Concursos públicos para professor de língua portuguesa: obstáculo ao reconhecimento do saber científico e crítico sobre a linguagem
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02521Keywords:
linguistics, tradicional grammar, professional formationAbstract
In this paper, we aim to analyze how knowledge about language is configured in the exams of three public selection processes for Portuguese Language teaching positions held in 2025 in the state of Rio Grande do Norte: those organized by the Municipality of Natal, the State Government of Rio Grande do Norte, and the Federal Institute of Rio Grande do Norte. This analysis is framed by two key considerations: first, that language is a complex and heterogeneous object, and therefore any knowledge produced about it necessarily stems from a particular angle or perspective; and second, that the Curricular Guidelines for Language and Literature Programs establish that graduates must possess a solid linguistic foundation. Our examination of questions involving the analysis, description, and explanation of linguistic phenomena revealed a lack of explicit theoretical framework, a strong predominance of content focused on language structure—particularly grounded in traditional knowledge (as represented by Traditional Grammar)—and minimal attention given to other dimensions of language, such as linguistic acts and situated practices. These findings highlight the erasure of the characteristics of knowledge about language and the marginalization of Linguistics as a scientific field, reinforcing a distorted view of how knowledge about language is constructed. In this sense, these selection processes, as instruments of professional evaluation policy, represent an obstacle to the recognition of scientific and critical knowledge about language.
Downloads
References
BORGES NETO, J. Ensaios de Filosofia da Linguística. São Paulo: Parábola, 2004.
BORGES NETO, J. A naturalização da gramática tradicional e seu uso protocolar. Texto de conferência proferida durante o VIII Congresso da ABRALIN, Natal/RN, 02/02/2013 (não publicado).
BORGES NETO, J. História da gramática. Curitiba: Ed. UFPR, 2022.
COLOMBAT, B.; FOURNIER, J.-M; PUECH, C. Histoire des idées sur le langage et les langues. Paris: Klincksieck, 2010.
DUBOIS, J. et al. Dictionnaire de Linguistique. Paris: Larousse, 1996.
MEC/CNE/BRASIL. Parecer CES 492/2001 - Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Arquivologia, Biblioteconomia, Ciências Sociais - Antropologia, Ciência Política e Sociologia, Comunicação Social, Filosofia, Geografia, História, Letras, Museologia e Serviço Social. Brasília, 2001.
PAVEAU, M.-A. Les normes perceptives de la linguistique populaire, Langage et Societé, n. 121, p. 93-109, 2007. Disponível em: https://shs.cairn.info/revue-langage-et-societe-2007-1-page-93?lang=fr. Acesso em: 22 jul. 2025.
PINHEIRO, C. L. et al. A problemática da diversidade teórica em torno do texto. In: FERREIRA, H. M.; FONSECA, J. D.; DIAS, F. L. de C. (org.). Linguística textual: dimensões linguísticas, semióticas e discursivas. São Paulo: Parábola, 2025. p. 52-65.
SAUSSURE, F. Escritos de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2004 [2002].
SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006 [1916].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Clemilton Lopes Pinheiro, Mateus Parducci Soares de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.








