Ensino de língua portuguesa do ponto de vista da enunciação: uma proposta didática a partir da Análise Dialógica do Discurso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02312

Keywords:

Língua Portuguesa, Enunciação, Ensino

Abstract

The presence of Dialogical Discourse Analysis in Portuguese language teaching implies working with concrete statements, with living language, in circulation in the social context. Faced with the emergency of a reform in Portuguese language teaching that goes beyond the approach of grammatical issues in isolated sentences, we aim, in this paper, to present and reflect about a teaching from the point of view of enunciation. To achieve this, we seek to understand issues such as dialogic alterity, the use of genres of discourse, and grammar teaching from the perspective of enunciation, aspects discussed by authors such as Volochínov (2018) Sobral and Giacomelli (2016; 2021) and Guimarães (2021). Methodologically, we used the bibliographical research and resorted to Volochínov and Bakhtinian authors in order to build a didactic proposal for the teaching of Portuguese from an enunciative perspective. This paper aims to contribute to the reflection on the teaching of Portuguese language, as well as to promote practical changes so that students understand that, more than a school subject, Portuguese language is a language of communication, in constant development, and that understanding it and making themselves understood through it makes them critical and autonomous subjects in the world they live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanuele Krewer, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Carolina Pantoja Soares, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Adail Sobral, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Coordenador do Programa de Pós Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande (PPGL-FURG). Doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP. Bolsista de Produtividade em Pesquisa - PQ2 – CNPq.

References

CLERISI, G. D. S. A prática de análise linguística em uma concepção de educação dialógica alteritária. In: PEREIRA, R. A. COSTA-HÜBES, T. C. (org.). Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 247-280.

GUIMARÃES, F. T. B. Uma interface entre os novos estudos do letramento e a concepção de gêneros do discurso: parâmetros para uma pedagogia dialógica alteritária na educação básica. 2021. 353 f. Tese (Doutorado) - Curso de Letras, Associação Ampla do Centro Universitário Ritter dos Reis/Laureate, Universidade de Caxias do Sul, Porto Alegre, 2021.

MOSER, A. NAUROSKI, E. A. LOPES, L. F. PETRACCA, R. Ética, estética e educação. Curitiba: InterSaberes, 2019.

POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras/ Associação de Leitura do Brasil, 1996.

SOBRAL, A. Gêneros discursivos, posição enunciativa e dilemas da transposição didática: novas reflexões: Letras de Hoje, v. 46, n. 1, p. 37–45, 2011.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso – ADD. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 3, p. 1076–1094, 2016.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Por uma proposta de educação dialógica alteritária. Línguas & Letras. p. 21-49, 2020).

SOBRAL, A. GIACOMELLI, K. A prática de análise linguística em uma concepção de educação dialógica alteritária. In: PEREIRA, R. A. COSTA-HÜBES, T. C. (org.). Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 133-156.

SOBRAL, A.; GUIMARÃES, F. T.; GIACOMELLI, K. Propostas para uma perspectiva dialógica alteritária em produção textual a partir da BNCC. Línguas & Letras, v. 23, n. 55, p. 53-75, 2022.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico nas ciências da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018. 376.

Published

2023-07-10

How to Cite

KREWER, E.; SOARES, C. P.; SOBRAL, A. Ensino de língua portuguesa do ponto de vista da enunciação: uma proposta didática a partir da Análise Dialógica do Discurso. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02312, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02312. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4743. Acesso em: 24 nov. 2024.