As marcas do estigma: uma análise dialógica do conto “Linda, uma história horrível”, de Caio Fernando Abreu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02309

Keywords:

Short story. Dialogism. Stigma. Social voices. (In)completeness.

Abstract

This study aims to perform an analysis on the relationships between the stigmatized characters present in the short story "Linda, a horrible story" (1988/2018), by Caio Fernando Abreu from a reading script proposed for High School. The author has great prominence in literature not only for his scanty writing, but also for his ability to make visible, in his work, characters marginalized by society, as well as to construct them capable of rumbling and confusing both society and the subjects who are willing to make these characters deviant from what is full and socially accepted. To this end, characters, discourses, and conflicts are evidenced in order to point out how stigmatizing marks arise in society, as well as deteriorate the identity of those who are affected by them. We take as theoretical background the studies on dialogism and the concepts of discourse and social voices by Mikhail Bakhtin (2010; 2011; 2016), as well as the concept of stigma addressed by Erving Goffman (1963/2017) in order to enable an analysis of the short story from the proposal of a reading script for high School. Methodologically, our study has a bibliographical character with a qualitative approach and a descriptive-interpretive nature, based on the dialogical method. From this, we analytically investigate how the dialogues between the characters in the story characterize them as deteriorated beings, and how the ideological discourses, present in this interaction, interfere during this process the process of stigmatization of the characters in the work. The results show that the way the characters are constructed and characterized inclines towards hostilized stereotypes and kept inside a cage, under the containment of deteriorated identities, projecting renegade bodies and voices silenced by social stigmas. Therefore, the research points to a reading containing narrator and characters transgressors of social conventions in search of freedom, provoking in the reader a social restlessness in face of the (in)completeness of the analyzed work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Claudio Gomes Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestrando pelo Programa de Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Cícero Barboza Nunes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). 

References

ABREU, C. F. Linda, uma história horrível. In: ABREU, C. F. Os dragões não conhecem o paraíso. São Paulo: Cia. das Letras, 2018. E-book (148p.) color. Disponível em: <https://filosoficabiblioteca.files.wordpress.com/2018/12/ABREUCaio-Fernando-Os-Dragoes-Nao-Conhecem-o-Paraiso.pdf>. Acesso em: 17 mar. 2022.

BACCEGA, M. A. O estereótipo e as diversidades. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 13, p. 7-14, dez. 1998.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Teoria do romance I: a estilística. Tradução, prefácio, notas e glossário de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Por uma metodologia das ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017. p. 57-80.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BOSI, A. Situação e formas do conto brasileiro contemporâneo. In: BOSI, A. O conto brasileiro contemporâneo. São Paulo: Editora Cultrix, 1975. p. 7-22.

CASTEL, R. As armadilhas da exclusão. In: WANDERLEY, M; BÒGUS, L; YAZBEK, M. C. (org.) Desigualdade e a questão social. São Paulo: EDUC, 1997. p. 15-46.

CULLER, J. O que é Literatura e tem ela importância. In: CULLER, J. (org.). Teoria literária: uma introdução. Trad. Sandra Guardini T. Vasconcelos. Beca, 1999. p. 26-47.

FANINI, A. M. R. O romance: uma forma ético-política na perspectiva baktiniana. Bakhtiniana, v. 8, n. 1, p. 21-39, jan./jun. 2013.

FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GIL, C. A. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2013.

GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Tradução de Márcia Bandeira de Mello Leite Nunes. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2017.

MONTALVÃO, S. Representando o preconceito: o homem sem rumo de Salim Miguel. Graphos, v. 7, n. 21, p. 191-200, jan. 2005.

SARAIVA, J. A. Literatura e Alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

SCHOLLHAMMER, k. E. Ficção brasileira contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

SIQUEIRA, R.; CARDOSO, H. O conceito de estigma como processo social: uma aproximação teórica a partir da literatura norte-americana. Imagonautas, v. 1, n. 2, p. 92–113, 2011.

STAFFORD, M. C.; SCOTT, R. R. Stigma deviance and social control: some conceptual issues. In: S. C. AINLAY; G. BECKER; L. M. A. COLMAN (Eds.), The Dilemma of Difference. New York: Plenum, 1983. p. 77-91.

TEZZA, C. Sobre O autor e o herói – um roteiro de leitura. In: FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. de (org.). Diálogos com Bakhtin. 4. ed. Curitiba: Editora UFPR, 2007. p. 231-256.

VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin) Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.

WALL, A. Os personagens na teoria de Bakhtin. Revista Odisseia, v. 4, n. 2, p. p. 1– 20, 2019.

Published

2023-06-22

How to Cite

DANTAS, J. C. G.; NUNES, C. B. As marcas do estigma: uma análise dialógica do conto “Linda, uma história horrível”, de Caio Fernando Abreu. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02309, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02309. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4915. Acesso em: 5 oct. 2024.