Mediação docente no ensino de artigo de opinião com projeto didático de gênero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02527

Keywords:

Interacionismo Sociodiscursivo, Projeto Didático de Gênero, Produção Textual

Abstract

This article aims to discuss the results of a didactic experience grounded in the theoretical-methodological principles of the Didactic Genre Project (PDG), focusing on the teaching of the opinion article genre. The experience was carried out during the supervised internship in Portuguese Language, a mandatory requirement for the completion of the Language and Literature degree, conducted with 12th-grade students from a public high school in Mato Grosso do Sul, Brazil, in May and June 2024. The proposal is based on the Sociodiscursive Interactionism framework (Bronckart, 1999, 2006) and engages with Textual Linguistics (Koch, 2004; Antunes, 2003), in addition to the reflections of Guimarães and Kersch (2012) on the PDG. The methodology adopted was qualitative, documentary, exploratory, and interventionist, including the collection and analysis of students’ written productions and reflection on the outcomes. The analysis revealed progress in situationality, compositional organization, and the use of linguistic-discursive resources, confirming the relevance of the PDG as a didactic device articulated with Sociodiscursive Interactionism and Textual Linguistics, fostering writing practices aligned with social and educational demands.

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Author Biographies

Adriana Piloneto, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Mestre em Letras pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e doutoranda em Letras na mesma instituição. É pesquisadora do grupo GETFOR – Gêneros Textuais/Discursivos e Formação de Professores. Atualmente, é bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Adair Vieira Gonçalves, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), com estágio sanduíche em Didática de Língua Materna na Université de Genève (UNIGE). Mestre em Filologia e Linguística Portuguesa pela UNESP. É Professor Titular da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), atuando no Programa de Pós-graduação em Letras. É líder do grupo de pesquisa GETFOR – Gêneros Textuais/Discursivos e Formação de Professores e membro dos seguintes grupos de pesquisa: Diale - Diálogos Linguísticos e Ensino: saberes e práticas (UENP); ALTER: Análise de Linguagem, Trabalho Educacional e suas relações (USP). É membro do grupo de pesquisa Multiletramentos, coordenado pelo Professor Petrilson Pinheiro (UNICAMP). 

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Published

2025-11-21

How to Cite

PILONETO, Adriana; GONÇALVES, Adair Vieira. Mediação docente no ensino de artigo de opinião com projeto didático de gênero. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 14, p. e02527, 2025. DOI: 10.22297/2316-17952025v14e02527. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/7446. Acesso em: 5 dec. 2025.

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