOHN, O.-S. The revised Speech Learning Model (pre-print). Disponível em https://cutt.ly/3j8WlBR. Acesso em 28 de dezembro de 2020.
FLEGE, J. E.; LIU, S. The effect of experience on adults"™ acquisition of a second language. Studies in Second Language Acquisition, Cambridge, v. 23, n. 4, p. 527-552, dez. 2001.
GOMES, M. L. C. A produção de palavras do inglês com o morfema –ed por falantes brasileiros: uma visão dinâmica. 2009. 240 f. Tese (Doutorado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
GUSSENHOVEN, C.; JACOBS, H. Understanding Phonology. London: Arnold, 1998. 330 p.
HAMMOND, M. The Phonology of English: A Prosodic Optimality-Theoretic Approach. Oxford: Oxford University Press, 1999.
HERDINA, P.; JESSNER, U. A Dynamic Model of Multilingualism. Clevedon: Multilingual Matters, 2012.
KUPSKE, F. F. Imigração, atrito e complexidade: a produção das oclusivas surdas iniciais do inglês e do português por sul-brasileiros residentes em Londres. 2016. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2016.
LARSEN-FREEMAN, D. Saying what we mean: Making the case for second language acquisition to become second language development. Language Teaching, Cambridge, v. 48, n. 4, p. 1-15, abril 2014.
LARSEN-FREEMAN, D. Ten "˜Lesssons"™ from Dynamic Systems Theory: what is on offer. In: DÖRNYEI, Z.; MacINTYRE, P. D.; HENRY, A. (eds). Motivational dynamics in language learning. Bristol: Multilingual Matters, 2015, p. 11-19.
LARSEN-FREEMAN, D. Complexity Theory: the lessons continue. In: ORTEGA, L.; HAN, Z.H. (eds.). Complexity Theory and Language Development: in celebration of Diane Larsen-Freeman. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2017, p. 11-50.
LARSEN-FREEMAN, D.; CAMERON, L. Complex systems and applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
LARSEN-HALL, J. A guide to doing statistics in second language research using SPSS. New York/London: Routledge, 2010.
LIMA JR., R. M. Complexity in Second Language Phonology Acquisition. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, p. 549-576, 2013.
LIMA JR., R. M. A influência da idade na aquisição de seis vogais do inglês por alunos brasileiros. Revista ORGANON, Porto Alegre, v. 30, p. 15-31, 2015.
LIMA JR., R. M. A necessidade de dados individuais e longitudinais para análise do desenvolvimento fonológico de L2 como sistema complexo. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 14, n. 27, p. 203-225, 2016.
LIMA JR, RONALDO MANGUEIRA. A longitudinal study on the acquisition of six English vowels by Brazilian learners. In: International Congress of Phonetic Sciences, 2019, Melbourne. Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences, Melbourne, Australia 2019. Canberra: Australasian Speech Science and Technology Association Inc., 2019. p. 3180-3184.
LIMA JR., R. M.; ALVES, U. K. A dynamic perspective on L2 pronunciation development: bridging research and communicative teaching practice. Revista do GEL, v. 16, n. 2, p. 27-56, 2019
LOWIE, W. Lost in state space? Methodological considerations in Complex Dynamic Theory approaches to second language development research. In: ORTEGA, L.; HAN, Z.H. (eds.). Complexity Theory and Language Development: in celebration of Diane Larsen-Freeman. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2017, p. 123-141.
LOWIE, W.; VERSPOOR, M. H. Variability and variation in Second Language Acquisition orders: a dynamic reevaluation. Language Learning, v. 65, n. 1, p. 63-88, 2015.
LOWIE, W.; VERSPOOR, M. H. Individual differences and the ergodicity problem. Language Learning, v. 69, n. S1, p. 184-206, 2019.
LUCENA, R. M.; ALVES, U. K. Implicações dialetais (dialeto gaúcho vs. paraibano) na aquisição de obstruintes em coda por aprendizes de inglês (L2): uma análise variacionista. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 1, p. 35-42, 2010.
