Dialogismo, léxico e ensino: uma proposta teórico-metodológica para o trabalho com o vocabulário e sua função coesiva
DOI:
https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02308Keywords:
Ensino do léxico, Leitura, DialogismoAbstract
It is undeniable that lexicon teaching does not have a prominent place in Portuguese language classes (ANTUNES, 2012). And, normally, vocabulary notions are limited to quick expositions about synonyms and antonyms or even the list of meanings. In this study, starting from the chronic discursive genre, we seek to understand how the practice of linguistic analysis, with emphasis on the study of the lexicon and its cohesive function, can be developed in language teaching situations. To do so, we resort to the dialogical conception defended by the Bakhtin Circle and the debates of this theory in Brazil, with Geraldi (2010), Perfect (2005), Rojo (2005), Menegassi and Polato (2017) and other scholars who conceive the lexicon as part of the social interaction process (ANTUNES, 2010; 2012; SEIDE, 2010; ILARI, 2019). In summary, we believe that the suggestions brought by this article will be able to help the Portuguese language teacher in working with vocabulary, above all, in the sense of recognizing the axiological marks underlying certain vocabulary choices, favoring the evaluative interpretation of the utterance, developing the skills readers and writers, in the light of Dialogism, in addition to signaling the debate on the linguistic-discursive and enunciative dimensions of the genre in question.
Downloads
References
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ANTUNES, I. Território das palavras. São Paulo: Parábola, 2012.
BAKHTIN, M. M. Formas de tempo e de cronotopo no romance (Ensaios de poética histórica). In: BAKHTIN, M. M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução de Aurora Fornoni Bernadini etal. São Paulo: Ed da Unesp, 2002 [1975]. p. 211-362.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução do russo por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011 [1979].
BAKHTIN, M. M. Questões de Estilística no Ensino de Língua. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2013..
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CASTILHO, A. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Editora Contexto, 2010.
CURADO, O. H. F. Linguagem dialógica: práticas de leitura e produção de texto. In: OSORIO, E. M. R. (org.). Mikhail Bakhtin: cultura e vida. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 141-151.
EVANGELISTA, F. Crônicas amarelas. Disponível em: https://www.instagram.com/cronicasamarelas/ Acesso em: 03 jun. 2022.
FARACO, C. A.; MOURA, F. M. de. Gramática. 9. ed. São Paulo: Ática, 1996.
FARACO, C. A. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 9, n. 1, p. 5-45, 1987.
FUZA, A. F.; MENEGASSI, R. J. Revisão e reescrita de textos a partir do gênero textual conto infantil. Diálogo das Letras, v. 1, p. 41-56, 2012.
GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J. W. (org.) O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984. p. 41-49.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes: 1991.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
ILARI, R. Introdução ao estudo do léxico: brincando com as palavras. São Paulo: Contexto, 2019.
MEDVIÉDEV, P. O método formal nos estudos literários. São Paulo: Contexto, 2019 [1928].
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 109-226.
MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (org.). Leitura: compreensão e interpretação de textos em Língua Portuguesa. Maringá: EDUEM, 2010. p. 35-59.
MORAIS, A. G.; SILVA, A. Produção de textos escritos e análise linguística na escola. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO A. C. P. (org.). Produção de textos na escola: reflexões e prática no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p.135-150.
PERFEITO, A. M. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: SANTOS, A. R.; RITTER, L. C. B. (org.). Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa. Maringá: EDUEM, 2005. p. 27-75.
POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, J. R. O estilo verbal como o lugar dialógico e pluridiscursivo das relações sociais: um estatuto dialógico para a análise linguística. Bakhtiniana - Revista de Estudos do Discurso, v. 12, n. 1, p. 123-143, 2017.
ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; BONINI, A; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 184- 207.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SEIDE, M. S. Uso de hiperônimo como elemento coesivo em textos jornalísticos. In: BARROS, L. A.; ISQUERDO, A. N. (org.). O léxico em foco: múltiplos olhares. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 349-365.
SOUZA, A. F. P. de; RODRIGUES, Á. B. Uma análise semântico-argumentativa de textos de alunos do 8º ano: o trabalho com o gênero carta do leitor em sala de aula. Diálogo das Letras, v. 10, n. 1, p. 1-19, 2021.
VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução, organização, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019 [1926].
VOLÓCHINOV, V. Palavra na vida e a palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In: VOLOCHÍNOV, V. A construção da enunciação e outros ensaios. Tradução de João Wanderley Geraldi e Valdemir Miotello. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013[1926]. p. 71-100.
VOLÓCHINOV, V. Sobre as fronteiras entre a poética e a linguística. Tradução de João Wanderley Geraldi. In: VOLÓCHINOV, V. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013 [1930]. p. 213-250.
VOLOCHÍNOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. 1. ed. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diálogo das Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Diálogo das Letras não se responsabiliza por conceitos e opiniões emitidos pelos autores, tampouco manifesta, necessariamente, concordância com posições assumidas nos textos publicados. Além disso, os dados e a exatidão das referências citadas no trabalho são de inteira responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem seus trabalhos, os autores concordam que os direitos autorais referentes a cada texto estão sendo cedidos para a revista Diálogo das Letras; ainda concordam que assumem as responsabilidades legais relativas às informações emitidas.