Strategies for teaching abstract at graduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02303

Keywords:

Estratégias de ensino, Escrita acadêmica, Resumo acadêmico

Abstract

This work aims to analyze teaching strategies for the written production of the abstract genre in graduation. For this, it starts from a teaching experience in an extension course offered to the academic community, mainly, from the Letters courses at the Federal University of XXXXXXXX (XXXX), campus XXXXXXXXX. Theoretically, it considers discussions about academic writing (LEA; STREET, 1998, 2014; CARLINO, 2008, 2013, 2017; FIAD, 2011; FISCHER; DIONÍSIO, 2011; AUTORA, 2020), about strategies (BORUCHOVITCH, 1999; OXFORD, 2003) and on the academic abstract genre (MOTTA-ROTH, HENDGES, 2010; AUTOR; AUTORA, 2020a, 2020b). Methodologically, it is classified as qualitative (CHIZZOTTI, 2003), explanatory (GIL, 2008) and documentary (CELLARD, 2008). It was possible to identify that the material indicates a work focused on the elements established by NBR 6028, considering the dialogue of these elements with the rhetorical movements for the production of the text of the abstract. As for the strategies used, it was found that most of the activities proposed for the course point to an adaptation to the study and production of the text of the abstract genre.

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Author Biographies

Roberto Barbosa Costa Filho, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Professor substituto no Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Márcia Candeia Rodrigues, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Possui graduação em Letras pela Universidade Potiguar (UNP), mestrado em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e é doutora pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Universidade Nova de Lisboa. Atualmente, é professora adjunta da Universidade Federal de Campina Grande no Centro de Humanidades  (UFCG), Campina Grande, PB. 

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Published

2023-06-16

How to Cite

COSTA FILHO, R. B.; RODRIGUES, M. C. Strategies for teaching abstract at graduation. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02303, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02303. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4797. Acesso em: 5 oct. 2024.