The series video review in a socio-rhetorical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02328

Keywords:

Socio-Rhetorical Approach, Move analysis, Video review genre

Abstract

Digital Information and Communication Technologies (TDIC) have caused genres that previously circulated in more traditional media to migrate to the virtual environment, raising the question of the possible transformations these genres undergo in the process. Such is the case of the review, a genre that subsists in different modalities. In this work, the aim was to investigate the rhetorical organization of video reviews of series published in internet vlogs. As part of a larger research, this study, of an exploratory nature, also aimed to lay the foundations for the future development of didactic activities around the aforementioned genre and aimed at Elementary School classrooms, within the scope of the Professional Master's Degree in Letters (Profletras). A corpus of 10 video reviews was selected, which were analyzed based on the perspective of Language for Specific Purposes, or socio-rhetorical approach, based on the works of Swales (1990, 2004). The results show an important role for the integration of multiple semioses in the realization of the rhetorical strategies that make up the video reviews. This finding reinforces the pedagogical importance of considering genre in its multisemiotic realization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Almeni Maria Silva de Araújo, Universidade de Pernambuco (UPE)

Mestra pelo Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade de Pernambuco (UPE).

Amanda Cavalcante de Oliveira Lêdo, Universidade de Pernambuco (UPE)

Docente da Universidade de Pernambuco (UPE). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). 

Benedito Gomes Bezerra, Universidade de Pernambuco (UPE)/Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

Docente da Universidade de Pernambuco (UPE) e da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). Doutor em Letras/Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

ARAÚJO, A. D. Lexical signalling: a study of unspecific nouns in book reviews. 1996. 284 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1996.

ARAÚJO, J.; ANDRADE, S. R. F; LIMA, G. J. Videorresenhas do booktube: uma análise da organização sociorretórica desse gênero. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 60, n. 3, p. 853-864, set./dez. 2021.

BEZERRA, B. G. O gênero como ele é (e como não é). São Paulo: Parábola Editorial, 2022.

BEZERRA, B. G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

BEZERRA, B. G. A distribuição das informações em resenhas acadêmicas. 2001. 141 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2001.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRITTO, F. T. A.; DA SILVA, W. M. Videorresenhas em ambiente digital. Texto Livre, v. 12, n. 2, p. 1 – 29, 2019.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: new literacies, new learning. Pedagogies: An International Journal, Singapura, v. 4, n. 3, p. 164-195, ago. 2009.

LÊDO, A. C. O.; BEZERRA, B. G.; PEREIRA, M. L. S. O ensino de gêneros na perspectiva dos letramentos acadêmicos: a resenha no curso de letras. Fórum Linguístico, v. 19, n. 3, p. 8471-8488, jul./set. 2022.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MILLER, C. R. Gênero como ação social. In: MILLER, C. R. Gênero, agência e tecnologia. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 21-44.

MOTTA-ROTH, D. Rhetorical Features and Disciplinary Cultures: a genre-based study of academic book reviews in linguistics, chemistry and economics. 1995. 356 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

OLIVEIRA, J. R.; OLIVEIRA, F. C. G.; ALVES FILHO, F. A organização retórica e ação social em resenhas literárias do Instagram. Intercâmbio, v. 47, p. 137-155, 2021.

PAIVA, V. L. M. O. Propiciamento (affordance) e autonomia na aprendizagem de língua inglesa. In: LIMA, D. C. (org.). Aprendizagem de língua inglesa: histórias refletidas. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2010. p. 151-161.

ROJO, R. H. R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

ROJO, R. H. R.; MOURA, E. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

RIBEIRO, A. E. F. Letramento digital e ensino remoto: reflexões sobre práticas. Debates em Educação, v. 12, p. 446-460, dez. 2020.

SOUZA, C. R.; SILVA, W. M. da. A resenha como produto de retextualização em (re)escrita acadêmica. Trama, v. 13, n. 28, p. 54–85, 2017.

SWALES, J. M. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge (UK); New York: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Research Genres: Exploration e applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

TILIO, R. (Re)interpretando e implementando criticamente a pedagogia dos multiletramentos. Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, p. 33-42, 2021.

Published

2023-10-04

How to Cite

ARAÚJO, A. M. S. de; LÊDO, A. C. de O.; BEZERRA, B. G. . The series video review in a socio-rhetorical perspective. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02328, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02328. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5115. Acesso em: 21 nov. 2024.