Strategies for teaching abstract at graduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02303

Keywords:

Estratégias de ensino, Escrita acadêmica, Resumo acadêmico

Abstract

This work aims to analyze teaching strategies for the written production of the abstract genre in graduation. For this, it starts from a teaching experience in an extension course offered to the academic community, mainly, from the Letters courses at the Federal University of XXXXXXXX (XXXX), campus XXXXXXXXX. Theoretically, it considers discussions about academic writing (LEA; STREET, 1998, 2014; CARLINO, 2008, 2013, 2017; FIAD, 2011; FISCHER; DIONÍSIO, 2011; AUTORA, 2020), about strategies (BORUCHOVITCH, 1999; OXFORD, 2003) and on the academic abstract genre (MOTTA-ROTH, HENDGES, 2010; AUTOR; AUTORA, 2020a, 2020b). Methodologically, it is classified as qualitative (CHIZZOTTI, 2003), explanatory (GIL, 2008) and documentary (CELLARD, 2008). It was possible to identify that the material indicates a work focused on the elements established by NBR 6028, considering the dialogue of these elements with the rhetorical movements for the production of the text of the abstract. As for the strategies used, it was found that most of the activities proposed for the course point to an adaptation to the study and production of the text of the abstract genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Barbosa Costa Filho, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Professor substituto no Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Márcia Candeia Rodrigues, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Possui graduação em Letras pela Universidade Potiguar (UNP), mestrado em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e é doutora pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) - Universidade Nova de Lisboa. Atualmente, é professora adjunta da Universidade Federal de Campina Grande no Centro de Humanidades  (UFCG), Campina Grande, PB. 

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 6028: informação e documentação: Resumo: Apresentação. Rio de Janeiro, 2003.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 6028: informação e documentação: Resumo: Apresentação. Rio de Janeiro, 2018.

BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 12, n. 02, 1999.

CARLINO, P. Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura. ¿Por qué es necesaria la alfabetización académica? In: CARDONA, E. N.; CASTILLO, S. C. (Eds.) Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Ociedente, 2008. p. 155-190.

CARLINO, P. Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa. V. 18, n. 57, p. 355-381, 2013.

CARLINO, P. Escrever, ler e aprender na universidade: uma introdução à alfabetização acadêmica. Tradução de Suzana Schwartz. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J.; DESLAURIERS, J.; GROULX, L.; LAPERRIÈRE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução: Ana Cristina Nasser. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 295-316.

CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 02, p. 221-236, 2003.

COSTA FILHO, R. B.; RODRIGUES, M. C. Do artigo científico ao resumo acadêmico: operações e estratégias de escrita mobilizadas por alunos de graduação em Letras. Iniciação & Formação Docente, v. 7, p. 208-227, 2020a.

COSTA FILHO, R. B.; RODRIGUES, M. C. Estratégias de produção de resumos acadêmicos. Diálogos Pertinentes: Revista Científica de Letras, v. 16, p. 150-165, 2020b.

COSTA FILHO, R. B.; RODRIGUES, M. C. A inserção do sujeito no Letramento Acadêmico: análise da produção de resumos. In: ATAÍDE, C. (org.). Estudos linguísticos e literários: caminhos e tendências. V. 3. São Paulo: Pá de Palavra, 2019. p. 141-150.

FIAD, R. S. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, n. Especial, p. 357-369. 2ª parte 2011.

FISCHER, A. A construção de letramentos na esfera acadêmica. Tese (doutorado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Linguística. Santa Catarina: UFSC, 2007.

FISCHER, A.; DIONÍSIO, M. de L. Perspectivas sobre letramento(s) no ensino superior: objetos de estudo em pesquisas acadêmicas. Atos de Pesquisa em Educação, v. 6, n. 1, p. 79-93, jan/abr., 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v.35, n.3, p. 20-29, maio/jun., 1995.

LEA, M. R; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, jun. 1998.

LEA, M.; STREET, B. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez., 2014.

LÜDCKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. Produção textual na Universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

OXFORD, R. L. Language learning styles and strategies: an overview. GALA, p. 1-25, 2003. Disponível em: https://web.ntpu.edu.tw/~language/workshop/read2.pdf. Acesso em: 27 fev. 2023.

RODRIGUES, M. C. Crenças de aprendizagem de gêneros acadêmicos escritos. Campina Grande: EDUFCG, 2020.

RODRIGUES, M. C. Normalização e estratégias de escrita de textos no ensino superior. In: SILVA, F. V.; OLIVEIRA, H. A. G. (org.). A escrita no ensino superior: saberes, métodos e gêneros. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018. p. 43-62.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2023-06-16

How to Cite

COSTA FILHO, R. B.; RODRIGUES, M. C. Strategies for teaching abstract at graduation. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02303, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02303. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/4797. Acesso em: 21 nov. 2024.