MAJOR, R. C. Foreign Accent: The Ontogeny and Phylogeny of Second Language Phonology. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
MAJOR, R. C. First language attrition in foreign accent perception. International Journal of Bilingualism, London, v. 14, n. 2, p. 163-183, 2010.
PARADIS, M. Differential use of cerebral mechanisms in bilinguals. In: BANICH, M. T.; MACK, M. (eds.). Mind, Brain, and Language: Multidisciplinary perspectives. London: Lawrence Erlbaum, 2003. p. 61-83.
QUADRO EUROPEU COMUM DE REFERÊNCIA PARA AS LÍNGUAS - Aprendizagem, ensino, avaliação. Porto, Edições ASA, 2001. Disponível em: < http://www.uc.pt/fluc/cl/diplomas/qecr/ >. Acesso em: fevereiro de 2016.
RAUBER, A. S. Perception and production of English vowels by Brazilian EFL speakers. 2006. 203 f. Tese (Doutorado em Inglês) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.
SCHMID, M. S. Comparing foreign accent in L1 attrition and L2 acquisition: Range and rater effects. Language Testing, Thousand Oaks, v. 31, n. 3, p. 367-388, 2014.
SCHMITT, B. K.; ALVES, U. K. The acquisition of /p/ and /k/ word-mid codas of English (L2) by learners from Southern Brasil (L1): a gestural analysis in Stochastic Optimality Theory. Letrônica, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 765-794, 2014.
SILVEIRA, R. Uma Análise da Produção Acadêmica na Área da Interfonologia Português-Inglês. In: RAUBER, A.; WATKINS, M.; SILVEIRA, R.; KOERICH, R. (orgs.). The acquisition of seconds language speech: studies in honor of professor Barbara O. Baptista. Florianópolis: Insular, 2010, p. 3-19.
SILVEIRA, R. Avaliando a proficiência oral em língua inglesa: o papel dos avaliadores e dos informantes. In: BERGSLEITHNER, J. M.; WEISSHEIMER, J.; MOTA, M. B. (orgs.). Produção Oral em LE: Múltiplas Perspectivas. Campinas: Pontes. 2011, p. 73-96.
SILVEIRA, R. L2 Production of English Word-Final Consonants: The Role of Orthography and Learner Profile Variables. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 51, p. 15-28, 2012.
SILVEIRA, F.; SEARA, I. C. Vogal de apoio em grupos consonantais CCV no português brasileiro. Revista da ABRALIN, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 27-47, jan./jun. 2008.
THELEN, E.; SMITH, L. B. Dynamic systems theories. In: THELEN, E.; SMITH, L. B. Handbook of child psychology. New York: Wiley, 1998, p. 563-634.
TROFIMOVICH, P. Language experience in L2 phonological learning: effects of psycholinguistic and sociolinguistic variables. International Review of Applied Linguistics, York, v. 49, p. 135-156, 2011.
VERSPOOR, M.; de BOT, K.; LOWIE, W. (eds.). A Dynamic Approach to Second Language Development: methods and techniques. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2011.
WELLS, J. C. Longman Pronunciation Dictionary. 3. ed. London: Pearson Education Limited, 2008.
YU, H.; LOWIE, W. Dynamic paths of complexity and accuracy in second language speech: a longitudinal case study of Chinese learners. Applied Linguistics, amz040, p. 1-24, 2019.
ZIMMER, M. C. A Transferência do conhecimento fonético-fonológico do português brasileiro (L1) para o inglês (L2) na recodificação leitora: uma abordagem conexionista. 2004. 195 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.
ZIMMER, M. C.; ALVES, U. K. Uma visão dinâmica da produção da fala em L2: o caso da dessonorização terminal. Revista da ABRALIN, Curitiba, v. 11, p. 221-272, 2012.
ZIMMER, M. C.; SILVEIRA, R.; ALVES, U. K. Pronunciation Instruction for Brazilians: Bringing Theory and Practice Together. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing (CSP), 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Rosane Silveira , Ronaldo Lima Júnior , Ubiratã Kickhofel Alves , Clerton Luiz Felix Barboza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.