Os desafios no letramento acadêmico de alunos de Letras de uma faculdade particular de Fortaleza na escrita da introdução no gênero artigo científico como TCC
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02325Keywords:
Letramentos acadêmicos, Saber acadêmico, Escrita acadêmicaAbstract
This paper aims to analyze the challenges in the academic literacy of students in the Language course of a private college in the city of Fortaleza-CE. The study focuses on the analysis of the introduction sections of scientific articles produced as Final Paper. Parallel to that, we illustrate the analysis with excerpts from an interview applied to the authors of the analyzed papers, in order to understand the students' difficulties regarding writing, observing, above all, their opinions about the writing process, that is, how they understand how to write academically. The results show a mismatch between the expectation of academic writing of which students are part and the product they deliver in return, revealing difficulties in mastering the way of doing research and communicating their findings in the scientific article genre, which exposes the lack of consolidation of academic literacy of students throughout undergraduate studies. The analyses lead to the conclusion that it is necessary to (re)think the formation of the university teacher who plays the role of a supervisor, given its importance for the development of the students' academic writing; as well as the creation of specific disciplines for the explicit teaching of academic literacy throughout the course of the course of Letras. In this way, the students' difficulties with academic writing can be better understood and, consequently, overcome in a process of explicit instruction.
Downloads
References
ANDRADE, F. R da Silva; LIMA, J; ARAÚJO, J. Significados atribuídos aos letramentos acadêmicos e às culturas disciplinares das áreas de literatura e linguística por bolsistas vinculados ao pibic da UFC. Revista (Con)Textos Linguísticos, v. 14, n. 29, p. 639-658, 2020.
BAKHTIN. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAZERMAN, C.; MILLER, C. Gêneros Textuais. Organização de Angela Paiva Dionísio. Recife: [s.n.], 2011. 66p.; E-book. (Série Acadêmica, v.1: Bate - papo Acadêmico).
BAZERMAN, C. Genre and cognitive development: Beyond writing to learn. In: BAZERMAN, C., BONINI, A., FIGUEIREDO, D. (org.). Genre in a changing world. Fort Collins: The WAC Clearinghouse and Parlon Press, 2009. p. 283-98.
BARRÉ-DE-MINIAC C. Le rapport à l’écriture. Une notion à plusieurs dimensions. Pratiques: linguistique, littérature, didactique, n. 113-114, p. 29-40. 2002.
CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
COSTA FILHO, R. B.; RODRIGUES, M. C. Estratégias de ensino de resumo acadêmico na graduação. Diálogo das Letras, n. 12, p. 1-15, 16 jun. 2023.
DIEB, M. O saber-pesquisar sob o olhar de quem está entrando na Pós-Graduação em Educação. Educar em Revista, n. 59, p. 231-249, mar. 2016.
FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. 341f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
JUCHUM, M. A escrita na universidade: uma reflexão a partir do que os alunos dizem em seus textos. Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v.13, n. 1, p. 107-129, 2015.
KLEIMAN, A. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, v. 32, n. 53, p. 1-25, dez. 2007.
LEA, M. R.; STREET, B.V. The "Academic Literacies" Model: Theory and Applications. Theory Into Practice, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006.
LUCENA, N. L. de. Perfilamento de práticas de leitura e escrita antes e após o ingresso na universidade: o que revelam os estudantes de letras? Revista (Con)Textos Linguísticos, v. 14, n. 27, p. 458-475, 2020.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
ROMANELLI, G. A entrevista antropológica: troca e alteridade. In: ROMANELLI, G.; ALVES, Z. M. M. B. (org.). Diálogos metodológicos sobre prática de pesquisa. Ribeirão Preto-SP: Ed. Legis Summa Ltda, 1998. p. 119-133.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: CUP, 1984.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
SWALES, J. M.; FEAK, C. Academic writing for graduate students. Michigan: University of Michigan Press, 1994.
TRÓPIA, G; CALDEIRA, A. Vínculos entre a relação com o saber de Bernard Charlot e categorias bachelardianas. Educação, v. 34, n. 3, p. 369-375, set./dez. 2011.
ZAVALA, V. Quem está dizendo isso? Letramento Acadêmico, identidade e poder na educação. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P. (org.). Letramentos: rupturas. Deslocamentos e repercussões de pesquisas em linguística aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 71-95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.