"If you can see, notice": a look about the ethos of the doctor´s wife in an assay on blindness
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952021v10e02109Keywords:
Nova retórica, Ethos, Ensaio sobre a cegueiraAbstract
The objective of this work is to investigate the woman of doctor´s ethos, character in the novel Essay on blindness, by José Saramago. This article is based on the categories theoretical-analytical of Perelman New Rhetoric and Olbrechts-Tyteca (2005), and in studies like Aristotle (2005), Reboul (2004), Souza (2003) and Mosca (2001). The corpus consists of excerpts from the character's speeches and received analytical-interpretive treatment. It was possible to verify that the protagonist's ethos is constituted by dualities, oscillating between the image of a haughty woman and the image of a doomed woman. Oscillations are due to the speaker-audience relationship, that is, the auditorium's pathos requires the adaptation of the speaker's ethos so that she continues to gain credibility about her "blindness". The results of this study contribute to the theoretical and analytical discussions of the new rhetoric, above all in questions about the orator's ethos, and his inseparable relationship from the auditorium, in the construction of the argumentation.
Downloads
References
ALEXANDRE, L. R. B. Os objetos-de-discurso em Ensaio sobre a Cegueira: variações e intenções. In: ENCONTRO DO MESTRADO EM LETRAS, 3., 2008, Teresina. Anais [...]. Terezina: EDUFIP, 2009. CD-RUM.
ALVES, M. L.; SOUZA, G. S. de. Na tensão de vozes, a (re)velação de imagens: o ethos de estudantes de letras em relatórios de estágio. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 2, n. 1, p. 125-146, 2013
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução: Alberto Nascimento Pena. 2. ed. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.
COSTA, R. L. da.; SOUZA, G. S. de. O professor de letras e o seu discurso: a construção do ethos de professores do ensino superior. Letras Magna, [S. l.], ano 5, n. 10, p. 1-16, 2009.
MEYER, M. A unidade da retórica e seus componentes: ethos, pathos e logos. In: MEYER, M. (org.). A retórica. Tradução: Marley N. Peres. São Paulo: 2007. p. 34-49.
MOSCA, L. do L. S. Retóricas de ontem e hoje. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2001.
PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado de argumentação: a nova retórica. Tradução: Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
REBOUL, O. Introdução í retórica. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SARAMAGO, J. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das letras, 1995.
SENA, G. C. A.; FIGUEIREDO, M. F. Um estudo da teoria da argumentação da retórica aristotélica í teoria dos blocos semânticos. Diálogo das Letras, v. 2, n. 1, p. 4-23, 2013.
SILVA, A. A. da. Da origem da retórica í teoria da argumentação no discurso. In: SILVA, A. A. da. Argumentação em textos escritos por crianças em fase de alfabetização. Curitiba, PR: Editora CRV, 2013. p. 21-40.
SOUZA, G. S. de. Argumentação no discurso: questões conceituais. In: FREITAS, A. C de.; RODRIGUES, L de O.; SAMPAIO, M. L. P. (org.). Linguagem, discurso e cultura: múltiplos objetos e abordagens. Mossoró: Queima-Bucha/Edições UERN, 2008. p. 57-74.
SOUZA, G. S. de. O Nordeste em mídia: um (des) encontro de sentidos. 2003. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, campus de Araraquara, Universidade Estadual paulista "Julio Mesquita Filho", São Paulo, 2003.
SOUZA, G. S de.; COSTA, R. L da.; MOREIRA, M. C de F. O que diz o egresso de um curso de Letras sobre sua formação: argumentação em discursos sobre o ensino superior. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 6, n. 1, p. 387-404, 2017.
TEIXEIRA, G. L. A violência é cega: reflexões em torno de Ensaio sobre a cegueira de José Saramago. Revista Aurora, São Paulo, n. 40, p. 19-27, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.