Compared analysis of didactic book approaches for New Testament greek teaching and learning
Keywords:
Approach and method, Didactic material, New Testament GreekAbstract
Didactic books have an important role for language teaching and learning, particularly when they are assumed as language teaching plan. For this reason, it is necessary to analyze didactic books approach, considering that they can be used to conduct language teaching. We intend, with this work, to analyze two widely used didactic book for learning and teaching of New Testament Greek – Koine Greek - adopted in some theological courses in Brazil, aiming at reading biblical text in its original language. This analysis is based on Brown and Lee (2015), and Richards and Rodgers (2016) to identify approaches and methods main features for language teaching. We have concluded that both didactic books emphasize textual translation and grammar, with different approaches in lesson development.
Downloads
References
BROWN, H. D. Principle of language learning and teaching. 4th ed. New York: Longman, 2000.
BROWN, H. D., LEE, H. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 4th ed. White Plains: Longman, 2015
BROWN, J. D. & RODGERS, T. S. Doing second language research. London: Oxford University Press, 2003.
DOBSON, J. H. Aprenda o Grego do Novo Testamento: Curso completo para se ler o Novo Testamento na Língua Original. Rio de Janeiro: CPAD, 1994.
CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n.3, set./dez. 2004. pp. 549-566.
DIAS, R; CRISTÓVíO, V. L. L. (Org.). O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; CHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: ROJO, R.; SALES, G (orgs). Gêneros Orais e Escritos na escola. 2ª ed. Mercado das Letras: Campinas, 2010.
FERGUSON, John. A herança do helenismo. Antônio Gonçalves Mattoso. Lisboa, Portugal: Editorial Verbo, 1973.
FINLEY, M. I. Os Gregos Antigos. Tradução de Artur Morão. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1963.
FRISON, M. D.; VIANNA, J.; CHAVES, J.; M. BERNARDI, F. N. Livro didático como instrumento de apoio para a construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: VII Encontro nacional de pesquisa em educação em ciência. Florianópolis: Anais do VIII Enpec, 2009.
FUNARI, P. P. Grécia e Roma. São Paulo: Contexto, 2002.
HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotics: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978.
HARMER, J. How to teach English. White Plains: Longman, 2007.
HORTA, G. N. B. P. Helenismo e Cristianismo. Calíope – Presença Clássica. Rio de Janeiro, nº 7, pp. 81-93, julho / dezembro, 1988.
HORTA, G. N. B. P. Os Gregos e Seu Idioma. Tomo I, Rio de Janeiro: di Giorgio, 1991.
HYMES, D. On communicative competence. In. PRIDE, J. B., HOLME, J. (orgs.). Sociolinguistics: selected readings. Harmondsworth: Penguin, 1972.
KOESTER, H. Introdução ao Novo Testamento – História, Cultura e Religião do Período Helenístico (Volume 1). Tradução de Euclides Luiz Calloni. São Paulo: Paulus, 2005.
LARSEN-FREEMAN, D. Techniques and principles in language teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2013.
LÉVÊQUE, P. O Mundo Helenístico. Tradução de Teresa Meneses. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1987.
LUTERO, Martinho. Obras selecionadas. 5 v. São Leopoldo: Comissão Interluterana de Literatura, 1995.
MEEKS, Wayne A. Os Primeiros Cristãos Urbanos – O Mundo Social do Apóstolo Paulo. Tradução de I.F.L. Ferreira. São Paulo: Paulus / Academia Cristã, 2011.
MERKLE, B. L., PLUMMER, R. L. Greek for life: strategies for learning, retaining and reviving New Testament Greek. Grand Rapids: Baker Academic, 2017.
MOUNCE, W .D. Fundamentos do Grego Bíblico. São Paulo: Vida, 2009.
OLIVEIRA E PAIVA, V. L. M. de. História do Material Didático. In: DIAS, R; CRISTÓVíO, V. L. L. (Org.). O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 17-56.
OLIVEIRA, L. A. Métodos de Ensino de inglês: teorias, práticas e ideologias. São Paulo: Parábola, 2014.
OWEN, J. The Hebrew and Greek text of the scripture. In: GOOLD, W.H. The works of John Owen. Carlisle: Banner of Truth and Trust, 1968.
PIPER, J. Brothers, we are not professionals: a plea to pastors for radical ministry. Nashville: B&H, 2013.
RICHARDS, J. C., RODGERS, T. S. Approaches and methods in language teaching. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
RICHARDS, J. C., RODGERS, T. S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
ROBERTSON, A. T. The minister and his Greek New Testament. Birmingham: Solid Christian Books, 1923.
SILVA, C. M. D. D. Leia a Bíblia como literatura. São Paulo: Loyola, 2007.
SILVEIRA, M. I. M. Línguas estrangeiras: uma visão histórica das abordagens, métodos e técnicas de ensino. Maceió: Edições Catavento, 1999.
STAMBAUGH, J. E., BALCH, D. L. O Novo Testamento em Seu Ambiente Social. Tradução de João Rezende Costa. São Paulo: Paulus, 2008.
TOMLINSON, B. Glossary of basic terms for materials development in language teaching. IN: TOMLINSON, B. Materials development in language teaching. Cambridge: CUP, 2004.
VILAÇA, M. L. C. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades e papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades da Unigranrio. Vol. VII, Nº XXX, Julho-Setembro de 2009.
WIDDOWSON, H. G. O ensino de línguas para a comunicação. Campinas: Pontes, 1991.
WILKINS, D. A. Notional syllabuses. Oxford, Oxford University Press, 1976.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 José Roberto Alves Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.