Concursos públicos para professor de língua portuguesa: obstáculo ao reconhecimento do saber científico e crítico sobre a linguagem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02521

Keywords:

linguistics, tradicional grammar, professional formation

Abstract

In this paper, we aim to analyze how knowledge about language is configured in the exams of three public selection processes for Portuguese Language teaching positions held in 2025 in the state of Rio Grande do Norte: those organized by the Municipality of Natal, the State Government of Rio Grande do Norte, and the Federal Institute of Rio Grande do Norte. This analysis is framed by two key considerations: first, that language is a complex and heterogeneous object, and therefore any knowledge produced about it necessarily stems from a particular angle or perspective; and second, that the Curricular Guidelines for Language and Literature Programs establish that graduates must possess a solid linguistic foundation. Our examination of questions involving the analysis, description, and explanation of linguistic phenomena revealed a lack of explicit theoretical framework, a strong predominance of content focused on language structure—particularly grounded in traditional knowledge (as represented by Traditional Grammar)—and minimal attention given to other dimensions of language, such as linguistic acts and situated practices. These findings highlight the erasure of the characteristics of knowledge about language and the marginalization of Linguistics as a scientific field, reinforcing a distorted view of how knowledge about language is constructed. In this sense, these selection processes, as instruments of professional evaluation policy, represent an obstacle to the recognition of scientific and critical knowledge about language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clemilton Lopes Pinheiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor em Letras, área de Filologia e Linguística Portuguesa, pela Unesp, campus de Assis. Realizou estágios de pós-doutorado na Universidade Nova de Lisboa (Portugal), na Universidade Sorbonne Nouvelle — Paris 3 (França) e na Universidade de Tübingen (Alemanha). Professor de Linguística na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 — CNPq. 

Mateus Parducci Soares de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestre e doutorando em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL), na Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

References

BORGES NETO, J. Ensaios de Filosofia da Linguística. São Paulo: Parábola, 2004.

BORGES NETO, J. A naturalização da gramática tradicional e seu uso protocolar. Texto de conferência proferida durante o VIII Congresso da ABRALIN, Natal/RN, 02/02/2013 (não publicado).

BORGES NETO, J. História da gramática. Curitiba: Ed. UFPR, 2022.

COLOMBAT, B.; FOURNIER, J.-M; PUECH, C. Histoire des idées sur le langage et les langues. Paris: Klincksieck, 2010.

DUBOIS, J. et al. Dictionnaire de Linguistique. Paris: Larousse, 1996.

MEC/CNE/BRASIL. Parecer CES 492/2001 - Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Arquivologia, Biblioteconomia, Ciências Sociais - Antropologia, Ciência Política e Sociologia, Comunicação Social, Filosofia, Geografia, História, Letras, Museologia e Serviço Social. Brasília, 2001.

PAVEAU, M.-A. Les normes perceptives de la linguistique populaire, Langage et Societé, n. 121, p. 93-109, 2007. Disponível em: https://shs.cairn.info/revue-langage-et-societe-2007-1-page-93?lang=fr. Acesso em: 22 jul. 2025.

PINHEIRO, C. L. et al. A problemática da diversidade teórica em torno do texto. In: FERREIRA, H. M.; FONSECA, J. D.; DIAS, F. L. de C. (org.). Linguística textual: dimensões linguísticas, semióticas e discursivas. São Paulo: Parábola, 2025. p. 52-65.

SAUSSURE, F. Escritos de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2004 [2002].

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006 [1916].

Published

2025-10-24

How to Cite

PINHEIRO, Clemilton Lopes; LIMA, Mateus Parducci Soares de. Concursos públicos para professor de língua portuguesa: obstáculo ao reconhecimento do saber científico e crítico sobre a linguagem. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 14, p. e02521, 2025. DOI: 10.22297/2316-17952025v14e02521. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/7357. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.