Mediação docente no ensino de artigo de opinião com projeto didático de gênero
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02527Keywords:
Interacionismo Sociodiscursivo, Projeto Didático de Gênero, Produção TextualAbstract
This article aims to discuss the results of a didactic experience grounded in the theoretical-methodological principles of the Didactic Genre Project (PDG), focusing on the teaching of the opinion article genre. The experience was carried out during the supervised internship in Portuguese Language, a mandatory requirement for the completion of the Language and Literature degree, conducted with 12th-grade students from a public high school in Mato Grosso do Sul, Brazil, in May and June 2024. The proposal is based on the Sociodiscursive Interactionism framework (Bronckart, 1999, 2006) and engages with Textual Linguistics (Koch, 2004; Antunes, 2003), in addition to the reflections of Guimarães and Kersch (2012) on the PDG. The methodology adopted was qualitative, documentary, exploratory, and interventionist, including the collection and analysis of students’ written productions and reflection on the outcomes. The analysis revealed progress in situationality, compositional organization, and the use of linguistic-discursive resources, confirming the relevance of the PDG as a didactic device articulated with Sociodiscursive Interactionism and Textual Linguistics, fostering writing practices aligned with social and educational demands.
Downloads
References
ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2003.
ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola, 2010.
ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola, 2018.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1986.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 20 mar. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Relatório de Resultados do Saeb 2021: Volume 1. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2021/resultados/relatorio_de_resultados_do_saeb_2021_volume_1.pdf. Acesso em: 17 ago. 2025.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Escalas de Proficiência do Saeb. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/escalas_de_proficiencia_do_saeb.pdf. Acesso em: 17 ago. 2025.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 3. ed. Campinas: Mercado de Letras, 1999.
BRONCKART, J.-P. Texto e discurso: uma abordagem sociolinguística. Tradução de Anna Rachel Machado et al. São Paulo: Contexto, 2006.
BULGRAEN, V. C. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, v. 1, n. 4, ago./dez. 2010. Disponível em https://mediandoafetividade.blogspot.com/2013/09/o-papel-do-professor-e-sua-mediacao-nos.html. Acesso em: 10 jun. 2025.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
GUIMARÃES, L. C.; KERSCH, D. R. Projeto didático de gênero: da teoria à prática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. São Paulo: Contexto, 2004.
KOCH, I. V. A coerência textual. 17. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
KOCH, I. V. Descrição, narração e dissertação: modos de organização do texto. 17. ed. São Paulo: Contexto, 2020.
KOCH, I. V.; TRAVAGLIA, L. C. Texto e coerência. São Paulo: Contexto, 2003.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1934 [1989].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Piloneto, Adair Vieira Gonçalves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.








