Multimodality and argumentation in advertisements
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952024v13e02413Keywords:
Anúncio publicitário, Multimodalidade, ArgumentaçãoAbstract
This article aims to analyze multisemiotic resources and describe the semantic-argumentative and enunciative functioning of discursive modalization in a Seara advertisement (@searabrasil), published on the social network Instagram. To support the investigation, the conception of Discursive Multimodality, postulated by Kress and van Leeuwen (1996 [2006, 2021]), Kress and van Leeuwen (2001), Argumentation in Language, proposed by Ducrot and collaborators (1987, 1989) and Discursive Modalization, conjectured by Castilho and Castilho (2002), resumed by Nascimento e Silva (2012, 2022). Seara's advertisement was analyzed from the representational metafunction, which observes the concrete and abstract way of the represented participants, such as people, places and objects that appear as images. And the meaning of the message, seen through the compositional metafunction, which organizes and integrates the multiple semiotic modes of image and through image, also, the semantic-argumentative and enunciative functioning of the discursive modalization in the aforementioned advertisement. Thus, we observe the presence of the assertive epistemic modalizer who considers the content of the enunciation to be true or right. Multisemiotic resources have a discursive function associated with verbal language, therefore, in the advertisement analyzed, we observed that the image, accompanied by verbal language, is a strategy widely used by advertisers as argumentative resources in the search for textuality and, consequently, persuasion.
Keywords: Advertisement. Multimodality. Argumentation.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão; Revisão de Marina Appenzeller. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo, 2016. p. 11-69.
BARBOSA, M. V. L. M. Modalização e polifonia no gênero resenha acadêmica: um olhar apreciativo sobre a voz da ciência. 2015. 202 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós-Graduação em Linguística, João Pessoa, 2015.
BEZEMER J.; MURTAGH, G.; COPE, A.; KRESS, G.; KNEEBONE, R. "Scissors, Please": The Practical Accomplishment of Surgical Work in the Operating Theater. Symbolic Interaction, v. 34, n. 3, p. 398 - 414, 2011. DOI: https://doi.org/10.1525/si.2011.34.3.398. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.1525/si.2011.34.3.398. Acesso em: 13 jun. 2024.
BEZEMER, J.; KRESS, G.; Touch: A resource for making meaning. Australian Journal of Language and Literacy, v. 37, n. 2, p. 77-85, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03651935. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/BF03651935. Acesso em: 13 jun. 2024.
BEYAERT-GESLIN, A. A figura, o fundo e o abismo (Em homenagem ao Groupe μ). Estudos Semióticos, v. 11, n. 3, p. 69-76, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2015.111093. Disponível em: http://revistas.usp.br/esse. Acesso em: 18 jan. 2023.
BONINI, A. Os gêneros do jornal: o que aponta a literatura da área de comunicação do Brasil? Linguagem em (Dis)curso, v. 4, n. 1, p. 205-231, 2003. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/263. Acesso em: 13 jun. 2024.
CASTILHO, A. T.; CASTILHO, C. M. M. Advérbios modalizadores. In: ILARI, R. (org.). Gramática do português falado. v. 2. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2002. p. 213-260.
CARMELINO, A. C.; LINS, M. P. P. A multimodalidade sob o viés textual: análise de um gênero. Revista Letras, n. 92, p. 113-132, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rel.v92i0.39211. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/39211. Acesso em: 13 jun. 2024.
CARVALHO, N. Publicidade: a linguagem da sedução. São Paulo: Ática, 1996.
CHARAUDEAU, P. Le discours propagandiste. In: CHARAUDEAU, P. Le français dans le monde, n. 182, p. 99-103, 1984. DOI: https://doi.org/10.4000/mots.6763. Disponível em: https://journals.openedition.org/mots/6763. Acesso em: 13 jun. 2024.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2008.
CERVONI, J. A enunciação. São Paulo: Ática, 1989.
DIONISIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A.; GAYDECKZA, B.; BRITO, K. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 159-177.
DIONISIO, A. P.; VASCONCELOS L. J. de. Multimodalidade, gênero textual e leitura: múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola, 2013.
DUCROT, O. O dizer e o dito. Tradução de Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 1987.
DUCROT, O. Argumentação e TOPOI argumentativos. Campinas: Pontes, 1989.
ELIAS, V. M. Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas. ReVEL, v. 14, n. 12, p. 191-206, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/42200. Acesso em 13. jun. 2024.
GUALBERTO, C. L. Multimodalidade em livros didáticos de língua portuguesa: uma análise a partir da semiótica social e da gramática do design visual. 2016. 181 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Faculdade de Letras, 2016.
GUALBERTO, C. L. Muito além das palavras: leituras multimodais a partir da semiótica social (org.). São Paulo: Pimenta Cultural, 2017.
GUALBERTO, C. L.; PIMENTA, S. Semiótica social, multimodalidade, análises, discursos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2rd ed. Estados Unidos: Edward Arnold, 1994.
HODGE, R.; KRESS, G. R. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.
KRESS, G. R.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the Grammar of Visual Design. 2rd ed. New York: Routledge, 2006.
KRESS, G. R.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the Grammar of Visual Design. 3rd ed. New York: Routledge, 2021.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Edward Arnold, 2001.
KRESS, G. R. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.
KRESS, G. Semiotic work Applied Linguistics and a social semiotic account of Multimodality. AILA Review, v. 28, p. 49–71, 2015. DOI: https://doi.org/10.1075/aila.28.03kre. Disponível em: https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/aila.28.03kre. Acesso em: 10. abr. 2024.
KOCH, I. G. V. A inter-ação pela linguagem. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2006.
NASCIMENTO, E. P.; SILVA, J. M. O fenômeno da modalização: estratégia semântico-argumentativo e pragmático. In: NASCIMENTO, E. P. (org.). A argumentação na redação comercial oficial: estratégias semânticas-discursivas em gêneros formulaicos. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2012. p. 63-100.
NASCIMENTO, E. P.; SILVA, J. M. Modalizadores discursivos e argumentatividade no gênero procuração. EIDEA - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, v. 1, n. 22, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.47369/eidea-22-1-3215. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3215. Acesso em: 16 fev. 2023.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RINN, M. A retórica da imagem nas campanhas contra a AIDS. LÍBERO, v. 17, n. 33, p. 41-50, 2014. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/161. Acesso em: 14 fev. 2024.
RIBEIRO, A. E. Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola, 2016.
RIBEIRO, A. E. Escrever, hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola, 2018.
RIBEIRO, A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.
ROQUE, G. Sobre o Tratado do Signo Visual: uma observação e duas questões. Estudos Semióticos, v. 11, n. 3, p. 91–101, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2015.111095. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/111095. Acesso em: 25 jan. 2023.
SANTOS, Z. B.; GUALBERTO.; C. L. Semiótica Social e o legado de Gunther Kress: breve retrato histórico. In: SANTOS, Z. B.; GUALBERTO, C. L (org.). Semiótica Social e Multimodalidade: um tributo a Gunther Kress. Vitória, ES: Edufes, 2023. p. 17-38.
SOUSA, M. M. F. de. A linguagem do anúncio publicitário. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2017.
SOUZA. D. B. de. Multimodalidade em charges: uma abordagem semiótico-discursiva. 2024. 144 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Regional do Cariri – URCA, Crato, 2024.
TIBURTINO, V. A multimodalidade no livro didático de língua inglesa: diálogo entre a paisagem semiótica dos textos e as orientações direcionadas ao professor e ao aluno. 2022. 365 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos), Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
VAN LEEUWEN, T. The language of colour: an introduction. First published by Routledge. USA and Canada, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.