Habilidades de Língua Portuguesa na BNCC: práticas de linguagem e objetos de conhecimento nos campos de atuação social

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952024v13e02425

Keywords:

BNCC - Ensino Médio, Práticas de linguagem, Objetos do conhecimento

Abstract

The National Common Core Curriculum is a normative document that aims to promote a set of essential learning skills to be developed over the three years of secondary school. In this sense, this research seeks to analyze the Portuguese language skills proposed in the document in terms of cognitive processes, knowledge objects and learning contexts in order to verify which language practices and knowledge objects are contemplated in the document. The corpus consists of 28 skills, referring to "all fields of social action" and the "journalistic-media" field, analyzed in the light of Systemic-Functional Linguistics (SFL). "All fields of social action" focuses on reading practices and linguistic/semiotic analysis and mobilizes objects such as effects of meaning and linguistic variation, while the "Journalistic-media" field emphasizes reading practices and especially mobilizes knowledge objects such as information curation.

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Author Biographies

Larissa de Andrade Godoy, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestranda em Letras, área de concentração Estudos Linguísticos, no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem (NEPELIN) e do Grupo de Pesquisa Linguagem no contexto social.     

Francieli Matzenbacher Pinton, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora adjunta do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Linguagem (NEPELIN). Membro do Grupo de Pesquisa Linguagem no contexto social e do Grupo de trabalho da ANPOLL Gêneros textuais/discursivos.  

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Published

2024-08-19

How to Cite

GODOY, L. de A.; PINTON, F. M. Habilidades de Língua Portuguesa na BNCC: práticas de linguagem e objetos de conhecimento nos campos de atuação social. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 13, p. e02425, 2024. DOI: 10.22297/2316-17952024v13e02425. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/6085. Acesso em: 5 oct. 2024.