Um guia de estratégias de leitura para o texto hipermodal em lí­ngua estrangeira: foco na hipermodalidade e no afeto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952021v10e02130

Keywords:

Texto hipermodal, Leitura em lí­ngua estrangeira, Estratégias de leitura

Abstract

Today's changes and challenges caused by the COVID-19 pandemic added to the need for work on language and the use of technologies, mainly on hypermodal text reading, demand studies that focus on Digital Literacy. In this context, this work proposes a guide of strategies to read hypermodal text in a foreign language (FL) considering hypermodality and affect. To accomplish this, a conception of social-interactional reading is adopted, which understands that the reading process occurs through the interaction between the text and the reader within a social practice that considers the construction of meanings based on socio-historical-ideological and cultural factors. Still, in the theoretical scope, the research is based on Lemke's (2002, 2010) and Selber (2004) studies on Multiliteracies related to technologies. To develop the hypermodal text reading strategies guide, the present work is based on the following theories: the Principles of Presentation, Orientation and Organization proposed by Lemke (2002); the Theory of the Neural Mechanism of Affect developed by Schumann (1997) and the Intersemiotic Coherence Analysis Model, reformulated by Gomes (2019). The guide provides theoretical and practical support for reading the hypermodal text in a foreign language, as it can help learners read the hypermodal text in FL and E/FL teachers in their educational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, F. A. Os caminhos de conhecer, refletir e experienciar o letramento digital: o discurso discente sobre a prática na formação inicial de professores. 2019. 140f. Dissertação em Linguí­stica - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.

BRAGA, D.B. Um alerta: navegar é preciso. In: BRAGA, D. B. (org.). Ambientes digitais: reflexões teóricas e práticas. São Paulo: Cortez. 2013. p. 56-58.

COIRO, J.L. Rethinking comprehension strategies to better prepare students for critically evaluating content on the Internet. The NERA Journal, v. 1, n. 39, p. 29-34, 2003.

COSCARELLI, C.V. Navegar e ler na rota do aprender. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 61-80.

COSCARELLI, C. V.; NOVAIS, A. E. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de Hoje, v. 3, n. 45, p. 35-42, 2010.

GARDENER, R. C.; LAMBERT, W. E. Motivational variables in second language acquisition. Canadian Journal of Psychology, v. 13, p. 266–272, 1959.

GARDNER, R. C. Motivation and Second Language Acquisition: the social-educational model. New York: Peter Lang, 2010.

GOMES, L.F. Coerência Intersemiótica: um estudo aplicado de três modelos de análise das relações imagem texto. In: AZEVEDO, I.C.M. & COSTA, F. R. (org.), Multimodalidade e práticas de Multiletramentos no ensino de lí­nguas. São Paulo: Blucher. 2019. p. 249-263.

LEMKE, J. L. Travels in Hypermodality. Visual Communication, v. 1, n. 3, p. 299-325, 2002.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mí­dias. Trabalhos em Linguí­stica Aplicada, v. 2, n. 49, p. 455–479, 2010.

LEMKE, J. L. Multimedia and discourse analysis. In: GEE, J. P. & HANDFORD, M. (org.), The Routledge handbook of discourse analysis. New York: Routledge. 2013. p. 105-115.

MONTEIRO, A. M. V.; RIBEIRO, P. N. S. Realidade virtual no ensino de vocabulário de inglês: um estudo exploratório sobre afeto no uso da tecnologia. Trabalhos em Linguí­stica Aplicada, v. 2, n. 59, p. 1310-1338, 2020.

SAITO, F. S.; SOUZA, P. N. (Multi)letramento(s) digital(is): por uma revisão de literatura crí­tica. Linguagens e Diálogos, v. 2, n. 1, p. 109-143, 2011.

SAITO, F. S. Aprendizagem de vocabulário de inglês como lí­ngua estrangeira em ambiente hipermí­dia: efeitos da retenção lexical a curto e longo prazo em uma abordagem de ensino e aprendizagem lexical implí­cita. 2015. 146f. Tese (Doutorado em Linguí­stica) – Universidade Federal de Juiz de fora, Juiz de Fora, 2015.

ROJO, R.; BARBOSA, J. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SCHUMANN, J. H. Language learning: the neurobiology of affect in language. Malden: Blackwell Publishers, 1997.

SELBER, S. A. Multiliteracies for a digital age. Carbondale: SIU Press, 2004.

Published

2021-12-08

How to Cite

ABRITTA , L. F. A. .; RIBEIRO, P. N. de S. . Um guia de estratégias de leitura para o texto hipermodal em lí­ngua estrangeira: foco na hipermodalidade e no afeto. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 10, p. e02130, 2021. DOI: 10.22297/2316-17952021v10e02130. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/3392. Acesso em: 23 nov. 2024.