Ensino de língua portuguesa do ponto de vista da enunciação: uma proposta didática a partir da Análise Dialógica do Discurso
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02312Keywords:
Língua Portuguesa, Enunciação, EnsinoAbstract
The presence of Dialogical Discourse Analysis in Portuguese language teaching implies working with concrete statements, with living language, in circulation in the social context. Faced with the emergency of a reform in Portuguese language teaching that goes beyond the approach of grammatical issues in isolated sentences, we aim, in this paper, to present and reflect about a teaching from the point of view of enunciation. To achieve this, we seek to understand issues such as dialogic alterity, the use of genres of discourse, and grammar teaching from the perspective of enunciation, aspects discussed by authors such as Volochínov (2018) Sobral and Giacomelli (2016; 2021) and Guimarães (2021). Methodologically, we used the bibliographical research and resorted to Volochínov and Bakhtinian authors in order to build a didactic proposal for the teaching of Portuguese from an enunciative perspective. This paper aims to contribute to the reflection on the teaching of Portuguese language, as well as to promote practical changes so that students understand that, more than a school subject, Portuguese language is a language of communication, in constant development, and that understanding it and making themselves understood through it makes them critical and autonomous subjects in the world they live.
Downloads
References
CLERISI, G. D. S. A prática de análise linguística em uma concepção de educação dialógica alteritária. In: PEREIRA, R. A. COSTA-HÜBES, T. C. (org.). Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 247-280.
GUIMARÃES, F. T. B. Uma interface entre os novos estudos do letramento e a concepção de gêneros do discurso: parâmetros para uma pedagogia dialógica alteritária na educação básica. 2021. 353 f. Tese (Doutorado) - Curso de Letras, Associação Ampla do Centro Universitário Ritter dos Reis/Laureate, Universidade de Caxias do Sul, Porto Alegre, 2021.
MOSER, A. NAUROSKI, E. A. LOPES, L. F. PETRACCA, R. Ética, estética e educação. Curitiba: InterSaberes, 2019.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras/ Associação de Leitura do Brasil, 1996.
SOBRAL, A. Gêneros discursivos, posição enunciativa e dilemas da transposição didática: novas reflexões: Letras de Hoje, v. 46, n. 1, p. 37–45, 2011.
SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 3, p. 1076–1094, 2016.
SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Por uma proposta de educação dialógica alteritária. Línguas & Letras. p. 21-49, 2020).
SOBRAL, A. GIACOMELLI, K. A prática de análise linguística em uma concepção de educação dialógica alteritária. In: PEREIRA, R. A. COSTA-HÜBES, T. C. (org.). Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 133-156.
SOBRAL, A.; GUIMARÃES, F. T.; GIACOMELLI, K. Propostas para uma perspectiva dialógica alteritária em produção textual a partir da BNCC. Línguas & Letras, v. 23, n. 55, p. 53-75, 2022.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico nas ciências da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018. 376.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.