Lived sxperiences of active responsive and responsible language teachers
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02327Keywords:
Remote Education; Subject. Responsiveness. Responsibility. Lived experience.Abstract
We propose, with this study, a discussion about the constitution of the responsive and responsible languages teacher from lived experiences in the pandemic chronotope as part of a bigger research project about lived experiences of those teachers. Based on the theoretical assumptions written of the so-called Bakhtin Circle and on studies about training and lived experiences of teachers, we seek to discuss some aspects of the conception of an active responsive and responsible teacher, articulating the theoretical and epistemological writings with some discourses of teachers who experience the current teaching reality. In general, the investigation made noticeable that contemporary challenges thrown to the teaching profession show the multiple character of the teacher's lived experience, which, in an emergency way, is led to produce active institutional responses, responding responsibly to their acts, in different positions.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Questões de literatura e de estética. São Paulo: Hucitec/UNESP, 1998.
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Introdução e tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.
BUSTAMANTE, J. Poder comunicativo, ecossistemas digitais e cidadania digital. In: SILVEIRA, S. A. (org.). Cidadania e redes digitais. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil: Maracá – Educação e Tecnologias, 2010. P. 11-35. Disponível em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/1/livro-cidadania-e-redes-digitais.pdf. Acesso em: 23 jul. 2015.
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 2, 2003. p. 221-236.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
GERALDI, W. A aula como acontecimento. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
GIOVANI, F; SOUZA, N. B. Bakhtin e a educação: a ética, a estética e a cognição. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.
MARQUES, E. S. A. Perejuvânie (vivências), afetos e sentidos na obra de Vigotski e na pesquisa em educação. In: XIII EDUCERE, Formação de professores: contextos, sentidos e práticas. Curitiba: PUCPRESS Editora Universitária, v. 01., 2014. p. 6775-6786.
MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica e uma poética sociológica. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2016.
MORSON, G. S. O cronotopo da humanicidade: Bakhtin e Dostoiévisk. In: NELE, B. et al. (org.) Bakhtin e o cronotopo. Reflexões. Aplicações, Perspectivas. São Paulo: Parábola, 2015. p.118-140.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p.1106-1133, 2017.
OLIVEIRA, M. B. F.; SZUNDY, P. T. C. Práticas de multiletramentos na escola: por uma educação responsiva à contemporaneidade. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 9, p. 184-205, 2014.
ROBERTI, D. L. P. Um olhar sobre a “vivência” através do seu autor: conceitos e traduções na obra de Vigotski. Fractal, Revista de Psicologia, v. 31, n. 1, p. 16-19, abr. 2019.
SOBRAL, A.; GIOCOMELLI, K. Comentários sobre o Círculo de Bakhtin e Vygotsky para uma concepção dialógica de educação. PERcursos Linguísticos, v. 8, n. 19, p. 12-27, 2018.
SZUNDY, P. T. C. Educação como ato responsável: a formação de professores de linguagens à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin. Trabalho de Linguística Aplicada, Campinas, v. 1, n. 53, p. 13-32, 2014.
TOASSA, G. Relações entre comunicação, vivência e discurso em Vigotski: observações introdutórias. Psicol. educ., São Paulo, n. 39, p. 15-22, dez. 2014.
VOLOCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterine Vólkova Américo; ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.
VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekatenina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.
ZOZZOLI, R. M. D. A disseminação cronotópica de enunciados prototípicos nas relações dialógicas: a dinamicidade de “ele não me representa”. In: BUTTURI, B; BRAGA, S; SOARES, T. (org.). No campo discursivo: teoria e análise. Campinas: Pontes, 2020, v. 1, p. 260-292.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.