Metagêneros em contexto acadêmico: o ensino do TCC a partir de tutoriais em ví­deos de YouTube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952021v10e02104

Keywords:

Meta-genres. Completion of course work. YouTube video tutorials.

Abstract

The genres that teach other genres, the meta-genres, are still poorly studied in the context of genre research. In this sense, we aim to analyze how YouTube tutorials guide / model the CCW, specifically the sections of Introduction, Methodology and Final Considerations, that is, how they conceive this genre and what guidelines characterize it. The theoretical assumptions that support this discussion are circumscribed in the scenario of Genres Rhetorical Studies (GRS), from scholars such as Bazerman (2006), Miller (2009), Giltrow (2002), among others. The article approaches, with adaptations, the thematic analysis model from a coding framework, by Jovchelovitch and Bauer (2017), to trigger the analyzes. The research is of a qualitative nature and, in terms of objectives, a descriptive, interpretative and exploratory approach. The results show that the tutorials present, predominantly, guidelines on CCW regarding structural-formal aspects. In addition, in the Methodology section there is a recurrence of guidance on scientific methodology, a phenomenon we call the meta-methodological approach. CCW is still seen in its broad sense. From the analysis, we understand that the guidelines focus the CCW in its written form.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. Revista Brasileira de Linguí­stica Aplicada, v. 18, p. 131-158, 2018.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARBOSA, J. C. Metagêneros: o ensino do gênero trabalho de conclusão de curso em manuais de metodologia destinados a culturas disciplinares especí­ficas. 2020. 172 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí­, Teresina, 2020.

BAWARSHI, A; REIFF, M. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola, 2013.

BAZERMAN, C. Escrevendo bem, cientí­fica e retoricamente: consequências práticas para escritores da ciência e seus professores. In: DIONíSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006. p. 23-43.

BERNARDINO, C. G.; ABREU, N. O. A seção de introdução em artigos acadêmicos experimentais da cultura disciplinar de Psicologia: um estudo sociorretórico. Raí­do, v. 12, n. 27, p. 462-482, 2017.

BEZERRA, B. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

CANTUíRIO, A. A. S. Metagêneros: uma análise de tutoriais de YouTube sobre a produção de trabalho de conclusão de curso-TCC. 2020. 210 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí­, Teresina, 2020.

DEVITT, A. J. Writing genres. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2004.

GILTROW, J. Meta-genre. In: COE, R.; LINGARD, L.; TESLENKO, T. (org.). The retoric and ideology of genre: strategies for stability and change. Cresskill: Hampton, 2002. p. 187-205.

HYLAND, K. Disciplinary discourses: social interactions in academic writing. Singapore: Pearson Education Limited, 2000.

JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. p. 90-113.

MILLER, C. Gênero como ação social. In: DIONíSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Estudos sobre gênero textual, agência e tecnologia. Recife: EDUFPE, 2009. p. 21-44.

NUNES, V. S. Análise de gênero no mundo do trabalho: os usos do memorando nas práticas dos profissionais do Instituto Federal de Pernambuco/Campus Recife nos séculos XX e XXI. 2017. 306 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.

NUNES, V. S.; SILVEIRA, M. I. M. O papel dos metagêneros na construção do gênero: um fator de estabilidade genérica? Calidoscópio, v. 16, n. 2, p. 303-314, 2018.

PACHECO, J. T. S.; BERNARDINO, C. G.; FREITAS, T. L. Um estudo sociorretórico da seção de Conclusão em artigos originais da cultura disciplinar da área de Nutrição. Revista Entrepalavras, v. 8, p. 119-139, 2018.

PAIVA, F. J. O. A construção de um modelo de análise do gênero artigo acadêmico experimental (AAE): ensinando, negociando e compartilhando conhecimentos. Revista Práticas de Linguagem, v. 8, p. 285-300, 2019.

PEREIRA, R. C. Orientações e desconstrução de mitos sobre o TCC. In: PEREIRA, R. C. (org). Entre conversas e práticas de TCC. João Pessoa: Ideia, 2016. p. 19-30.

SERRANO, P. H.; PAIVA, C. C. Critérios de categorização para os ví­deos do YouTube. Temática, v. 4, p. 2, 2008.

SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

2021-05-27

How to Cite

CANTUÁRIO, A. A. S.; FILHO, F. A. Metagêneros em contexto acadêmico: o ensino do TCC a partir de tutoriais em ví­deos de YouTube. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 10, p. e02104, 2021. DOI: 10.22297/2316-17952021v10e02104. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/2886. Acesso em: 23 nov. 2024.