Produção textual escrita em contexto acadêmico: as sequências textuais como fundamento teórico e metodológico para as práticas de letramento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952024v13e02424

Keywords:

Linguística Textual, Letramento acadêmico, Sequências textuais

Abstract

We aim to discuss the contributions of textual linguistics to literacy practices in undergraduate courses, especially in the domain of the State University of Paraná (UNESPAR). The proposal is that Text Linguistics, by contemplating the study of textual genres and textual sequences, contributes in a didactic-methodological – and theoretical – way to the work of written textual production. We started from a thorough analysis, already carried out in previous research, of the Portuguese language course syllabuses of the UNESPAR degree courses. This analysis is part of a larger project, entitled Ações de Didatização de Gêneros em prol de Letramentos Acadêmicos, coordinated by Prof.ª Cristóvão (UEL). Here, we present part of the results of this research, suggesting a proposal for the implementation of the practice of writing, which translates into the performance of a meticulous work on the textual sequences. We assume that working with textual sequences, paying attention to the macro-propositions that constitute them, represents a methodological strategy for the teaching and practice of different academic textual genres. For that, we start from the conception of textual genres, by Marcuschi (2008) and Cavalcante et al (2022); the study of textual sequences, by Adam (2008/2019), the discussions on academic literacy, proposed by Cristóvão and Vieira (2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Zimmermann Machado, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Doutora em Letras - Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Paraná. Pós-doutora em Linguística pela Université d’Orléans/França. Docente da Universidade Estadual do Paraná, campus Paranaguá. 

References

ADAM, J-M. Textos: tipos e protótipos. Tradução de Mônica Magalhães Cavalcante et al. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2019.

ADAM, J-M. A Linguística Textual: introdução à análise textual dos discursos. Tradução: Maria das Graças Soares Rodrigues, João Gomes da Silva Neto, Luis Passeggi e Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ARAÚJO, C. M.; BEZERRA, B. G. Letramentos acadêmicos: leitura e escrita de gêneros acadêmicos no primeiro ano do curso de Letras. Diálogos – Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, v 9, p. 5-37. maio/jun. 2013. DOI:10.13115/2236-1499.2013v1n9p5 Disponível em: http://www.revistadialogos.com.br/Dialogos_9/Benedito_Camila.htm. Acesso em: 05 jan. 2018.

BAZERMAN, C. Escrita, gênero e interação social. Tradução de Judith Chambliss Hoffnagel e Angela Paiva Dionisio. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

CAVALCANTE, M. M. et al. Linguística Textual: conceitos e aplicações. 6 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022.

CRISTOVÃO, V. L. L.; VIEIRA, I. R. Letramentos em língua portuguesa e inglesa na educação superior brasileira: marcos e perspectivas. Ilha do Desterro, v. 69, n.3 p. 209-222, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p209. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2016v69n3p209. Acesso em: 04 jan. 2023.

DIAS, A.P.S, LOUSADA, E.G. O trabalho com os gêneros textuais acadêmicos em sala de aula: desenvolvimento e transferência de capacidades de linguagem. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 7, n. 2, p. 10-25, 2018. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/629/1982. Acesso em: 1 jun. 2024.

KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Coleção Linguagem e letramento em foco: linguagem nas séries iniciais. Ministério da Educação. Cefiel/IEL. UNICAMP, 2005.

LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de Letramentos acadêmicos: teoria e aplicações. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014. DOI:10.11606/issn.2176-9419.v16i2p477-493. Disponível em http://www.revistas.usp.br/flp/article/viewFile/79407/pdf_20. Acesso em: 05 jan. 2018.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 2, n. 23, p. 157-172, 1998. DOI:

https://doi.org/10.1080/03075079812331380364. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 01 jun. 2024.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MARCUSCHI, L. A. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. 2 ed. São Paulo: Parábola, 2008.

MARTINS, A. R. D.; BASTOS, R. L. G.; BARRETO, P. J. P. Os desafios no letramento acadêmico de alunos de Letras de uma faculdade particular de Fortaleza na escrita da introdução no gênero artigo científico como TCC. Diálogo das Letras, v. 12, p. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02325. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5176. Acesso em: 01 jun. 2024.

MARQUESI, S.C. Procedimentos analíticos da ATD e produção escrita: estrutura composicional e sequências textuais descritivas em relatórios técnicos. In: GOMES, A.T.; PASSEGGI, L.; RODRIGUES, M. G. S.(org.). Análise textual dos discursos: perspectivas teóricas e metodológicas. Coimbra: Grácio Editor, 2018. p. 111-115.

SOUZA, C. J. de. Anuário de Produção Acadêmica Docente: Letramento Acadêmico, da escrita à leitura científica. Anhanguera educacional Ltda, v. 6. n. 15, p. 155-172, 2014. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com.br/bitstream/123456789/1494/1/Artigo%2011.pdf.

Acesso em: 03 abr. 2020.

SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004. p. 21-39.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004. p. 71-91.

SILVA, E.M. da; REINALDO, M.A.G. de M. Escrita disciplinar: contribuições para o ensino de língua portuguesa na graduação. Ilha do Desterro, v. 69, n. 3, p. 141-155, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p141. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/issue/view/2360. Acesso em: 10 out. 2023.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.

WACHOWICZ, T. C. Análise linguística nos gêneros textuais. Curitiba: Ibpex, 2010.

WACHOWICZ, T. C. Avaliação de textos na escola. Curitiba: Intersaberes, 2015.

Published

2024-08-15

How to Cite

MACHADO, D. Z. Produção textual escrita em contexto acadêmico: as sequências textuais como fundamento teórico e metodológico para as práticas de letramento. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 13, p. e02424, 2024. DOI: 10.22297/2316-17952024v13e02424. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/6270. Acesso em: 5 oct. 2024.