Metagêneros em contexto acadêmico: o ensino do TCC a partir de tutoriais em vídeos de YouTube
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952021v10e02104Keywords:
Meta-genres. Completion of course work. YouTube video tutorials.Abstract
The genres that teach other genres, the meta-genres, are still poorly studied in the context of genre research. In this sense, we aim to analyze how YouTube tutorials guide / model the CCW, specifically the sections of Introduction, Methodology and Final Considerations, that is, how they conceive this genre and what guidelines characterize it. The theoretical assumptions that support this discussion are circumscribed in the scenario of Genres Rhetorical Studies (GRS), from scholars such as Bazerman (2006), Miller (2009), Giltrow (2002), among others. The article approaches, with adaptations, the thematic analysis model from a coding framework, by Jovchelovitch and Bauer (2017), to trigger the analyzes. The research is of a qualitative nature and, in terms of objectives, a descriptive, interpretative and exploratory approach. The results show that the tutorials present, predominantly, guidelines on CCW regarding structural-formal aspects. In addition, in the Methodology section there is a recurrence of guidance on scientific methodology, a phenomenon we call the meta-methodological approach. CCW is still seen in its broad sense. From the analysis, we understand that the guidelines focus the CCW in its written form.
Downloads
References
ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 18, p. 131-158, 2018.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BARBOSA, J. C. Metagêneros: o ensino do gênero trabalho de conclusão de curso em manuais de metodologia destinados a culturas disciplinares específicas. 2020. 172 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2020.
BAWARSHI, A; REIFF, M. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola, 2013.
BAZERMAN, C. Escrevendo bem, científica e retoricamente: consequências práticas para escritores da ciência e seus professores. In: DIONíSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2006. p. 23-43.
BERNARDINO, C. G.; ABREU, N. O. A seção de introdução em artigos acadêmicos experimentais da cultura disciplinar de Psicologia: um estudo sociorretórico. Raído, v. 12, n. 27, p. 462-482, 2017.
BEZERRA, B. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
CANTUíRIO, A. A. S. Metagêneros: uma análise de tutoriais de YouTube sobre a produção de trabalho de conclusão de curso-TCC. 2020. 210 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2020.
DEVITT, A. J. Writing genres. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2004.
GILTROW, J. Meta-genre. In: COE, R.; LINGARD, L.; TESLENKO, T. (org.). The retoric and ideology of genre: strategies for stability and change. Cresskill: Hampton, 2002. p. 187-205.
HYLAND, K. Disciplinary discourses: social interactions in academic writing. Singapore: Pearson Education Limited, 2000.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. p. 90-113.
MILLER, C. Gênero como ação social. In: DIONíSIO, A. P.; HOFFNAGEL, J. C. (org.). Estudos sobre gênero textual, agência e tecnologia. Recife: EDUFPE, 2009. p. 21-44.
NUNES, V. S. Análise de gênero no mundo do trabalho: os usos do memorando nas práticas dos profissionais do Instituto Federal de Pernambuco/Campus Recife nos séculos XX e XXI. 2017. 306 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
NUNES, V. S.; SILVEIRA, M. I. M. O papel dos metagêneros na construção do gênero: um fator de estabilidade genérica? Calidoscópio, v. 16, n. 2, p. 303-314, 2018.
PACHECO, J. T. S.; BERNARDINO, C. G.; FREITAS, T. L. Um estudo sociorretórico da seção de Conclusão em artigos originais da cultura disciplinar da área de Nutrição. Revista Entrepalavras, v. 8, p. 119-139, 2018.
PAIVA, F. J. O. A construção de um modelo de análise do gênero artigo acadêmico experimental (AAE): ensinando, negociando e compartilhando conhecimentos. Revista Práticas de Linguagem, v. 8, p. 285-300, 2019.
PEREIRA, R. C. Orientações e desconstrução de mitos sobre o TCC. In: PEREIRA, R. C. (org). Entre conversas e práticas de TCC. João Pessoa: Ideia, 2016. p. 19-30.
SERRANO, P. H.; PAIVA, C. C. Critérios de categorização para os vídeos do YouTube. Temática, v. 4, p. 2, 2008.
SWALES, J. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.