Approaching grammar in speech genres: reflections upon ESP teaching

Autores

  • Renata Ribeiro Guimarães Universidade Federal Fluminense (UFF)

Palavras-chave:

Ensino de lí­ngua inglesa, Inglês para fins especí­ficos, Gêneros discursivos

Resumo

Para ser um professor reflexivo numa área que tem discussões importantes sobre a possibilidade de ensinar inglês, concentrando-se tanto na forma como no sentido, é necessário observar, analisar e melhorar a prática com o objetivo de proporcionar aos alunos a oportunidade de participar em contextos profissionais e acadêmicos. Dessa forma, o objetivo deste artigo é discutir sobre as caracterí­sticas lexicais e gramaticais que são necessárias para que os alunos de uma escola de Ensino Médio Técnico aprendam para atuar nesses contextos, seja por meio da leitura ou produção de textos. Autores importantes na área da linguagem e ensino da gramática, gêneros do discurso e inglês para fins especí­ficos – a saber: Celce-Murcia; Hilles (1988), Celce-Murcia (2002), Tonkyn (1994), Swan (1994) Bakhtin (1986) , Martin (1984), Bhatia (1993; 1999; 2000), Swales (1990), Paltridge (2001), Ramos (2004), Huchinson; Waters (1987) – são parte da fundamentação teórica deste trabalho. A parte que a segue diz respeito à análise de três gêneros diferentes (verbete de enciclopédia, biografia e resumo acadêmico) como uma tentativa de demonstrar que os aspectos linguí­sticos e lexicais são relevantes para os alunos atingirem o objetivo descrito anteriormente.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BAKHTIN, M.M. Speech Genres and Other Late Essays. [Trans.by Vern W. McGee]. Austin, Tx: University of Texas Press, 1986.

BHATIA, V.K. Analysing genre: language use in professional settings. Longman, 1993.

CELCE-MURCIA, M. & HILLES, S. Techniques and resources in teaching grammar. Oxford: Oxford University Press, 1988.

CELCE"MURCIA, M. Why It Makes Sense to Teach Grammar in Context and Through Discourse. IN: Fotos, S. & Ellis, R. (Eds.) New Perspectives on Grammar Teaching in Second Language Classrooms, pp. 119"133. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.

COOK, G. Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2003.

CUNHA, A. P. A.; BORGES, E. S. I. A aprendizagem da gramática em sala de aula de lí­ngua estrangeira na perspectiva de professores de inglês em serviço e pré-serviço. IN: Revista Thema, IFSul, Vol. 7, nº 1, pp. 1-14, 2010.

HUTCHINSON, T. & WATERS, A. 1987 English for Specific Purposes. Cambridge University Press, 1987.

LARSEN-FREEMAN, D. Teaching Grammar. In M.Celce-Murcia (Ed.) Teaching English as a Second or Foreign Language. New York: Harper & Row/Newbury House, 1991.

MARTIN, J.R. Grammar meets genre: reflections on the Sydney School. IN: Arts: The Journal of the Sydney University Arts Association, vol. 22, pp. 48-95, 2000. Available at <http://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/ART/article/view/5596/6265> Accessed on January 15th, 2011.

PALTRIDGE, B. Genre and the Language Learning Classroom. Ann Arbor: University of Michigan Press. Reviewed in ELT Journal, English Teaching Forum, 2001.

RAMOS, R. C. G. Gêneros textuais: uma proposta de aplicação em cursos de inglês para fins especí­ficos. In: The ESPecialist, vol.25, nº2, pp. 107-129, 2004.

SWALES, J.M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press, 1990.

SWAN, M. Design criteria for pedagogic language rules. IN: BYGATE et al. (Eds.) Grammar and the language teacher. London, Prentice Hall, 1994.

TONKYN, A. Introduction: grammar and the language teacher. IN: BYGATE et al. (Eds.) Grammar and the language teacher. London, Prentice Hall, 1994.

VEREZA, S. C. Fundamentos teóricos do inglês instrumental. IN: SALLIÉS, T. (Org.). Oficina de Inglês Instrumental. Rio de Janeiro: IPEL/PUC-Rio, 2005, pp. 1-3.

WOODS, E. Introducing Grammar. London, Penguin, 1995.

ZEICHNER, K; LISTON, D. Reflective teaching. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1996.

Site References

Abstracts:

BECHTEL, W. et al. Methylation determines fibroblast activation and fibrogenesis in the kidney. Available at <http://www.nature.com/nm/journal/v16/n5/abs/nm.2135.html> Accessed on December 5th, 2010.

CHIBON, F. et al. A primate-specific, brain isoform of KCNH2 affects cortical physiology, cognition, neuronal repolarization and risk of schizophrenia. Available at <http://www.nature.com/nm/journal/v15/n5/abs/nm.1962.html> Accessed on December 5th, 2010.

HERBER, D. L. et al. Lipid accumulation and dendritic cell dysfunction in cancer. Available at <http://www.nature.com/nm/journal/v16/n8/abs/nm.2172.html> Accessed on December 5th, 2010.

HUFFAKER, S. J. et al. Validated prediction of clinical outcome in sarcomas and multiple types of cancer on the basis of a gene expression signature related to genome complexity. Available at <http://www.nature.com/nm/journal/v16/n7/abs/nm.2174.html> Accessed on December 5th, 2010.

STOWELL, S. R. et al. Innate immune lectins kill bacteria expressing blood group antigen. Available at <http://www.nature.com/nm/journal/v16/n3/abs/nm.2103.html> Accessed on December 5th, 2010.

Biographies:

Christian B. Anfinsen. Available at <http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/ laureates/1972/anfinsen.html> Accessed on January 15th, 2011.

Linus Carl Pauling. Available at <http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/ 1962/pauling.html> Accessed on January 15th, 2011.

Marie Curie. Available at <http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/ 1911/marie-curie.html> Accessed on January 15th, 2011.

Pierre Curie. Available at <http://nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/ 1903/pierre-curie.html> Accessed on January 15th, 2011.

Robert Koch. Available at <http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/ 1905/koch.html> Accessed on January 15th, 2011.

Encyclopedia Entries:

Boiling Point. Available at <http://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_point> Accessed on December 5th, 2010.

Nutrition. Available at < http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrition > Accessed on December 5th, 2010.

Periodic Table. Available at <http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table> Accessed on December 5th, 2010.

Plant Cell. Available at <http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_cell> Accessed on December 5th, 2010.

State of matter. Available at <http://en.wikipedia.org/wiki/State_of_matter> Accessed on December 5th, 2010.

Downloads

Publicado

2012-12-05

Como Citar

GUIMARÃES, R. R. . Approaching grammar in speech genres: reflections upon ESP teaching . Diálogo das Letras, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 116–131, 2012. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/1236. Acesso em: 23 nov. 2024.

Edição

Seção

Artigos de Alunos de Pós-Graduação e Pesquisadores