#Fica espanhol: a nomeação de um movimento

Authors

Keywords:

Semântica do Acontecimento, Nomeação, Espanhol

Abstract

This article aims to analyze the expression "#FicaEspanhol" and the meanings that circulate its occurrence, from a semantic-enunciative perspective, specifically from the Semantics of Event (SE), developed by Guimarães (2002, 2018) as a Historical Semantics of Enunciation (HSE). The expression is taken as a nomination, one of the concepts of this theory, since it is understood that it names a movement hitherto nonexistent, inaugurating something new. The corpus consists of a text on a sticker, a symbol of the movement, with the statement "#FicaEspanhol". The analytical gesture, on the other hand, will be developed through the description of the morphosyntactic and morphophonological aspects, the examination of the semantic-enunciative functioning, and the configuration of the temporality of the event. We found that the expression "#Fica Espanhol", a verbal phrase, operates as a nomination, showing the functioning of the political instance, as something that is established in an unequal distribution of the real, and means through the litigation movement that constitutes the real.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENVENISTE, É. A natureza dos pronomes. In: BENVENISTE, É. Problemas de Linguí­stica Geral I. Tradução Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. 4. ed. Campinas: Pontes, 1995. p. 277-283.

BENVENISTE, É. Os ní­veis da análise linguí­stica. In: BENVENISTE, É. Problemas de Linguí­stica Geral I. Tradução Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. 4. ed. Campinas: Pontes, 1995. p. 127-149.

BENVENISTE, É. A linguagem e a experiência humana. In: BENVENISTE, É. Problemas de Linguí­stica Geral II. Tradução Eduardo Guimarães et al. Campinas: Pontes, 1989. p. 68-80.

BENVENISTE, É. O aparelho formal da enunciação. In: BENVENISTE, É. Problemas de Linguí­stica Geral II. Tradução Eduardo Guimarães et al. Campinas: Pontes, 1989. p. 81-92.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasí­lia/DF, 1961. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em 15 fev. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasí­lia/DF, 1971. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em 15 fev. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasí­lia/DF, 1996. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 10 jan. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei 11.161 (revogada com a lei 13.415). Dispõe sobre o ensino da lí­ngua espanhola. Brasí­lia/DF, 2017. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11161.htm. Acesso em 14 abril 2021.

BRASIL. Presidência da República. Medida Provisória 746. Propõe alterações na Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasí­lia/DF, 2016. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/mpv/mpv746.htm. Acesso em: 7 abril 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei 13.415. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasí­lia/DF, 2017. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 7 abril 2021.

CALVET, L.J. (1942). As polí­ticas linguí­sticas. Trad. Isabel de Oliveira Duarte, Jonas Tenfen e Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial/Ipol, 2007.

DUCROT, O. Esboço de uma teoria polifônica da enunciação. Tradução Eduardo Guimarães. In: DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987. p. 161-218.

ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. PEC 270/2018. Acrescenta parágrafo ao art. 209 da Constituição do Estado do Rio Grande Sul. RS, 2018. Disponí­vel em: http://www.al.rs.gov.br/legislativo/ExibeProposicao.aspx?SiglaTipo=PEC&NroProposicao=270&AnoProposicao=2018&Origem=Dx. Acesso em 13 abril 2021.

FAGUNDES, A.; NUNES, E. V.; FONTANA, M. V. L. O Sul resiste: um olhar do interior sobre a luta pelo espanhol nas escolas do RS. In: FAGUNDES, A.; LACERDA, D. P.; SANTOS, G. R. (org.) #Fica Espanhol no RS: polí­ticas linguí­sticas, formação de professores, desafios e possibilidades. Campinas/SP: Pontes editores, 2019. p. 57 - 76.

GUIMARíES, E. Os limites do sentido. Um estudo histórico e enunciativo da linguagem. 2. ed. Campinas/SP: Pontes, 2002.

GUIMARíES, E. A marca do nome. Revista Rua, Campinas, v. 9, n. 1, p. 19-31, 2003.

GUIMARíES, E. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. 4. ed. Campinas/ SP: Pontes editores, 2017.

GUIMARíES, E. Semântica, enunciação e sentido. Campinas/SP: Pontes editores, 2018.

LABELLA-SíNCHEZ, N; BEVILACQUA, C.R. Entender o passado para agir no presente: trajetória do ensino de espanhol no Brasil e as repercussões em contextos locais. In: FAGUNDES, A.; LACERDA, D. P.; SANTOS, G. R. (org.) #Fica Espanhol no RS: polí­ticas linguí­sticas, formação de professores, desafios e possibilidades. Campinas/SP: Pontes editores, 2019. p. 253-274.

LAGARES, X. C. Qual polí­tica linguí­stica?: desafios glotopolí­ticos contemporâneos. São Paulo: Parábola, 2018.

MORENO, A. B. A. La enseñanza de lengua española en Brasil: historia, legislación, resistencias. Iberoamérica Social: Revista-red de estudios sociales. Sevilla, v. XIV, p. 61-79, 2019.

STEIGENBERGER, F. F.; MACHADO, J. C.; SILVA, S. S. Fronteira entre análise de discurso e semântica histórica da enunciação: abordagens teóricas. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 51-79, jul./dez., 2011.

STURZA, R. R. Polí­tica linguí­stica em movimentos: #Fica Espanhol RS. In: FAGUNDES, A.; LACERDA, D. P.; SANTOS, G. R. (org.) #Fica Espanhol no RS: polí­ticas linguí­sticas, formação de professores, desafios e possibilidades. Campinas/SP: Pontes editores, 2019. p. 119-129.

Published

2021-12-08

How to Cite

WERNER, K. C. G.; STURZA, E. R. #Fica espanhol: a nomeação de um movimento. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 10, p. e02133, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/3205. Acesso em: 5 oct. 2024.