Lived sxperiences of active responsive and responsible language teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02327

Keywords:

Remote Education; Subject. Responsiveness. Responsibility. Lived experience.

Abstract

We propose, with this study, a discussion about the constitution of the responsive and responsible languages teacher from lived experiences in the pandemic chronotope as part of a bigger research project about lived experiences of those teachers. Based on the theoretical assumptions written of the so-called Bakhtin Circle and on studies about training and lived experiences of teachers, we seek to discuss some aspects of the conception of an active responsive and responsible teacher, articulating the theoretical and epistemological writings with some discourses of teachers who experience the current teaching reality. In general, the investigation made noticeable that contemporary challenges thrown to the teaching profession show the multiple character of the teacher's lived experience, which, in an emergency way, is led to produce active institutional responses, responding responsibly to their acts, in different positions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andre Cordeiro dos Santos, Instituto Federal de Alagoas (IFAL)

Docente do Instituto Federal de Alagoas (IFAL), Campus Murici. Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Rita Maria Diniz Zozzoli, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Tem estágio pós-doutoral no Departamento de Lingüística Aplicada do IEL da UNICAMP e estágio Pós-Doutoral na Universidade de Paris III/Sorbonne Nouvelle. É uma das líderes do grupo de pesquisa interdisciplinar e interinstitucional "Discurso, ensino e aprendizagem de línguas e literaturas" (GEDEALL), com sede na UFAL; é pesquisadora do grupo de estudos "Práticas discursivas na contemporaneidade", da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), ambos cadastrados no diretório de grupos do CNPq. 

Sílvio Nunes da Silva Júnior, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor e mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas (PPGLL/UFAL). Realizou pós-doutorado no Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação, Cultura e Territórios Semiáridos da Universidade do Estado da Bahia (PPGESA/UNEB) e no Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS/UPE). Atualmente, é docente da Universidade de Pernambuco (UPE). É Pesquisador do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e Aprendizagem de Línguas e Literaturas (GEDEALL/CNPq/UFAL) e um dos líderes do Grupo de Estudo das Narrativas Alagoanas (GENA/CNPq/UNEAL). 

References

BAKHTIN, M. M. Questões de literatura e de estética. São Paulo: Hucitec/UNESP, 1998.

BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BUSTAMANTE, J. Poder comunicativo, ecossistemas digitais e cidadania digital. In: SILVEIRA, S. A. (org.). Cidadania e redes digitais. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil: Maracá – Educação e Tecnologias, 2010. P. 11-35. Disponível em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/1/livro-cidadania-e-redes-digitais.pdf. Acesso em: 23 jul. 2015.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, 2003. p. 221-236.

DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

GERALDI, W. A aula como acontecimento. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

GIOVANI, F; SOUZA, N. B. Bakhtin e a educação: a ética, a estética e a cognição. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

MARQUES, E. S. A. Perejuvânie (vivências), afetos e sentidos na obra de Vigotski e na pesquisa em educação. In: XIII EDUCERE, Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. Curitiba: PUCPRESS Editora Universitária, v. 01., 2014. p. 6775-6786.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica e uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2016.

MORSON, G. S. O cronotopo da humanicidade: Bakhtin e Dostoiévisk. In: NELE, B. et al. (org.) Bakhtin e o cronotopo. Reflexões. Aplicações, Perspectivas. São Paulo: Parábola, 2015. p.118-140.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p.1106-1133, 2017.

OLIVEIRA, M. B. F.; SZUNDY, P. T. C. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 9, p. 184-205, 2014.

ROBERTI, D. L. P. Um olhar sobre a “vivência” através do seu autor: conceitos e traduções na obra de Vigotski. Fractal, Revista de Psicologia, v. 31, n. 1, p. 16-19, abr. 2019.

SOBRAL, A.; GIOCOMELLI, K. Comentários sobre o Círculo de Bakhtin e Vygotsky para uma concepção dialógica de educação. PERcursos Linguísticos, v. 8, n. 19, p. 12-27, 2018.

SZUNDY, P. T. C. Educação como ato responsável: a formação de professores de linguagens à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin. Trabalho de Linguística Aplicada, Campinas, v. 1, n. 53, p. 13-32, 2014.

TOASSA, G. Relações entre comunicação, vivência e discurso em Vigotski: observações introdutórias. Psicol. educ., São Paulo, n. 39, p. 15-22, dez. 2014.

VOLOCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterine Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekatenina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.

ZOZZOLI, R. M. D. A disseminação cronotópica de enunciados prototípicos nas relações dialógicas: a dinamicidade de “ele não me representa”. In: BUTTURI, B; BRAGA, S; SOARES, T. (org.). No campo discursivo: teoria e análise. Campinas: Pontes, 2020, v. 1, p. 260-292.

Published

2023-09-29

How to Cite

SANTOS, A. C. dos; ZOZZOLI, R. M. D. .; SILVA JÚNIOR, S. N. da. Lived sxperiences of active responsive and responsible language teachers. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02327, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02327. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4761. Acesso em: 21 nov. 2024.