Estratégias metadiscursivas de posicionamento e engajamento em redações nota 1000 do ENEM 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952025v14e02529

Keywords:

Metadiscurso, Redações nota 1000, ENEM 2023

Abstract

With metadiscourse, it is possible to position ourselves textually/discursively in relation to the content of our text, generate engagement from linguistic elements that integrate paragraphs and even entire texts. In the context of ENEM, these resources can be powerful allies for candidates who present ENEM essay with marks of authorship and productive arguments in defense of a point of view. In this sense, the aim of this work is to investigate whether ENEM candidates use metadiscursive resources in their texts and what impact(s) they have on achieving the intended communicative purpose of the genre. To develop this scientific investigation, we resorted to the contributions of Bazerman (2006, 2015), Miller (2012) and Swales (1990) on the socio-rhetorical approach to genres, as well as Hyland's (2005) considerations on metadiscourse. This is a qualitative and exploratory research, with a corpus of 10 essays with a score of 1000 written by ENEM 2023 candidates and which are available for public consultation, from which we will investigate the use and relevance of metadiscursive resources used by them in their texts. The results reveal the need for more systematic work with authorship marks and productive use of arguments, to the detriment of training candidates with ENEM essay production forms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lenilton Damião da Silva Junior, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

Doutorando em Ciências da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, da Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL/UNICAP).  Professor de Língua Portuguesa da Escola de Referência em Ensino Médio Ginásio Pernambucano Aurora - Recife - PE. Bolsista PROSUC/CAPES II.

Benedito Gomes Bezerra, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor em Letras/Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco. Docente da Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte, e da Universidade Católica de Pernambuco. Líder dos grupos de pesquisa Práticas Discursivas, Interação Social e Ensino (UPE) e Gênero, Texto e Ensino (UNICAP). Bolsista de Produtividade em Pesquisa FACEPE/CNPq.

Vlader Nobre Leite, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

Doutorando em Ciências da Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, da Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL/UNICAP). Professor Assistente da Universidade de Pernambuco - Campus Petrolina. Campo de atuação: literatura brasileira contemporânea, estudos culturais e estudo de gêneros.

References

BHATIA, V. K. Análise de gêneros hoje. In: BEZERRA, B. G.; BIASI-RODRIGUES, B.; CAVALCANTE, M. (org.). Gêneros e sequências textuais. Recife: Edupe, 2009. p. 159-195.

BRASIL. Ministério da Educação. A redação do ENEM: cartilha do(a) participante 2024. Brasília: Inep/MEC, 2024.

CRISMORE, A. Talking with readers: metadiscourse as rhetorical act. New York: Peter Lang, 1989.

DEVITT, A. Teaching critical genre awareness. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Eds.). Genre in a changing world. Colorado; Indiana: The WAC clearinghouse; Parlor Press, 2009, p. 337-351.

FARIA, M. G.; CAVALCANTE, M. M. Posicionamento e engajamento em redações dissertativas. Diadorim, v. 6, p. 131-148, 2009. DOI: https://doi.org/10.35520/diadorim.2009.v6n0a3893. Acesso em: 09 jul. 2024.

HARRIS, Z. S. Computable syntactic analysis: transformations and discourse analysis papers. University of Pennsylvania, 1959.

HYLAND, K. Metadiscourse. In: KESSLER, M.; POLIO, C. (Ed.). Conducting genre-based research in applied linguistics: a methodological guide. Londres: Routledge, 2024. p. 59-81.

HYLAND, K. Metadiscourse: exploring interaction in writing. Londres: Continuum, 2005.

HYLAND, K. Disciplinary discourses: social interactions in academic writing. Harlow: Pearson Education Ltd., 2000.

HYLAND, K. Hedging in scientific research articles. Amsterdam: John Benjamins, 1998.

KOPPLE, W. J. V. Some explanatory discourse on metadiscourse. College Composition and Communication, v. 36, p. 82-93, 1985. DOI: https://doi.org/10.2307/357609. Acesso em: 09 jul. 2024.

ROCHA, L. K.; RIBEIRO, M. C. M. A. Os imaginários sociodiscursivos do ensino de escrita da redação do ENEM de influenciadores digitais. Texto Livre, v. 17, p. e46657, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.46657. Acesso em: 18 nov. 2025.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and researching settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

THOMPSON, G.; THETELA, P. The sound of one hand clapping: the management of interaction in written discourse. TEXT, v. 15, n. 1, p. 103-27, 1995. DOI: https://doi.org/10.1515/text.1.1995.15.1.103. Acesso em: 03 jun. 2025.

WILLIAMS, J. Style: ten lessons in Clarity and Grace. Boston: Scott Foresman, 1981.

Published

2025-11-25

How to Cite

SILVA JUNIOR, Lenilton Damião da; BEZERRA, Benedito Gomes; LEITE, Vlader Nobre. Estratégias metadiscursivas de posicionamento e engajamento em redações nota 1000 do ENEM 2023. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 14, p. e02529, 2025. DOI: 10.22297/2316-17952025v14e02529. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/7179. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.