Avaliação e uso do livro didático de língua inglesa: o olhar de professores da rede pública de ensino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02321

Keywords:

Avaliação de Livro Didático, Seleção de Livro Didático, PNLD

Abstract

My objective, in this work, is to analyze the process of evaluation and selection of the English Language Coursebook, approved in the PNLD 2017, and to problematize some conditions of its use by public school teachers of 4 cities in the State of Rio de Janeiro. Studies in the field of teaching materials always point to the socio-pedagogical value that coursebooks have achieved in Additional Language classrooms (TILIO, 2006; DIAS, 2009; RAMOS, 2009; TOMLINSOM, 2011; SILVA, 2013). Thus, 9 public school teachers participated in the research, through 2 instruments: questionnaire and interview. Therefore, I was able to conclude that evaluating and selecting a coursebook is not a simple task, just as the option for (non-)use of the coursebook is not consensual among the participants. Such results take into account the diverse context of language classes and also the professional choices of each teacher. Therefore, I emphasize the importance of University Institutions to include in their curriculum subjects that deal with the evaluation and selection process of coursebooks and that teachers follow academic productions in the area and carry out their own researches, contributing to the production and circulation of knowledge, so that there is a refinement of the perception of the act of evaluating coursebooks.

Keywords: Evaluation of coursebooks. Selection of coursebooks. PNLD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alan Rodrigo de Paiva Gonçalves, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor de inglês do Colégio Pedro II. Doutorando em Linguística Aplicada pelo Programa Interdisciplinar de Pós-graduação em Linguística Aplicada (PIPGLA) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

References

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-apresentacao. Acesso em 16 mar. 2017.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos PNLD 2017: Língua Estrangeira Moderna. Brasília: MEC/SEF, Brasília, DF, 2016.

CORACINI, M. J. R. F. (org.) Interpretação, autoria e legitimação do livro didático: língua materna e língua estrangeira. 2. ed. Campinas, São Paulo: Pontes, 2011.

CUNNINGSWORTH, A. Choosing your Coursebook. Macmillan Heineman, 1995.

DIAS, R. Critérios para a avaliação do livro didático de Língua Estrangeira. In: DIAS, R.; CRISTOVÃO, V. L. L. (org.). O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2009. p. 199-234.

RAMOS, R. C. G. O livro didático de língua inglesa para o Ensino Fundamental e Médio: papéis, avaliação e potencialidades. In: DIAS, R. e CRISTOVÃO, V.L.L. (org.). O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2009. p. 173-198.

SANTOS JORGE, M. L.; TENUTA, A. M. O lugar de aprender língua estrangeira é a escola: o papel do livro didático. In: LIMA, D.C. Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011. p. 121-132.

SILVA, R. C. Pesquisas sobre livros didáticos de línguas: reflexões. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA. Uberlândia. Anais do SILEL. vol.3, n.1, p. 1-9, 2013.

SOUZA, D. M. Autoridade, autoria e Livro Didático. In: CORACINI, M. J. R. F. (org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático: língua materna e língua estrangeira. 2ed. Campinas, São Paulo: Pontes, 2011. p. 27-31.

TILIO, R. C. O livro didático de inglês em uma abordagem sócio-discursiva: culturas, identidades e pós-modernidade. 2006. 258 f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro, 2006.

TILIO, R. C. O Livro Didático no ensino de línguas: caracterização do objeto, função e critérios de escolha. In: BARROS, A. L. E. C.; TENO, N. A. C.; ARAÚJO, S. D. (org.) Manifestações: ensaios críticos e ensino de línguas. Curitiba: Appris, 2016. p. 215-237.

TOMLINSON, B. Introduction: principles and procedures of materials development. In: TOMLINSON, B. (Editor). Materials Development in Language Teaching. 2. ed. Cambridge: CUP, 2011. p. 1-34.

VILAÇA, M. L. C. O material didático no ensino de língua estrangeira: definições, modalidades e papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. VIII, n. XXX, p. 1-14, jul./set., 2009.

VILAÇA, M. L. C. Materiais didáticos de língua estrangeira: aspectos de análise, avaliação e adaptação. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 8, n. 32, p. 1-12, jan./mar., 2010.

Published

2023-08-18

How to Cite

GONÇALVES, A. R. de P. . Avaliação e uso do livro didático de língua inglesa: o olhar de professores da rede pública de ensino. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02321, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02321. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5048. Acesso em: 21 nov. 2024.