Lived sxperiences of active responsive and responsible language teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02327

Keywords:

Remote Education; Subject. Responsiveness. Responsibility. Lived experience.

Abstract

We propose, with this study, a discussion about the constitution of the responsive and responsible languages teacher from lived experiences in the pandemic chronotope as part of a bigger research project about lived experiences of those teachers. Based on the theoretical assumptions written of the so-called Bakhtin Circle and on studies about training and lived experiences of teachers, we seek to discuss some aspects of the conception of an active responsive and responsible teacher, articulating the theoretical and epistemological writings with some discourses of teachers who experience the current teaching reality. In general, the investigation made noticeable that contemporary challenges thrown to the teaching profession show the multiple character of the teacher's lived experience, which, in an emergency way, is led to produce active institutional responses, responding responsibly to their acts, in different positions.

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Author Biographies

Andre Cordeiro dos Santos, Instituto Federal de Alagoas (IFAL)

Docente do Instituto Federal de Alagoas (IFAL), Campus Murici. Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Rita Maria Diniz Zozzoli, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Tem estágio pós-doutoral no Departamento de Lingüística Aplicada do IEL da UNICAMP e estágio Pós-Doutoral na Universidade de Paris III/Sorbonne Nouvelle. É uma das líderes do grupo de pesquisa interdisciplinar e interinstitucional "Discurso, ensino e aprendizagem de línguas e literaturas" (GEDEALL), com sede na UFAL; é pesquisadora do grupo de estudos "Práticas discursivas na contemporaneidade", da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), ambos cadastrados no diretório de grupos do CNPq. 

Sílvio Nunes da Silva Júnior, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor e mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas (PPGLL/UFAL). Realizou pós-doutorado no Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos da Universidade do Estado da Bahia (PPGESA/UNEB) e no Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS/UPE). Atualmente, é docente da Universidade de Pernambuco (UPE). É Pesquisador do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (GEDEALL/CNPq/UFAL) e um dos líderes do Grupo de Estudo das Narrativas Alagoanas (GENA/CNPq/UNEAL). 

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Published

2023-09-29

How to Cite

SANTOS, A. C. dos; ZOZZOLI, R. M. D. .; SILVA JÚNIOR, S. N. da. Lived sxperiences of active responsive and responsible language teachers. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02327, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02327. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4761. Acesso em: 5 oct. 2024.